Návštěva u maďarských kolegů ve městě Mosonmagyárovár, aneb když A znamená C
Nebyl by to našinec, aby během cest po světě nevyužil každou příležitost k návštěvě u místních hasičů. Stejně tak jsme se i my během pobytu v nádherném maďarském lázeňském městě Mosonmagyárovár vypravili na návštěvu místní stanice profesionálních hasičů.
Vzhledem k tomu, že jazyková bariéra je mezi češtinou a tímto ungrofinským jazykem nepřekonatelná, tak jsme se na tuto návštěvu vybavili papírem, na kterém jsme měli od jedné své známé přeloženou větu do maďarštiny, ve které jsme vysvětlovali, že jsme dobrovolní hasiči z ČR, že bychom si chtěli prohlédnout jejich stanici.
Po té, co jsme konečně našli hasičskou stanici, což v Mosonmagyaróváru není jednoduché, neboť z dálky vypadá jako kostel, jsme tento papír ukázali jednomu z místních hasičů, který byl právě u vchodové branky a ten nám mile odpověděl, že ok. Na druhou otázku, zda mluví německy nám odpověděl „ja“. Tím byla jazyková bariéra prolomena a exkurze mohla začít. Tento kolega byl pak po celou dobu naším milým a velice vstřícným průvodcem.
Dozvěděli jsme se, že profesionální hasiči působí v Mosonmagyaróváru cca 10 let a základní hasičský kurz trvá v Maďarsku 3 měsíce. Mosonmagyaróvár čítá přibližně 32 000 obyvatel, což je na naše poměry velké okresní město. Tomu i odpovídá složení techniky a personálu zde sloužícího. Ve směně je zde celkem 13 hasičů. Struktura je de facto obdobná jako u nás. Velitel čety, dva velitelé družstev, 4 strojníci a zbytek hasiči. Výkon služba je obdobný jako v ČR. Slouží se ve 24 hodinových cyklech, které začínají ráno v 7:00. Po té následuje 48 hodin volna. Jediný rozdíl oproti ČR je v značení směn. Na tento rozdíl jsme přišli, když jsme si vzájemně vyměnili směnové kalendáře. Naše směna A je v Maďarsku C.
Dozvěděli jsme se, že ročně má tato stanice cca 400 výjezdů, valnou část z nich představují dopravní nehody, což se vzhledem k blízkosti dálnice M1 nabízí. Co se techniky týče, tak prvovýjezdové vozidlo je Mercedes Benz 1124 s nástavbou Rosenbauer. Tento výrobce nástaveb hasičských vozidel je celkově v Maďarsku dosti rozšířen. Na této stanici je toto vozidlo v identickém vyhotovení hned dvakrát, i když druhé je na novém Ategu. Na každém z nich je krom běžného vybavení také hydraulické vyprošťovací nářadí Holmatro, vysokotlak a elektrocentrála. Nádrž na vodu je o objemu 2000 l.
Dále zde slouží AZ 37 Iveco Magirus. Jako solo „nůžky“ zde slouží Fiat Doblo rovněž s hydraulickým vyprošťovacím nářadím Holmatro. Na naše poměry jsou zde malé cisterny určené k dopravě vody. Jedna je opět na podvozku Mercedes Benz 1628 s nástavbou od firmy Rosenbauer a má nádrž o objemu 4000 l, druhá je na podvozku maďarského výrobce Csepel, je rovněž o objemu 4000 l. Dále je zde motorový člun a technologické vozidlo. Výstroj hasičů je rovněž obdobná jako u nás. Přilby Gallet, zásahová obuv Haix, zásahový oblek od maďarského výrobce.
Měli jsme možnost nahlédnout i do zázemí této stanice. V prvním patře se nachází „čisté“ šatny a ložnice. Nutno podotknout, že na rozdíl od našich kasárenských ubikací připomínají spíše hotelové pokoje. Na každé ložnici je k dispozici i televizor. Skluzová tyč je o poznání tenčí, než jaké známe z našich stanic. O to rychleji je člověk dole. Za garážemi se nachází „špinavé“ šatny, kde má každý hasič svojí klecovou kóji.
V přízemí je dále jídelna s kuchyní, učebna a společenská místnost, jak jsme se shodli „Herren club“, ve kterém se dá příjemně sledovat televize. Jako vrátnice a telegraf dohromady slouží dispečinková místnost hned u vstupu na stanici. V minulosti sem byla svedena tísňová linka 105, čemuž odpovídá i její bohaté vybavení. V současné době již jen přebírá pokyn k výjezdu od operačního střediska – obdoby našeho KOPISu.
Součástí hasičské stanice v Mosonmagyaróváru je hasičské muzeum. Některá technika je vystavena na dvoře stanice, např. historický Csepel a dobové stříkačky. Zbytek exponátů je v hale v zadní části stanice. I sem jsme měli tu čest zavítat. Je zde k vidění mnoho historické techniky, uniforem, a ostatních hasičských relikvií. Narazili jsme zde i na český pracovní stejnokroj z Prahy a několik nášivek českých sborů.
Návštěvu Mosonmagyaróváru můžeme všem je doporučit. Ať už pro návštěvu vyhlášených termálních lázní, ochutnávce vynikající maďarské kuchyně, prohlídky nádherného historického centra nebo návštěvy hasičského muzea na místní hasičské stanici.
Bc. Filip Šilar
SDH Říčany