Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyzkoušeli jsme v zakouřeném prostředí přetlakový ventilátor od firmy Pavliš a Hartmann

Firma Pavliš a Hartmann vyvinula velmi kompaktní přetlakový ventilátor se snadnou obsluhou a mobilitou. Finální vzorek jsme měli možnost otestovat spolu s profesionálními hasiči na stanici v Říčanech. Pro lepší představu o funkčnosti jsme použili i vyvíječ kouře.

Ventilátor je střední velikosti a váží necelých 40 kg. Manipulace s ním je proto velmi dobrá a zvládl by jí i jeden hasič. Přesto je lepší pohybovat s ním ve dvou. K pohodlné přepravě slouží dvě menší kolečka, umístěná na spodní části rámu tak, aby byl převoz byl co nejpohodlnější.

Stabilitu pak zajišťují gumové nožky, jako protiváha ke kolečkům. K pohodlné manipulaci slouží i sklápěcí madlo, které je opatřeno gumovým návlekem pro lepší držení. Madlo tak neklouže ani v mokrých rukavicích. Ve sklopené poloze madla se dá ventilátor přenášet také, ve vysunuté pak slouží jako oj při převozu pomocí koleček.

Rám je svařen z ocelových trubek, opatřených nástřikem. Vše lícuje jak má, zpracovaní je příkladné. Přesto, že je ventilátor kompaktní, je vše dobře přístupné a lehce k nalezení. Hasič, který k ventilátoru přijde poprvé, se okamžitě se zorientuje.


Součástí ventilátoru je zařízení na výrobu vodní mlhy, jejíž množství lze regulovat ručním kohoutem. Jak to funguje, je vidět ve videu.


Rotor ventilátoru je pevně spojen s motorem a je chráněn plechovým krytem, který je také opatřen nástřikem a mřížkou. Rotor má 5 listů se systémem Multi-Wing. Celý systém rotoru lze naklápět až do úhlu 18°. Jde to velmi pohodlně a zvládne to opět jeden hasič i v rukavicích. Aretace je opatřena šroubem s plastovou hvězdicí pro pohodlné utažení. V tomto místě bychom ale spíše volili pevnější kovovou variantu. Snad nedojde k vymačkání plastu při opětovném utahování aretace.

Přetlakový ventilátor je motorový nebo hydraulicky poháněný agregát s vrtulí, sloužící k odvětrání zakouřených prostor přetlakem. Před spuštěním ventilace je potřeba vyřešit přiváděcí a odváděcí otvory pro přívod čistého vzduchu a odvod kouře. Odvětraný prostor hasičům umožňuje zasahovat bezpečněji a pohybovat se v prostoru s lepší viditelností.

Srdcem ventilátoru je velmi osvědčený a bezproblémový motor HONDA GX200. Jde o 4 taktní motor o výkonu 4,1 kW, při 3600 ot/min. Motor má velmi malou spotřebu paliva, kterým je benzín BA95. Ve spojení s rotorem, který má průměr 45 cm, vyvine maximální rychlost vzduchu 90 km/hod., celkový výkon je pak 38 000 m3/hod. Při plném počtu otáček ventilátor běží 90 minnut a hladina hluku, kterou vytvoří, je 101 dB ve vzdálenosti jednoho metru.

Ventilátor je nabízen za cenu 23.988 Kč s DPH. Objednat si ho můžete přímo na webu výrobce.

Sdílet
Seriál: Pavliš a Hartmann