Cisterna Volvo v italském provedení od firmy BAI nese označení APS 2500
Představujeme vám městskou cisternovou automobilovou stříkačku na silničním podvozku Volvo s nástavbou italské firmy BAI – Brescia Antincendi International Srl, která je se svojí délkou 6250 mm jednou z nejmenších ve své kategorii.
Slavnostní křest před laickou i odbornou veřejností si tento zásahový automobil APS 2500 – Auto Pompa Serbatoio – odbyl na největším evropském hasičském veletrhu Interschutz 2010, který se konal v německém Lipsku a redakce serveru POŽÁRY.cz byla u toho.
Jako podvozek byla zvolena platforma Volvo FLM 14 v konfiguraci pohonu 4×2 s krátkou kabinou. Hnacím agregátem je naftový řadový šestiválec D7E280 o objemu 7,2 l s turbodmychadlem, splňující emisní normu EURO 4. Síla motoru je 206 kW/280 koní s měrnou hodnotou 14,7 kW/t a točivým momentem 1050 Nm v rozsahu 1200 – 1700 ot/min.
Maximální rychlost 14 tun vážící cisterny je lehce přes 100 km/h a zrychlení 0–65 km/h dosáhne automobil za 25 vteřin. Kilometr s pevným startem zvládne za 56 vteřin. Vzhledem k tomu, že se jedná o městskou cisternu, u německé odnože firmy BAI označovanou jako City – TLF, je její provoz určen na zpevněné komunikace, což však nebrání v přejezdu menších nerovností v podobě obrubníků apod.
Za původní krátkou kabinou pro osádku 1+1 je postavena samotná požární nástavba BAI-WAY, která má v sobě integrovanou kabinu pro mužstvo, postavenou dle evropské normolegislativy a bezpečnostních předpisů. Toto řešení dnes nabízí většina producentů hasičské techniky a to ze dvou důvodů. Prvním z nich je dodací lhůta podvozku s krátkou kabinou a druhým celková cena vozu, i když toto nebývá vždy pravidlem, protože některé továrně prodloužené kabiny jsou levnější.
Kabina mužstva, propojená s přední částí otvorem, krytým pryžovou manžetou, je určena pro celkem čtyři hasiče, kteří mají k dispozici mimo jiné i standard v podobě dýchacích přístrojů v opěradlech sedadel. Nástup je pohodlný přes poměrně široké dveře na obou stranách, při jejich otevření se vyklopí schody, jenž jsou za jízdy schovány pod ochranným krytem, což je zejména designový, než praktický prvek vozu.
Za kabinou pokračuje samotná požární nástavba, vyrobena pomoci hliníkových profilů a plechů. Je klasické evropské koncepce, tedy tři skříně na každé straně, kam lze uložit potřebné vybavení a příslušenství, všechny jsou kryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem a pro lepší přístup do nich jsou ve spodní části výklopné stupačky, tvarově kopírující z venkovní části kryt schodů do kabiny.
Uprostřed nástavby jsou nádrže na vodu a pěnidlo o objemech 2500, resp. 250 l. Ty jsou vyrobeny z plastu. Armatury jsou z nerezové oceli.
V zadní části je sedmá skříň, ve které má své místo kombinované čerpadlo, ovládané přes elektronický panel. Dodává se ve dvou variantách, výrobcem je italská firma Maleco z Milána. První je s výkonem 3500 l/min při 10 barech a k němu ekvivalent při stejném provozním tlaku o výkonu 2400 l/min. Vysokotlak dosahuje až 400 l/min při 40 barech u obou čerpadel, průtokový naviják, umístěný nad čerpadlem, má délku hadice o průměru 25 mm 80 m a je zakončen pistolovou proudnicí. Přimíšení pěnidla je možné v rozsahu 0 – 6%.
Horní pochozí plochá nástavby, kam je přístup pomocí výklopného žebříku na pravé části zadního čela vozu, obsahuje žebříky včetně hákového, ty lze sundat dolů pomocí pákového mechanizmu tak, aby hasič nemusel zbytečně na nástavbu, bednu na ženijní nářadí, savice, přenosný monitor o průtoku 2400 l/min a další rozměrnější příslušenství. Pro bezpečnost je zde výklopné zábradlí.
V rámci běžně dodávané standardizované výbavy jsou do vozidel APS Volvo BAI dodávány vyprošťovací sady Lukas, elektrocentrála o výkonu 5 kW/230 V, osvětlovací stožár se světlomety Nightscan 1500 W, přetlakový ventilátor, hasící přístroje, hadice 38, 48 a 70 mm, proudnice, pěnidlo v kanystrech, motorová pila, rozbrušovací adaptér, prostředky první pomoci,svítilny Streamlight Survivor, pneumatické vaky s příslušenstvím, běžné nářadí a další. V kabině je přenosná termokamera.
O osvětlení okolí vozu se starají obvodová světla v horní části celé nástavby. Jako výstražné zařízení složí modrá LED rampa Federal Signal Vista s hledáčkem, doplněná o další zdroje modré barvy v masce a zadní části cisterny. Vzadu je také oranžová sváděcí alej. Barevné provedení odpovídá italským předpisům.
Technicko – taktická data APS 2500 Volvo BAI-WAY
- podvozek: Volvo FLM 14
- motor: D7E280 o výkonu/síle 206 kW/250 koní
- nástavba: BAI, Itálie
- model: BAI-WAY, hliník
- osádka: 1+5
- čerpadlo: kombinované Maleco
- výkon: 2400/3500 l/min při 10 barech, resp. 400 l/ při 40 barech
- vodní nádrž: 2500 l
- pěnidlová nádrž: 250 l
- rozvor: 3250 mm
- délka vozu: 6250 mm
- šířka vozu: 2400 mm
- výška vozu: 3200/3300 mm s monitorem
- celková hmotnost: 14000 kg
Jedna z těchto cisteren se stala v prosinci minulého roku účastníkem kuriozní dopravní nehody, ve mestě Calabria se propadla do skryté díry pod povrchem silnice. Server POŽÁRY.cz o této události informoval v samostatném článku.
Foto a info: BAI, VDF a archiv autora