V zakouřené místnosti je při zemi vzduch čistší, dozvěděly se děti ve školách od olomouckých preventistů
U profesionálních hasičů pracuje skupinka nadšenců, kteří se snaží informovat veřejnost všech věkových skupin o tom, jak se chovat, aby nehořelo či jak si zachránit holý život při mimořádné události.
Tato snaha se nazývá „preventivně výchovná činnost“ (dále PVČ). Cílem je vzdělávat širokou veřejnost včetně dětí, radit a pomáhat při řešení nenadálých situací spadajících do požární problematiky nebo do problematiky ochrany obyvatelstva.
Osmiletý Petr nám jednou při návštěvě základní školy vypravoval příběh, který sám zažil o minulých Vánocích. Vzpomínal, jak na Štědrý den uléhal unavený po celodenním těšení se na dárky a tajném přemlouvání Ježíška, aby mu nadělil obrovský bagr, po kterém toužil.
Vzpomínal na krásný vánoční stromeček, pod kterým našel přesně to, co si přál, a který nádherně svítil barevnými světýlky, než si šel lehnout. Vzpomínal, jak jej v noci z ničeho nic probudil silný kašel, který byl při každém nádechu intenzivnější a dusivější.
Snažil se rozkoukat, nic ale neviděl, byla tma jako v pytli, a tak si alespoň zapnul lampičku a zpanikařil. Všude kolem byla mlha štiplavého kouře…… V tu chvíli nevěděl, co dělat. Nakonec všechno dobře dopadlo.
Po návštěvě hasičů ve škole je už o mnoho chytřejší. Hasiči (správně instruktoři PVČ) si s dětmi povídali o tom, jaké telefonní číslo použít k přivolání hasičů, vysvětlili jim, že na tísňovou linku 150 se nevolá jen tak, pro legraci a zábavu.
Děti dostaly rady, co říct, když se na tísňovou linku dovolají, jak se zachovat při rozdělávání ohně v přírodě, jak si ošetřit popáleninu, co dělat s hasičákem, k čemu slouží ta malá krabička, kterou někteří z nich mají v pokojíčku na stropě a správně se jí říká autonomní hlásič požáru.
A dnes už také ví, co je to domácí únikový plán, že je dobré si jej s rodiči doma namalovat a promyslet. A hlavně už také ví, jak se zachovat při požáru v bytě.
Přednáška na základních školách je jen jedna z mnoha činností, kterou má preventivně výchovná skupina v popisu práce. Mezi další aktivity patří i návštěvy mateřských školek a seznámení našich nejmenších s postavou hasiče.
Toto je důležité zejména proto, aby se děti hasiče nebály, když se ocitnou v nebezpečí, aby věděly, že je přišel zachránit. Instruktoři také pořádají besedy se studenty středních škol a obdobně i se seniory, kde bývá hlavním tématem pálení klestí a trávy, hasící přístroje, topná sezóna i uhašení požáru v kuchyni, povodně a s nimi spojená evakuace a varování osob.
Instruktoři provádí školení i u zdravotně postižených skupin obyvatelstva nejčastěji přímo v jejich klubech. U zdravotně postižených je hlavní náplní požární problematika přizpůsobená jejich stupni postižení a pomůckám, které mohou využívat. Např. sluchově postižení občané mohou využívat hlásiče požáru ve spojení s pomůckami, které slouží pro jejich potřeby či SMS kanál pro přivolání pomoci.
Instruktory můžete potkat i na různých akcích v celém Olomouckém kraji. Hasiči společně s policií, vojáky a záchrankou pořádají zábavná odpoledne se spoustou soutěží, informacemi pro dospělé a nabízí zároveň ukázky své práce a používané techniky. Na těchto akcích se poučí nejen děti, ale i dospělí.
Děti se formou testíků, skládaček a doplňovaček učí, jak se zachovat v případě požáru či jiné mimořádné události. A při úkolech dětí se ledacos dozví i jejich rodiče.
Instruktoři zajišťují na jednotlivých požárních stanicích dny otevřených dveří, aby si zájemci mohli prohlédnout zázemí požární stanice a veškerou výjezdovou techniku.
Instruktor dále připravuje na všechny akce informační letáčky, různé soutěže, doplňovačky, skládačky a materiály pro svoji činnost. Mimo tuto preventivně výchovnou činnost jsou všichni instruktoři příslušníky Hasičského záchranného sboru a plní i jiné úkoly z oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva.
Klára Beranová
koordinátor PVČ v Olomouckém kraji