Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Víme, jak bude vypadat 33 nových Tater 815–7 pro HZS a Šumavu: Wawrzaszek je představil na PYROSu 2013

Jak jsme již avizovali v pozvánce na veletrh, společnost Wawrzaszek ISS představila na letošním ročníku veletrhu PYROS v Brně jednu z 33 nových CAS 30 na podvozku Tatra 815–7, které dodá v rámci integrovaného operačního programu Evropské unie Pořízení moderní techniky a technologií HZS ČR pro zvýšení kvality řešení mimořádných událostí.

Vozidlo je postaveno na nám všem již velmi dobře známém podvozku, který se v článcích webu POŽÁRY.cz objevil nesčetněkrát a který jsme vám při jeho vývoji exkluzivně představili ještě před tím, než dostal nástavbu a stejným způsobem jsme vás s Tatrou seznámili poté, co poprvé vyjela již jako CAS.

Svou úplně první „sedmičku“, která byla mimo program Evropské unie, dodal polský nástavbář Wawrzaszek ISS nedávno Hasičskému záchrannému sboru Plzeňského kraje, konkrétně na stanici Klatovy. I s tímto vozem jste se našim prostřednictvím mohli blíže seznámit.


Vojáci z Kopřivnice míří k hasičům

VIDEO: Tatra 815–7 byla oficiálně představena

Pořízení moderní techniky a technologií HZS ČR pro zvýšení kvality řešení mimořádných událostí

VIDEO: Sedmičková Tatra v Klatovech nese nástavbu od ISS Wawrzaszek


Na Pyrosu představená cisterna již používá „inovovaný“ podvozek, spočívající ve výměně předních hlavních světlometů, kvůli zvýšení brodivosti vozu a přesunutí blinkrů na masku kabiny.

Jedná se o automobil určený pro velkoobjemové hašení (tedy VH). Objem nádrží je stejný, jako u Tatry z Klatov, tedy 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Šest CAS bude vybavených zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu, která se při spuštění motoru samočinně odpojí. Dvacet sedm CAS bude vybavených samostatnou zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií a samostatným přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu z vnějšího zdroje. Umístěna je nad levým blinkrem.

Nástavba

Nástavba je modulová – přední a zadní schrána s příslušenstvím je vyrobena z nerezových profilů olepená hliníkovým plechem. Nerezové je rovněž potrubí čerpadla. Nádrže jsou kompozitové.

Prostor okolo vozu je osvětlován LED světlomety, částečně integrovanými do nástavby. Na bocích se jedná vždy o tři světla, vzadu je pak tento reflektor jeden.

V pravé přední roletě se nachází celkem tři výsuvné prvky s vybavením. Jeden z nich je svislý panel se sekerami, kleštěmi apod. druhý pak slouží jako nosič čtyř dýchacích přístrojů Dräger na výklopných držácích. V horní části rolety je pak výsuvná a výklopná schrána na další příslušenství.

Vpravo vzadu je umístěn hadicový naviják se 60 metry tvarově stálé hadice zakončené turbo proudnicí a hadice s proudnicemi.

Vlevo vzadu najdeme jeden výsuvný a výklopný box na vybavení, hasicí přístroje a hadice. V levé přední roletě jsou pak opět tři výsuvné prvky. Jeden svislý, který nese hydrantový nástavec s příslušenstvím a dva boxy, z nichž horní je navíc i výklopný.

Nutno podotknout, že u popisu výbavy a jejího rozmístění se nemusí jednat o unifikovaný výsledek pro celou republiku, některé kraje si samozřejmě přizpůsobí rozložení technických prostředků dle své koncepce. Čerpadlo Ve vozidle je zabudováno dvoustupňové čerpadlo Ruberg R30 o jmenovitém průtoku 3000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a jmenovité sací výšce 3 metry. Ve vysokotlakém režimu se pak jedná o 250 litrů za minutu při 40 barech.

Čerpadlo pracuje s automatickou membránovou vývěvou Membranat, která se spouští samočinně při poklesu tlaku vody v čerpadle pod 2 bary.

Na ovládacím panelu u čerpadla lze zapnout automatickou regulaci tlaku – systém pak hlídá nastavený tlak v čerpadle a vedení bez ohledu na změněný průtok nebo odběr vody.

Dále lze využít funkci automatického plnění nádrže – k otevření ventilu plnění dojde v okamžiku, kdy hladina vody poklesne pod 70 %, k uzavření pak když hladina přesáhne 98 %.

Tyto funkce lze samozřejmě vyřadit z činnosti a použít standardní postupy. Na střeše nástavby je umístěna snímatelná lafetová proudnice se jmenovitým výkonem 2000 l/min. a délkou účinného dostřiku kompaktním proudem 50 m.


Rozdělení cisteren krajům:

  • 2 ks HZS Pardubického kraje
  • 3 ks HZS Moravskoslezského kraje (Opava, Nový Jičín, Karviná)
  • 2 ks HZS Jihočeského kraje (Písek, Strakonice)
  • 2 ks HZS Olomouckého kraje
  • 3 ks HZS kraje Vysočina (Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou a Třebíč)
  • 3 ks HZS Jihomoravského kraje (Znojmo, Kyjov a Blansko)
  • 2 ks HZS Královehradeckého kraje (Náchod, Rychnov nad Kněžnou)
  • 2 ks HZS Ústeckého kraje (Litoměřice, Žatec)
  • 2 ks HZS Zlínského kraje (Valašské Meziříčí, Uherské Hradiště)
  • 4 ks HZS Středočeského kraje (Kolín, Beroun, Mladá Boleslav a Příbram)
  • 1 ks HZS Karlovarského kraje (Karlovy Vary)
  • 2 ks HZS Libereckého kraje (Semily a Česká Lípa)
  • 2 ks HZS Plzeňského kraje (Rokycany, Domažlice)
  • 3 ks Správa NP a CHKO Šumava

Kupní cena za celek činí 199 521 828 Kč, za jednu cisternu tedy 6 046 116 00 Kč a 85% všech nákladů bude hrazeno právě z IOP Evropské unie.


Za odbornou část redakce POŽÁRY.cz hodnotíme vozidlo kladně. Řemeslné zpracování je na dobré úrovni, výsuvy se ovládají snadno a pohybují se lehce i přes hmotnost, kterou nesou. Designově na nás vůz působí kompaktnějším dojmem, než česká verze – chybějící prolis nádrže na vodu je v tomto směru oku lahodnější.

Čas a provoz ukáží, zdali byl nástavbář, vzešlý z výběrového řízení, tím správným krokem. Vzhledem k tomu, že na stanice HZS se dostane nejen 33 sedmiček, ale také 34 cisteren na podvozku Tatra 815 Terrno, určitě nebude o odezvy nouzi.

Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů
Seriál: Veletrh PYROS