Pondělí 25. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

DVA PROUDY: Volání hasičů přes sociální sítě je vymoženost budoucnosti, nebo jen výstřelek ajťáků?

Hasičům v Londýně se za několik let „dovoláte“ i na Twitteru, zatím přes sociální sítě informují kde se co děje


Londýnští hasiči v polovině prosince informovali o tom, že zkoumají možnosti sociální sítě Twitter vzhledem k „online hlášení požárů“. Obratem ale doplňují, že v současné době Twitter nijak nemonitorují a hlásit požár „sociálně“ místo zavolání na tísňovou linku může (dnes) jen šílenec.

Twitter umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli, známé jako tweety. Tweety jsou textové příspěvky dlouhé maximálně 140 znaků, které se zobrazují na uživatelově profilové stránce a na stránkách jeho odběratelů.

Nicméně se tamní záchranné složky intenzivně zabývají zkoumáním nových trendů, hlavně kvůli mladým lidem, kteří na internetu tráví spoustu času i mobilně a komunikace po Twitteru nahrazuje například telefonování.

Zatímco „tweetů“ je každou vteřinu napsáno celosvětově dva tisíce, počet provolaných minut klesá. A jak londýnští hasiči doplňují, když se v roce 1935 zavádělo volání na tísňovou linku 999, nikdo nevěřil tomu že něco takového bude fungovat…

Hasiči v Londýně v současné době používají od roku 2010 jak Facebook, tak Twitter, slouží však hlavně pro informování veřejnosti a prezentaci práce, ne pro shromažďování a monitorování tísňových situací.


PRO NOVÉ ZPŮSOBY

Je správné, že se alespoň někdo snaží pátrat po tom, kam posunout nemoderní a na jedné technologii závislé oznamování tísňových situací.

Vzhledem k tomu, že číslo tísňové linky není celosvětově univerzální – 112, 999, 911 a jistě mnohá další, musí člověk vyrážející na dovolenou myslet i na to, že by se mohl dostat do úzkých a v podstatě se připravovat na možnost, že se nebude mít ve svém volnu dobře.

Ideální přístup v budoucnu je zřejmý. Jsem v hotelovém pokoji v Chicagu a začne hořet. Beru do ruky svůj telefon, tvítuji „hoří“, na dotaz zda připojit informaci o mojí lokaci odpovídám „ano“ a o více se nestarám.

Monitoring sociální sítě se již postará o to, že se informace i s mojí pozicí automaticky přeloží a dostane se tam, kam má. A nebude mě při komunikaci zdržovat cizí jazyk nebo neznalost „toho jediného správného“ telefonního čísla.


PROTI NOVÝM ZPŮSOBŮM

Opravdu se chceme dostat do stavu, kdy nejsme schopni zapamatovat si při cestě do Itálie tři čísla a přečíst adresu hotelu té anglicky mluvící paní na telefonu?

A to ani neberu v potaz to, že na rozdíl od telefonátů na tísňovou linku je prosté napsání „hoří“ na Twitter nepostižitelné. Nic nebrání stovce lidí rozmístit se po celém Londýně a hromadně napsat na Twitter pár klíčových slov.

Ona ta „omezenost“ linky má svůj půvab právě v tom, že není úplně jednoduché ji zneužívat. Lehce se omezují telefonáty, tweety se nijak omezit nedají.

Sdílet
Seriál: Dva proudy