Drážní hasiči z Prahy navštívili Golema i kolegy na ruzyňském letišti
Jednotka HZS SŽDC Praha navštívila během uplynulého měsíce stanoviště pražské záchranky na Kundratce, kde je zaparkovaný modul pro hromadná neštěstí, nesoucí jméno Golem. O pár týdnů později se přijela podívat na své kolegy, sloužící na ruzyňském letišti. Toto vše mělo za cíl poznat techniku, se kterou se mohou při možných společných zásazích setkat.
Spolupráce s výjezdovými skupinami ZZS hl. m. Prahy je v rámci zásahů prakticky od nepaměti. V posledních letech je to zejména při typových událostech, kdy dojde ke sražení osoby vlakem. Ve valné většině případů tyto zásahy mají bohužel tragický konec a drážní hasiči tak mají u zemřelé osoby spolu s pohřební službou poslední slovo. Lékař ZZS provede prakticky jen ohledání těla. Občas se však stane, že osoba přežije, pak se jedná o úzkou spolupráci, avšak s běžnou technikou. Může však nastat událost, při které dojde ke srážce vlaků (tato naštěstí dopadla dobře) a na místě bude větší množství zraněných osob, které bude potřeba třídit atd. K tomuto účelu je mimo jiné i modul Golem, jenž by se na místo s velkou pravděpodobností dostavil.
Drážní hasiči si ho za účasti pracovníků ZZS HMP důkladně prohlédli, byla jim dokonale vysvětlena jeho funkčnost a smysl, proč ho pražská záchranka má. Společně s ním byl předveden také „malý Golem“, kterým je Mercedes Atego 4×4, sloužící k podobnému účelu, jako jeho návěsový kolega. Atego se díky terénnímu podvozku dostane na rozdíl od kamionu prakticky všude. Na webu POŽÁRY.cz jste ho mohli již spatřit u několik větších pražských požárů, např. u hořících sklepů na Praze 9 či u požáru bytu v Miškovicích.
Alespoň zevrubná znalost techniky pražské záchranné služby není tedy jistě na škodu, to samé se dá říct i o technice letištních hasičů. Zde je zásahová spolupráce minimální, avšak existuje. Na pražské letiště vede vlečka, po které se přepravují železniční cisterny s leteckým palivem. Pražská jednotka drážních hasičů již u jedné z nich, co vykolejila v areálu letiště, zasahovala. Ke spolupráci povolala právě jednotku letištních hasičů. Nemusí se však jednat jen o vykolejení, nebezpečí vzniku požáru je zde i přes přísná bezpečnostní pravidla veliké, stát se může cokoliv. Jednotka HZS SŽDC Praha byla již i nakolejovat cisternu s leteckým palivem na blízkém nádraží ve Středoklukách.
Letištní hasiči pro tyto případy nedisponují žádnou použitelnou technikou, ostatně proč taky, když jí nepotřebují a drážní jednotka toto umí a má potřebné věci k dispozici. Vzájemné poznání možností je tak prospěšné oběma stranám. Pro drážní hasiče byl zajímavý zejména speciál pro zásahy při úniku ropných látek.
Je na místě také připomenout, že ve druhé polovině 90. let byla na ruzyňské letiště zapůjčena na několik měsíců CAS 32 Tatra 815 pražské jednotky drážních hasičů. Toto vše proběhlo v rámci společného resortu ministerstva dopravy.
Letištní kolegové předvedli svojí stanici i techniku v plné kráse, za což jim, tak pochopitelně i pracovníkům záchranné služby z Kundratky jednotka HZS SŽDC Praha – směna C tímto děkuje.