Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské Volkswageny tak, jak je neznáte a v Evropě neuvidíte

Před šesti lety vám server POŽÁRY.cz přinesl článek, zabývající se hasičskými automobily v Jižní Americe, konkrétně v Brazílii. Na jeho konci byl ve zkratce zmíněný nový robustní podvozek nákladního automobilu Volkswagen Constellation, na kterém tamní nástavbáři realizují své činorodé představy o hasičském voze.

Model Constellation se vyrábí již od roku 2005 v závodě Volkswagen Trucks and Buses, což je pobočka koncernu Volkswagen v brazilském městě Resende. Po náročných zkouškách byl uveden na trh.

Je primárně určený pro jihoamerický trh a automobilka ho produkuje v několika variantách a to jak konfigurace podvozku, tak pochopitelně i motorové části. Pro potřeby hasičů je vyráběna speciální prodloužená kabina přímo u výrobce, resp. ve firmě BMB Mode Center, spadající do skupiny MAN, avšak z části financované Volkswagenem.

Ten tedy nemá na tyto úkoly žádnou plně externí firmu, jak je tomu např. u několika evropských výrobců nákladních automobilů a velkou výhodou je, že se haly BMB Mode Center nacházejí pouhých 150 m od mateřského závodu VW v Resende.

Na první pohled se jedná o robustní automobil, jemuž dominuje designové řešení přední části kabiny. Při specifikaci podvozku s označením 15.180 4×2 však není vozidlo nikterak přehnaně vysoké, ač to tak nevypadá. Základní výška není ani 3 metry.

U dalšího modelu, využívaného pro stavby hasičský nástaveb, tedy Constellationu 24.320 v provedení 6×4, je výška stejná, 2955 mm. Největší a nejsilnější šasi, na kterém je hasičská cisterna, nese označení 31.320, konfigurace podvozku je 6×4 a max. celková výška je 3113 mm.

Samotné číselné značení podvozku značí dva údaje, první je celková možná maximální hmotnost vozu, druhý údaj nám sdělí sílu motoru v koních. Toto je podobné také několika evropským automobilkám.

Jako hnací agregáty jsou do všech modelů VW Constellation montovány motory Cummins. Pouze varianta 15.180 má agregát značky MWM. Alternativně lze použít i motory VW, ale ty se jsou na hasičských podvozcích výjimkou. Převodovky jsou ve vozidlech manuální ZF Sachs.

Podvozky všech řad, dodávané pro hasičské nástavbáře, se nijak výrazně neliší od těch civilních variant. Největším rozdílem je již zmíněná poměrně prostorná prodloužená kabina pro osádku 1+4, z toho trojice hasičů sedí vzadu. Co působí poněkud zvláštně, je absence jakékoliv přepážky či rozdělení vnitřního prostoru kabiny.

Mezi zadní a přední částí lze prakticky volně projít. Je to dáno umístěním motoru, které dovolilo zachovat téměř rovnou podlahu po celé kabině. Přístup dovnitř je zajištěn přes čtveřici dveří, dvoje na každé straně. Pro vozy určené coby velkokapacitní cisterny se na šasi montují krátké, tzv. denní kabiny, nejběžněji se standardní výškou střechy. Osádku zde tvoří dva hasiči.

Samotné požární nástavby jsou velmi rozmanité, konstrukčně a koncepčně jsou kombinací evropských a severoamerických hasičských vozidel. Nejběžnější je provedení nástavby v podobě cisterny prvního výjezdu s rozšířeným technickým vybavením – Auto Bomba Tanque Resgate (ABTR). Požární vybavení včetně vyprošťovacího zařízení a dýchacích přístrojů je uloženo ve skříních, krytých hliníkovými roletkami.

Čerpadlo je umístěno v nástavbě hned v první roletě za kabinou, ovládání a armatury jsou z obou stran. Nádrž na vodu je zpravidla o objemu do 4000 l. Vzhledem k tomu, že nástavby pocházejí od různých výrobců, tvarově se velmi odlišují, ale funkčnost je totožná.

Dalším druhem nástaveb jsou klasické cisterny s běžným vybavením – Auto Bomba Tanque (ABT), ty mají krátkou či prodlouženou kabinu, čerpadlo uprostřed vozu a nádrž na vodu o objemu kolem 5000 l. Vyrábějí se také velkokapacitní CASky – Auto Tanque (AT), ty vozí sebou jen základní příslušenství, čerpadlo mají v zadní části a objem vodní nádrže je v rozmezí 8000 – 10000 l.

Společným jmenovatelem v rámci vybavení jsou průtokové navijáky a lafetové proudnice, ty má téměř každá cisterna na podvozku VW Constellation.

Kromě těchto tří klasických nástaveb se na těchto podvozcích stavějí nejrůznější speciály pro petrochemický průmysl apod. Existují i hasičské návěsy v podobě velkokapacitních dopravníků vody či mobilního výcvikového centra, jejich tahačem jsou právě VW Constellation.

Materiálem pro výrobu nástaveb je prakticky u všech firem hliník. Hliníkové skelety jsou olepeny hliníkovým plechem a doplněny roletkami či dveřmi. Nádrže v dnešní době jsou vyráběny i z plastu.

Největšími producenty hasičské techniky v Jižní Americe jsou brazilské firmy DAMAEQ – Dávilla Indústria Mecânica de Máquinas, MITREN, LCL či TRIEL-HT INDUSTRIAL E PARTICIPAÇÕES, kterým sekunduje argentinská společnost TECIN, jenž v minulosti velmi úzce spolupracovala s Rosenbauerem. Čerpadla se používají od jiných výrobců, nejčastěji se do vozidel montují americké Waterous o výkonu 3700 l/min.

Z našeho pohledu se jedná o poměrně zvláštně vypadající vozidla co se vzhledu kabiny i nástavby týče, nic z toho jim však nebere na funkčnosti. Cena požárního Volkswagenu Constellation s nástavbou Auto Bomba Tanque Resgate se pohybuje v přepočtu okolo 10 milionů korun.

Foto a info: výrobci, Corpo de Bombeiros, web

Sdílet