Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme kola, jejich počet i vzorek pneumatik

Jak již z našeho úvodního článku víte, staví letos server POŽÁRY.cz ideální hasičskou cisternu pro obec Spodní Bříza. V prvním díle tohoto unikátního seriálu se budeme věnovat kolům.


VÝBĚR


Nejběžnější první vozy bývají čtyřkolové, vozidlo je tak relativně kompaktní.

Šestikolové provedení cisteren najdeme nejen u velkokapacitních speciálů, ale často také u dobrovolných jednotek, u kterých se na rozdíl od profesionálů ve větší míře předpokládá výjezd pouze jednoho vozu a je tedy v zájmu jednotky, dovézt na místo události jak velké družstvo, tak vodu i technické prostředky.

Osmikolové cisterny jsou neobvyklé a v podstatě se používají výhradně pro velkoobjemové hašení. Jelikož si však v našem seriálu můžeme postavit co budeme chtít, třeba si zvolíme i tuto možnost. Výsadou osmikolových vozidel je například průjezdnost terénem a nosnost, negativem pak především velký poloměr zatáčení.


Počet kol ale není roven počtu pneumatik. Volit totiž také budeme mezi jednomontáží či dvojmontáží na zadní nápravě resp. nápravách.

S tím velmi úzce souvisí typ pneumatik. Auto máme možnost obout do pneumatik vhodných na silnici či do terénu, můžeme kombinovat typ pneumatik na předních a zadních nápravách.


ROZHODNUTÍ


Dnes vám přinášíme naše rozhodnutí, týkající se počtu kol a typu pneumatik na naší ideální cisternové automobilové stříkačce.

Zvolili jsme čtyřkolový podvozek. Šestikolový dle našeho názoru nepřináší o tolik více úložných prostor či vody na to, aby se vyplatil jeho následný nákladnější provoz, opravy a údržba (připomínáme, že neomezený rozpočet má naše fiktivní jednotka jen na pořízení vozu) a osmikolový má v běžném provozu velmi omezenou manévrovatelnost.

Na zadní nápravě naší cisterny bude dvojmontáž, pro lepší rozložení hmotnosti automobilu na větší plochu.


Co se vzorku týče, vybrali jsme terénní pneumatiky na všech kolech automobilu. Vysvětlení jsme pojali prostě – zatímco se silničními či smíšenými pneumatikami se v terénu jezdit víceméně nedá, s vhodnými terénními pneumatikami však může cisterna bez problémů na silnici.

Sdílet
Seriál: POŽÁRY.cz staví cisternu pro Spodní Břízu