Pátek 27. září 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Mercedes tvrdí, že nová náplň do klimatizací aut může způsobit požár

Automobilka Mercedes prozatím odmítá používat nové náplně do klimatizačních jednotek. Tvrdí, že při čelním nárazu může dojít k požáru. Nová kapalina je totiž hořlavá.

Nové chladivo HFO-1234yf, vyvinuté chemickými giganty DuPont a Honeywell, se stává nově jedinou náplní do klimatizací v automobilech prodávaných na celém světě. Firmy dokonce vlastní mezinárodní patent.

Výrobci však po nedávno zveřejněných testech Mercedesu se zavedením náplní váhají. To se samozřejmě nelíbí firmě DuPont, která má na novovu látku monopol a může přijít o očekávané zisky.

Evropská unie nařizuje nově vyrobeným automobilům používat i nové náplně. Podle jejich studie a podle výrobce náplní firmy DuPont jde o ekologičtější náplň než současný freon a CO2.

V čem je tedy zásadní problém? DuPont a Honeywell netají, že látka HFO-1234yf je skutečně hořlavá, na rozdíl právě od současného chladiva nebo třeba od CO2. Mercedes zpochybnil dosavadní testy automobilů, mimo jiné na poškození klimatizace respektive jeho vnitřního okruhu a roztříknutí klimatizačního média na horký povrch motoru. DuPont naopak tvrdí, že testy Mercedesu neodrážejí realitu.

Svaz klimatizační a chladicí techniky CŘ zařadil tuto látku mezi mírně hořlavé, avšak těžce vznětlivé látky třídy A2L. Nové chladivo ale vyžaduje speciální režim pro skladování a zacházení s látkou.

Mercedes prováděl simulace extrémních čelních nárazů, při kterých dojde k rozbití okruhu klimatizace a rychlému úniku chladicí kapaliny. Vzniklý aerosol se může při kontaktu s horkými částmi motoru vznítit a tím zažehnout požár celého auta.

Ostatní výrobci jsou opatrní, ale řešení musí přijít velmi brzy. Automobilka Volkswagen se nechala slyšet, že bude vyvíjet vlastní novou klimatizaci, kde bude médium CO2. Látka od firmy DuPont je totiž 3× dražší.

Sdílet