Bojový řád 5/D: Automobily s palivem CNG, LPG
Jedná se o automobily zpravidla se spalovacím (benzinovým) motorem kombinující dva druhy paliva: stlačený zemní plyn, tzv. „Compressed Natural Gas“ (dále jen „CNG“) nebo zkapalněný ropný plyn, tzv. „Liquefied Petroleum Gas“ (dále jen „LPG“) a automobilový benzin.
V kabině automobilu bývá zpravidla umístěn přepínač mezi palivovými soustavami (některé automobily mají automatické přepínání). Plnicí ventil plynové soustavy bývá u sériově vyráběných automobilů umístěn vedle otvoru nádrže na benzin nebo jinde, např. na nárazníku automobilu.
Hlavní složkou CNG je metan, který je lehčí než vzduch. CNG je při tlaku do 20 MPa v nádrži – tlakové nádobě v plynné fázi podle množství plynu v nádrži. Meze výbušnosti směsi zemního plynu ve vzduchu jsou 4,4 až 15 % obj. U automobilů s pohonem CNG je zpravidla instalováno několik tlakových nádob umístěných nejčastěji ve spodní části podvozku (sériově vyráběné osobní a dodávkové automobily), za kabinou (nákladní automobily) nebo na střeše (autobusy).
Tlakové nádoby jsou umisťovány i v zavazadlovém prostoru, zejména u osobních automobilů s dodatečnou montáží rozvodu CNG. U systému rozvodu CNG dojde při překročení dovoleného tlaku v tlakové nádobě nebo teploty (90 až 110 °C) k otevření pojistných ventilů (tlakový, tepelný) a tím k upuštění plynu, popř. s následkem výšlehu dlouhého plamene (ohrožení zasahujících jednotek).
Hlavní složkou LPG je směs propanu a butanu, která je těžší než vzduch. Meze výbušnosti směsi propanu a butanu ve vzduchu jsou 1,4 až 10,9 % obj. LPG je pod tlakem v nádrži – tlakové nádobě v kapalné fázi. Tlakové nádoby jsou umisťovány zpravidla v zavazadlovém prostoru (např. místo rezervního kola), zejména u osobních automobilů s dodatečnou montáží rozvodu LPG. U systému rozvodu LPG dojde při překročení nastaveného přetlaku k upuštění plynu z nádrže přes tlakovou pojistku.
Na tlakových nádobách s plynem (CNG, LPG) je umístěn bezpečnostní ventil, tzv. multiventil. Ten snižuje riziko výbuchu tlakové nádoby, redukuje tlak a průtok plynu v palivové soustavě. Je zároveň uzávěrem přívodu plynu do plynové soustavy automobilu. Multiventil je zpravidla elektromagnetický, při jízdě ho otevírá řídicí jednotka. Při přepnutí na benzínový provoz, odstavení motoru, v případě nehody s aktivací zádržných systémů nebo při přerušení napájení elektrickým proudem multiventil automaticky uzavře přívod plynu do palivového systému automobilu.
Při zásahu na automobil s palivem CNG nebo LPG je, kromě standardních postupů pro vyproštění a záchranu osob, třeba:
- zjistit
- druh paliva automobilu (CNG, LPG), popř. umístění tlakových nádob s plynem a jejich stav po nehodě,
- poškození rozvodu plynu, zda uniká plyn (měření explozimetrem, syčení, zápach) a kam se šíří nebo zda odhořívá, posoudit nebezpečí výbuchu,
- pokud automobil nehoří
- snažit se nejprve uzavřít přívod plynu z tlakových nádob (např. vypnutím zapalování motoru, na multiventilu) a dále uzavřít místo zásahu,
- zajistit možné iniciační zdroje pro vznik požáru na automobilu (např. odpojení akumulátorové baterie, mobilní telefony v kabině vozu) nebo na místě zásahu;
- vyloučit možnost výbuchu nebo hromadění plynu, např. přetlakovou ventilací; odvětrat i prostory automobilu, kde se může unikající plyn hromadit,
- pokud automobil hoří
- snažit se nejprve uzavřít přívod plynu z tlakových nádob (např. vypnutím zapalování motoru, uzavřením na multiventilu – pokud již není roztavený a nedochází k hoření plynu)
- pokud požár automobilu ohrožuje nádrž s plynem, zabránit jeho šíření na ni a nádrž chladit (obdobný postup jako při hašení tlakových lahví),
- pokud již plyn z palivové soustavy uniká a hoří, nechat plyn kontrolovaně vyhořet za současného ochlazování okolí, případně ochlazování nádrže automobilu s plynem.
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
ml-d-5.pdf | zobrazit online | 126 kB |
Seriál: 2013: Odborná příprava dobrovolných hasičů
Problematika únikových cest – jejich značení a základní požadavky
Zajištění bezpečné evakuace osob, popř. zvířat a majetku v případě ohrožení požárem patří mezi základní požadavky požární bezpečnosti stavby.
- Test vědomostí
Bojový řád 6/Ř: Činnost hasičů na místě zásahu
Na místě zásahu jsou hasiči podřízení svým velitelům jednotek a jejich prostřednictvím veliteli úseku, veliteli sektoru a veliteli zásahu. Při nebezpečí z prodlení může…
Cvičební řád 14/DR5: Výcvik se čtyřdílným nastavovacím žebříkem; Výcvik s vysunovacím žebříkem
Nastavovací žebřík čtyřdílný je uložen na vozidle buď ve čtyřech samostatných dílech nebo dvou spojených dílech. Při výcviku s ním pracují strojník a čísla 1, 2 a 3.
- Test vědomostí
Bojový řád 48/P: Požáry fotovoltaických elektráren
Fotovoltaickou (dále jen „FV“) elektrárnou je zařízení, které vyrábí ze sluneční energie energii elektrickou za pomoci FV polovodičových článků, na něž dopadá sluneční…
- Test vědomostí
Cvičební řád 7/VÝŠ: Jištění a sebejištění v záchranném koši
Při činnosti hasičů ze záchranného koše (dále jen „koš“) požární automobilové plošiny nebo požárního automobilového žebříku (dále jen „výšková technika“), nelze úplně…
Soubor typové činnosti IZS: STČ 07 – Záchrana pohřešovaných osob – pátrací akce v terénu
Záchranou pohřešovaných osob v terénu (dále jen „pátrací akce v terénu“) se rozumí jednorázové časově a prostorově omezené nasazení většího počtu sil a prostředků…
- Test vědomostí
Cvičební řád 3/O: Komunikace v jednotce PO
Cílem je získat potřebné znalosti komunikace v jednotce, včetně ovládání prostředků pro spojení a schopnost se efektivně dorozumět při plnění úkolů u zásahu.
- Test vědomostí
Cvičební řád 6/VÝŠ: Povely a signály při práci ve výšce a nad volnou hloubkou
Povely a signály slouží k dorozumívání hasičů při činnostech ve výšce a nad volnou hloubkou. Musí být dostatečně hlasité, srozumitelné, stručné a používají se průběžně…
- Test vědomostí
Cvičební řád 15/DR3: Výstup na žebřík a vytvoření prvního proudu, útok s automobilovou vysokozdvižnou plošinou
Dopravní vedení s rozdělovačem vytváří strojník a čísla 2 a 1. Výstup po žebříku provádí číslo 1, žebřík jistí číslo 2, u třídílného vysunovacího žebříku společně s VD.…
- Test vědomostí
Cvičební řád 4/VÝŠ: Slanění
Slaňování je činnost, která umožňuje bezpečný sestup po laně při použití vhodných prostředků a postupů.