STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme vhodný motor
V našem seriálu o stavbě cisterny jsme již zvolili konfiguraci náprav a koncepci podvozku. Dnes jsme rozhodli o použitém motoru.
VÝBĚR
Pomyslná nabídka je v tomto případě velmi široká. Nabízí se motory chlazené vzduchem či kapalinou o rozličném rozsahu výkonů a kroutících momentů, v dnešní době však bude naše cisterna určitě přeplňovaná turbodmychadlem.
Nesporně zajímavým faktem, který může náš výběr ovlivnit, bude i způsob, jakým motor plní emisní normy – budeme chtít hlídat stav močoviny v nádrži nebo ne?
Ve výběru tentokráte (pokud nám padne do oka motor s technologií SCR) nezohledníme případná konstrukční omezení, neboť např. Tatra ve svých podvozcích, určených přímo hasičům, v případě nedostatku AdBlue nesníží výkon motoru a nechá auto jet bez omezení, což bohužel není případ všech výrobců.
Vzhledem k tomu, že nejsme limitováni konstrukčními možnostmi ani cenou, je možnost výběru velice široká. Počítat ale v rámci možností budeme i s případnými provozními náklady, ačkoli spotřeba u hasičáku není až tak podstatná hodnota.
ROZHODNUTÍ
Škála motorů na trhu je tak široká, že je opravdu těžké vybrat ten správný a ideální. My jsme po týdnu úvah a sledování názorů vsadili na brutální sílu.
Do naší ideální cisterny jsme zvolili vodou chlazený šestnáctilitrový motor Scania V8 EEV Euro 5 o výkonu 730 koní. Nepotřebujeme rychlost, ale chceme sílu a výkon, je to mimo jiné i jeden z prvků jakési pasivní bezpečnosti při jízdě k zásahu. Maximální točivý moment 3500 Nm je hodnota výborná. Emisní normu volíme aktuální, pokud si cisternu pořizujeme letos, je to hodnota dostatečná.
Ačkoli jsme původně hledali motor s technologií dvojího spalování, kvůli spotřebě močoviny, jeden z názorů nás přesvědčil a my jsme technologii SCR do naší ideální CASky pustili.
Jak jsme psali v úvodu, nebreme na zřetel to, že nás u Scanie při závadě v systému SCR řídící jednotka omezí na výkonu, příliš bychom si zúžili výběr a závady jsou věci, které nedokážeme provozem ovlivnit a mohou nastat v určitém procentu případů všude.
Motor má i při dynamické jízdě spotřebu mezi 40–50 litrů na 100 km (měřeno u mnohonásobně těžšího kamionu), ekonomika provozu zde tedy příliš neutrpí. O případném omezení rychlosti si povíme v další části seriálu.
Seriál: POŽÁRY.cz staví cisternu pro Spodní Břízu
STAVÍME CISTERNU: Vybíráme lékárničku
Přejdeme k pravé prostřední roletě, do které umístíme mimo jiné i lékárničku. Dnes si vybereme její konstrukci.
STAVÍME CISTERNU: Zvažujeme stabilizační podpěry
Vybavujeme pravou přední skříň, po hydraulickém vyprošťovacím zařízení a zvedacích vacích dnes zvážíme pořízení stabilizačních podpěr.
STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme zvedací vaky
V minulém díle jsme si vybrali vyprošťovací zařízení, dnes zauvažujeme nad pneumatickými zvedacími vaky.
STAVÍME CISTERNU: Vybíráme hydraulické vyprošťovací zařízení
Jelikož právě „plníme“ pravou přední roletu, začneme postupně s výběrem základního vybavení, o kterém jsme rozhodli, že právě v tomto prostoru bude.
STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme vybavení pravé přední rolety
V České republice je zažitým zvykem, mít v pravé přední roletě výbavu především pro zásahy u dopravních nehod a jiných podobných technických událostí. Co bychom do ní…
STAVÍME CISTERNU: Uvažujeme o obsahu levé zadní skříně
Dostali jsme se k poslední roletce na levé straně nástavby, zauvažujeme nad jejím obsahem.
STAVÍME CISTERNU: Upřesnili jsme druhy hadic v levé prostřední skříni
V minulém díle našeho seriálu jsme poměrně snadno rozhodli o určení vybavení v levé prostřední roletce nástavby. Dnes se zamyslíme nad obsahem podrobněji.
STAVÍME CISTERNU: Levá prostřední roleta
Vlevo vpředu již máme plno, posuneme se tedy dále a podívame se na prostor v levé prostřední roletě.
STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme elektrické kalové čerpadlo
Blížíme se ke konci „plnění“ první skříně nástavby. Jak jsme již rozhodli v minulých dílech, bude zde uloženo i elektrické kalové čerpadlo. Na jeho výběr dnes přišla…
STAVÍME CISTERNU: Rozhodli jsme o pořízení přenosného lanového navijáku
I v tomto týdnu se ještě budeme zdržovat u levé přední skříně nástavby naší ideální cisterny, kterou pro vás v unikátním seriálu stavíme pro fiktivní jednotku SDH Spodní…