Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu I. – historie a nafukovací záchranná lávka

Ve čtyřdílném seriálu nás Hynek Černý z HZS Středočeského kraje seznámí s historií a použitím různých typů nafukovacích, plovoucích i motorizovaných záchranných prostředků pro práci na ledu.


Historie

V zahraniční literatuře lze dohledat vývoj speciálních prostředků, usnadňujících záchranné práce již od roku 1970, kdy si nechal u U.S. patentového úřadu Russell E. Clemans zaregistrovat Ice rescue boat, jedná se v podstatě o dřevěnou pramici opatřenou dvěma bodáky.

To v roce 1998 vymyslel Charles E. Allen kurióznější záchranný prostředek pod názvem Ice rescue vehicle. V podstatě spojil motor s dřevěným kluzákem a vytvořil jakýsi ledový skútr.

Podobné prostředky, jako například dálkově ovládaný žebřík, zřejmě nenašly v praxi uplatnění, protože už neexistují žádné další záznamy o jejich využití.


Registrované patenty speciálních záchranných prostředků


V České republice se vyrábějí anebo se dovážejí záchranné prostředky, které jsou primárně určeny pro zásahy složek IZS na zamrzlých hladinách. Podle osobního názoru autora článku by výcvik s těmito speciálními prostředky měl být proveden mezi členy IZS, až po zvládnutí záchrany tonoucích osob ze základními technickými prostředky.

I když je jednotka PO vybavena speciálními prostředky, mohou být v případě nutnosti použití např. poškozené, v jiném voze nebo na revizi.


Nafukovací záchranná lávka

Je uzpůsobena pro použití k záchraně osob na nestabilních terénech, jakými jsou např. voda, led nebo ledová tříšť a bažinaté povrchy. Lávka je vybavena bezpečnostním obvodovým a středovým lanem pro snadnou manipulaci. Na český trh nafukovací lávky dodává firma Gumotex a.s. a Sava a.s.

V rozměrech na délku 5 a 10 metru na šířku 1,3 metru a výšku 0,13 až 0,2 metru. Hmotnost je 20 kg. Jednotlivé segmenty lze vzájemně spojovat v plovoucí chodníky.

Konstrukčně jsou lávky řešené jako jednokomorové o objemu plnícího vzduchu 1200 až 1600 l. Jsou opatřeny bezpečnostním přetlakovým ventilem. Čas potřebný na nafouknutí z tlakové láhve jednoho segmentu lávky uváděný společností Gumotex je 90 sekund.

Při praktickém výcviku, byla lávka nafouknuta do 60 sekund. Záchranná lávka se obsluhuje jedním nebo dvěma zachránci a umožňuje záchranu více tonoucích osob. Při vyhledávání utonulých pod ledem může sloužit pro záchranáře a potápěče jako jakási základna na zamrzlé hladině.


Výcvik složek IZS s nafukovací záchrannou lávkou Gumotex a Sava


Zpracoval:
kpt. Ing. Mgr. Hynek Černý
územní odbor Beroun
HZS Středočeského kra­je

Sdílet
Seriál: Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu