Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu I. – historie a nafukovací záchranná lávka
Ve čtyřdílném seriálu nás Hynek Černý z HZS Středočeského kraje seznámí s historií a použitím různých typů nafukovacích, plovoucích i motorizovaných záchranných prostředků pro práci na ledu.
Historie
V zahraniční literatuře lze dohledat vývoj speciálních prostředků, usnadňujících záchranné práce již od roku 1970, kdy si nechal u U.S. patentového úřadu Russell E. Clemans zaregistrovat Ice rescue boat, jedná se v podstatě o dřevěnou pramici opatřenou dvěma bodáky.
To v roce 1998 vymyslel Charles E. Allen kurióznější záchranný prostředek pod názvem Ice rescue vehicle. V podstatě spojil motor s dřevěným kluzákem a vytvořil jakýsi ledový skútr.
Podobné prostředky, jako například dálkově ovládaný žebřík, zřejmě nenašly v praxi uplatnění, protože už neexistují žádné další záznamy o jejich využití.
Registrované patenty speciálních záchranných prostředků
V České republice se vyrábějí anebo se dovážejí záchranné prostředky, které jsou primárně určeny pro zásahy složek IZS na zamrzlých hladinách. Podle osobního názoru autora článku by výcvik s těmito speciálními prostředky měl být proveden mezi členy IZS, až po zvládnutí záchrany tonoucích osob ze základními technickými prostředky.
I když je jednotka PO vybavena speciálními prostředky, mohou být v případě nutnosti použití např. poškozené, v jiném voze nebo na revizi.
Nafukovací záchranná lávka
Je uzpůsobena pro použití k záchraně osob na nestabilních terénech, jakými jsou např. voda, led nebo ledová tříšť a bažinaté povrchy. Lávka je vybavena bezpečnostním obvodovým a středovým lanem pro snadnou manipulaci. Na český trh nafukovací lávky dodává firma Gumotex a.s. a Sava a.s.
V rozměrech na délku 5 a 10 metru na šířku 1,3 metru a výšku 0,13 až 0,2 metru. Hmotnost je 20 kg. Jednotlivé segmenty lze vzájemně spojovat v plovoucí chodníky.
Konstrukčně jsou lávky řešené jako jednokomorové o objemu plnícího vzduchu 1200 až 1600 l. Jsou opatřeny bezpečnostním přetlakovým ventilem. Čas potřebný na nafouknutí z tlakové láhve jednoho segmentu lávky uváděný společností Gumotex je 90 sekund.
Při praktickém výcviku, byla lávka nafouknuta do 60 sekund. Záchranná lávka se obsluhuje jedním nebo dvěma zachránci a umožňuje záchranu více tonoucích osob. Při vyhledávání utonulých pod ledem může sloužit pro záchranáře a potápěče jako jakási základna na zamrzlé hladině.
Výcvik složek IZS s nafukovací záchrannou lávkou Gumotex a Sava
Zpracoval:
kpt. Ing. Mgr. Hynek Černý
územní odbor Beroun
HZS Středočeského kraje
Seriál: Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu
Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu IV. – motorizované záchranné prostředky
Ve čtyřdílném seriálu nás Hynek Černý z HZS Středočeského seznamuje s použití různých typů nafukovacích, plovoucích i motorizovaných záchranných prostředků pro práci na…
Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu III. – ledové sáně a plastová plavidla
Ve čtyřdílném seriálu nás Hynek Černý z HZS Středočeského seznamuje s použití různých typů nafukovacích, plovoucích i motorizovaných záchranných prostředků pro práci na…
Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu II. – další nafukovací prostředky
Ve čtyřdílném seriálu nás Hynek Černý z HZS Středočeského seznamuje s použití různých typů nafukovacích, plovoucích i motorizovaných záchranných prostředků pro práci na…