Pátek 27. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu IV. – motorizované záchranné prostředky

Ve čtyřdílném seriálu nás Hynek Černý z HZS Středočeského seznamuje s použití různých typů nafukovacích, plovoucích i motorizovaných záchranných prostředků pro práci na ledu.


Motorizované záchranné prostředky

Na rozsáhlých vodních plochách používají v zimě pro hlídkovou a záchrannou činnost složky IZS i motorové prostředky. Například Městská Policie Praha má k dispozici vznášedlo SCOUT Hovercraft XS430, které se může pohybovat po vodě, ledu a břehu.

Taktéž může překonávat jezy. Na delší vzdálenosti po suchu je převáženo na vleku za vozidlem. Váha vznášedla je 410 kg. Vznášedlo je schopno zastavit na místě tak, aby mohli strážníci poskytnout první pomoc tonoucí či nepohyblivé osobě.

Diskuzi o nutnosti tohoto záchranného prostředku vyvolala mezi veřejností pořizovací cena 1.873.869,– Kč bez DPH. Včetně příslušenství a školení řidičů.

Vodní záchranná služba Český Krumlov, která zajišťuje bezpečnost na nejdelší bruslařské dráze v Čechách a to na Lipně využívá k pohybu po ledu čtyřkolku, která má místo kol adaptéry na pásy.

Společnost Wilcraft Inc. z městečka Monona ve státě Wisconsin vyrábí obojživelné vozítko poháněné motorem Briggs and Stratton o výkonu 10 hp.

Rozkládání hmotnosti vozidla na led zajišťují čtyři široké pneumatiky. První prototyp byl vyroben v roce 2004 a vyrábí se ve verzi pro záchranáře a s textilní kabinou pro rybáře.

K řízení vozítka se používá jedna páka, po zamrzlé hladině se prohání rychlostí až 30 km/hod. Pokud stroj obsluhuje jeden záchranář je přechod mezi pevným ledem a vodní hladinou rychlý a bezproblémový, ale při vytahování tonoucí osoby poměrně často dochází k prokluzování pneumatik.

Vozítko taktéž není vhodné k pohybu po nezpevněném břehu z důvodu nízké světlé výšky.


Obojživelné vozítko Wilcraft


Pohled do budoucnosti záchranných prostředků nabízí obojživelný koncept Arctic rescue vehicle, jehož pohon by měly zajišťovat šroubovice a je určen pro dvoučlennou posádku a jednu zachráněnou osobu na nosítkách.

Že se jedná spíše o designový návrh než skutečný záchranný prostředek svědčí absence zastřešení místa pro zachráněnou osobu a také chybějících krytů pohonných šroubovic.


Zpracoval:
kpt. Ing. Mgr. Hynek Černý
územní odbor Beroun
HZS Středočeského kra­je

Sdílet
Seriál: Speciální záchranné prostředky pro práci na ledu