Nová cisterna podnikové jednotky výrobce letadel Airbus vznikla v dílnách Rosenbauera
Pro „dárek“ si několik členů profesionální jednotky výrobce letadel Airbus z německého města Stade vyrazilo do rakouské továrny firmy Rosenbauer krátce pred vánocemi 2012. Přivezli si odtamtud nové zásahové vozidlo CAS 30 s německým názvem Hilfeleistungslöschfahrzeug HLF 3000.
Vozidlo bylo pořízeno jako výměna za cisternu na podvozku Mercedes-Benz LP813 s nástavbou Ziegler z roku 1981 (http://bos-fahrzeuge.info/…hrzeuge/2833). Nové zásahové vozidlo není jenom pohledem o několik generaci modernejší, současně je i novinkou v Německu. Jedná se totiž o první hasičské auto s nástavbou ze série „NEW AT“, které Rosenbauer pro německý trh postavil na podvozku Mercedes-Benz Axor. Druhé, stejné vozidlo tohoto typu bylo současně dodáno do továrny Airbusu ve měste Brémy.
- Podvozek: Mercedes-Benz Axor 1833, Facelift II
- Nástavba: Rosenbauer, Nové AT
- Motor: Mercedes-Benz OM 926 LA, šestiválec, diesel
- Objem: 7.201 cm³
- Výkon: 240 kW/326 koní při 2.200 ot/min
- Max. rychlost: 110 km/h (elektronicky omezeno)
- Pohon: 4×2
- Délka x šírka x výska: 8.600 × 2.500 × 3.300 mm
- Rozvor: 4.500 mm
- Hmotnost prázdného vozu: 10.660 kg
- Max. hmotnost: 18.000 kg
- Technicky mozná maximalní hmotnost: 19.000 kg
- Posádka: 1/6
- První registrace vozidla: 13. 12. 2012
Novinkou je, že ovládáni čerpadla v zadní časti vozidla současně slouží jako ovládani zadního výstražného systému. Ten umožňuje přes diodový displej promíitat programované nápisy jako např. WF Airbus (HZS Airbus), Achtung (Pozor), Stop, Unfall (Nehoda) nebo směrové šipky.
Všechna osvětlovací zařizení vozidla jsou ovladatelná z místa strojníka, stejně jako přední monitor typu Rosenbauer RM 25 C. Tento monitor zřejmě není nijak nebezpečný, je totiž označen nápisem „Der beißt nicht – der will nur spielen!“, což znamená „Nekouše – chce si pouze hrát!“
Podíváme se na výbavu vozidla – i když pro její rozmanitost nepíšeme o každém kusu:
- Čerpadlo Rosenbauer N35, 3.000 l/min / 10 bar s přiměšovačem Digimatic
- Nádrž na vodu 3.000 l
- Nádrž na pěnidlo 400 l
- Předni naviják Rotzler TR 030, tažná síla 50 kN
- Předni monitor RM 25 C
- Osvětlovací stožár 6× 35 W LED
- Ovládací zařízení na místě strojníka
- 4 ks dýchací techniky v kabině, s toho 2 ve směru jízdy
- Termokamera
- Záchranářský batoh s AED (defibrilátor)
Uložný prostor G1 (levá přední roleta)
- Hydraulická vyprošťovací sada Weber – nůžky RSX200–107, rozpinák SP49, 3 ks rozperných válců, střihač pedalů
- 2 ks hydraulické prodlužovací hadice
- Záchranářská pochozí plošina Lukas LRP5
- Sada na práci se sklem
- Nářadí Halligan-Tool
- Zachranné nařadí Force
- 2 ks hasičské sekery
- Motorová pila
- Zachranářská pila
- Další nářadí
Uložný prostor G2 (pravá přední roleta)
- Vrtačky
- Plovoucí čerpadlo Mast
- Elektrocentrála Rosenbauer RS 14
- Přetlakový ventilátor Leader v nevýbušném provedení
- Osvětlovací sada
- Rozbrus Bosch
- Zdvihací pneumatické vaky
- Osvetlovací balón
- 2 ks varovného zařízení Tri-Blitz
Uložný prostor G3 (levá prostřední roleta)
- 2 ks hadicových košů, každý na 3 ks hadice B
- Zajištění proti pádu Skylotec Fallstop
Uložný prostor G4 (pravá prostřední roleta)
- Vodní vysavač Kärcher
- Přenosný monitor Leader
- Vysoké rybářské boty
Uložný prostor G5 (levá zadní roleta)
- 4 ks hadicových košů C, každý se třemi hadicemi Hohlstrahlrohre
- Rozdělovač
- Halligan-Tool
Uložný prostor G6 (pravá zadní roleta)
- Zařízení na první zásah
- Hasicí přístroj 9 l Penidla
- Hasicí přístroj 5 kg CO2
- Pěnova proudnice
- Přenosná radiostanice
- Dálkové ovládání osvětlovacího stožáru
- Ovládací panel čerpadla
Vybavení na zadním čele a pochozí střeše nástavby vozidla
- 2 ks ruční pojizdný vozík: CO2 (50 kg) a BC-Prásek (100 kg)
- Varovný systém oranžové barvy
- Nastavovací žeřík 4-dílný
- Přezezdové hadicové můstky
- Ženijní nářadí
- Sudové čerpadlo
Text Olaf Wilke / Lars Kocherscheid, www.bos-fahrzeuge.info
Fotky Olaf Wilke www.bos-fahrzeuge.info
Redakční úprava: wap