Automobilová plošina Mounler APP – 50
Ruská teleskopická požární plošina s možností využití i jako dálkově ovládané hasící rameno od firmy NPO Požtechservis, Tver na švédském robustním podvozku Scania 8×4 s krátkou kabinou.
Před několika lety jsem našel na webu fotografii plošiny Mounler na osmikolovém podvozku Scania. Říkal jsem si, co to je za značku a po nějakém čase se mi to rozleželo v hlavě. Začal jsem tedy hledat informace. K mému údivu, asi po roce hledání, jsem nalezl stránky výrobce, který pochází z města Tver v Rusku. Původně jsem si totiž myslel, že je to nějaký neznámý západní výrobce. Inu, člověk nemůže holt znát všechno. Z mého prvního dojmu, že se jedná o klasickou požární plošinu, mne vyvedl nepatrný „detail“. Na snímcích staršího data nebyl nikde vidět mohutný suchovod o vnitřním průměru 125 mm, protože tam prostě ještě nebyl namontován, jen byl připraven. Dle informací od jednoho z pracovníků firmy, když jsem ji kontaktoval, byla původně vyvíjená plošina suchovodem vybavena až po provedených zkouškách, funkce dálkově ovládaného hasícího ramene dosáhla tedy později.Tříramenná plošina o max. dostupné výšce 50 m a bočním vyložení 22,5 m je dnes již klasické teleskopické konstrukce, nápadně připomínající výrobky finské firmy Bronto Skylift. Poslední, krátké rameno je zakončeno pracovním košem o nosnosti 350 kg, jenž je opatřen ochrannou hasící lištou, světlometem, vývodem hasebních látek a druhým ovládáním. Na rameni, těsně před uchycením koše, se nachází hlavní vývod suchovodu pro dvojici pěnových lafet firmy Sopot typ PURGA 60 s průtokem směsi 6000 l/min a dostřikem 60–100 m. Plošina je vybavena vlastním čerpadlem. Jedná se o typ Rosenbauer R600 s výkonem 6000 l/min a má rovněž i nádrž na pěnidlo o objemu 4000 l. Stabilizační vzpory jsou na APP – 50 klasického typu H, vysunují se tedy do boku od vozidla. Hlavní ovládací pult plošiny se nachází na točně, strojník, který při obsluze APP-50 stojí, má k dispozici pro usnadnění ovládání joysticky i počítač. V nástavbě je kromě čerpadla další požární příslušenství.
Podvozek je osvědčeného typu. Scania P 114 GB 8×4 NZ380 s motorem o síle 380 koní. Kabina je určená pro osádku 1+1 a je upravena pro potřeby plošiny (což vidíte v galerii).
TTD
Podvozek: Scania, Švédsko
Typ: P 114 GB 8×4 NZ380 (380 koní)
Nástavba: NPO Požtechservis, Rusko
Typ: APP – 50
Max. výškový dostup plošiny: 50 m
Max. boční vyložení: 22,5 m
Otočení plošiny kolem své osy: 360°
Nosnost pracovního koše: 350 kg
Doba vztyčení plošiny do plné výše: 160–180 sec. dle hmotnosti koše, resp. jeho zatížení
Doba složení plošiny: 150 sec
Objem nádrže pěnidla: 4 000 l
Čerpadlo: Rosenbauer R600
Výkon: 6 000 l/min
Suchovod: vnitřní průměr 125 mm
Celková hmotnost: 40 000 kg
Délka: 14 200 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 4 200 mm
Max. rychlost: 90 km/h
Ve fotogalerii vidíte průběh stavby plošiny v dílnách firmy NPO Požtechservis, poté i z několika výstav a v neposlední řadě i ze zkoušky pěnových lafet s tehdy novým pěnidlem CHimProm v tverské rafinerii (říjen 2003). O současném stavu plošiny se mi bohužel nepodařilo sehnat žádné informace.
Tverská oblast vešla mimo jiné ve známost o uplynulém víkendu, když tam vyhořela neuropsychiatrická léčebna. Je možné, že tato plošina při zmíněném požáru zasahovala.
Závěrem ještě musím zmínit i další produkty firmy NPO Požtechservis, vyráběné pod obchodní značkou Mounler. Jsou to klasické kloubové plošiny o dostupné výšce 30 m, je to obdoba finských AP 30–3 Bronto, firma má v nabídce i automobilové žebříky a sama provádí i prodlužování šasi podvozků a zabývá se i repasí automobilových žebříků a jeřábů. Rovněž má ve fázi vývoje kombinovaný hasící automobil s otočným žebříkem.
Foto a info: NPO Požtechservis, Rusko
načíst další obrázky ↓