Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

První CAS Volvo v Novém Městě

V Novém Městě na Moravě slouží od soboty 9. prosince 2006 první CAS na podvozku Volvo v ČR. Předání následovalo po slavnostní valné hromadě, kde sboru mnoho šťastně ujetých kilometrů a co nejméně zásahů s novou cisternou popřáli mj. zástupce dovozce Volvo v ČR, ředitel ÚO Žďár nad Sázavou plk. Josef Ryba nebo starostka města paní Zdeňka Marková.

Místní jednotka, zařazená jako JPO II, má dlouhodobě kvalitní podporu od města, kterou samozřejmě oplácí svou činností. Dosavadní vybavení jednotky také nebylo špatné, první výjezd zajišťovala Tatra 815 CAS-K27 / 3200 / 500 od THT z roku 2000, druhá CAS byl v okolních lesích nenahraditelný trambus repasovaný firmou Komet a poslední byla DA-12 Avia. Nedostatkem ve vybavení jednotky předurčené i k zásahům u dopravních nehod, kde zejména v zimě jsou dojezdové časy jednotek HZS (Žďár n.S., Bystřice n.P.) nedostačující, bylo vyprošťovací zařízení pouze s ručním pohonem, což se změnilo právě s příchodem nového vozidla.

Tím je Volvo FM9 4×4 CAS-K24 / 4000 / 400. Jak ho popsat? Hodně lidí očekávalo příchod této značky mezi hasiče s velkým optimismem, musím říct, že asi nikoho, včetně mě, nezklamalo. Úžasně prostorná kabina, kde průměrně vysoký hasič při normálním posezu nohama ani nedosáhne na kryt motoru, pohodlné a přehledné pracoviště řidiče, vcelku rozumně uspořádané schránky na uložení výbavy v kabině mužstva… Na „bedně“ jsou pak namontovány nabíječky na 4× RDST Motorola GP380 a 4× baterky Survivor. Docela mile mě překvapila i nástavba od SPS-THZ Slatiňany, i když je to tradiční hliníková krabice, na Volvu nepůsobí neesteticky, naopak. Rozmístění vybavení je docela logické, spousta věcí však zatím chybí, jednak tlačil termín dodání, a jednak je vozidlo ve zkušebním provozu a po najetí potřebných kilometrů se vrátí k výrobci nástavby na dostavbu, některé vybavení si totiž novoměstští dodají sami. Nástavba je osazena čerpadlem Ziegler FP 16/8 1HH s el. navijákem s gumovou vysokotlakou hadicí, nerezovými nádržemi na vodu a pěnidlo (4000/400), hliníkovými roletkami Ziegler, nástavba je olepena hliníkovými plechy. Uvnitř nástavby nalezneme kromě vybavení dle vyhl. 49/2003 Sb. kompletní hydraulickou vyprošťovací sadu LUKAS (motorová jednotka, 2× naviják, nůžky, rozpínák, přímý píst a ruční pumpa), elektrocentrálu Endress, malý a velmi lehce přenosný přetlakový ventilátor a motorovou pilu Husqvarna, VDP MSA Auer BD 96 a na zadní části nástavby je namontovaný teleskopický osvětlovací stožár TVS-01 od Standy Šimrala z Chodova osazený čtyřmi světlomety o výkonu 500W, samozřejmě i s dálkovým ovládáním. Pod předním nárazníkem je sanační lišta se dvěma „žabkami“, na nárazníku pak elektrický lanový naviják. Na střeše nástavby je krom žebříků, Al bedny a dalšího vybavení odnímatelná lafeta. Vozidlo je zřejmě jako jediné z letošních aut z dotace olakováno barvou RAL 3024, bílé pruhy jsou z retroreflexivní fólie 3M, stejně jako nápis „SDH Nové Město na Moravě“ na obou stranách nástavby. Na kabině je maják Federal Signal Maxim široký přes celou kabinu se třemi strobo jednotkami v každé polovině, na přední masce LEDkové blikačky a na nástavbě vzadu pak jeden zábleskový maják a osmidílná žlutá sváděcí alej. Jediné, co se dá nástavbě vytknout, je horší dosah do horních polic i ze sklápěcích schůdků, což je dáno provedením podvozku 4×4 a poněkud podivné malinké caplíky na odjištění výsuvu plat s vybavením po obou jejich stranách, což se třeba u plata s hydraulickým nářadím jeví pro jednoho člověka jako nadlidský úkol, protože jsou moc daleko od sebe, dle slov hasičů se toto ještě bude s THZ řešit, stejně tak bude vyměněna zadní čalouněná „lavice“ v kabině za koženou kvůli možnosti znečištění, jak jsem napsal výše, dodavatele tlačil termín, tak ještě není vozidlo zcela doladěné…

Ještě než začnete mít jakékoliv připomínky, musím Vás seznámit s tím, k čemu je toto vozidlo určeno – v první řadě jako vozidlo pro zásahy u dopravních nehod, požárů bytů a domů nebo k technickým zásahům, v žádném případě nebude sloužit k požárům lesa ani v těžkém terénu, na to je určena stále dobře sloužící Škoda 706 CAS-25 RTHP a Tatra 815 4×4 CAS-K27. Volvo bude v případě většího lesního požáru sloužit vzhledem k větší nádrži jen k doplňování vody, ona jen oprava laku přijde na pěkný peníz…

Ve fotogalerii naleznete pár fotek z předání, podrobně nafocené vozidlo a pro úplnost také fotky trambusu a Tatry, které jsem pořídil zhruba před dvěma lety. Pokud jde o cenu vozidla, byla něco málo přes sedm milionů, ovšem vzhledem k tomu, že to je první cisterna Volvo u nás, poskytl na něj dealer velmi zajímavou slevu, cena by se jinak vyšplhala až přes osm milionů.

Základní TTD:

Délka x šířka x výška 7910 × 2550 × 3390 mm
Rozvor 4600 mm
Podvozek FM9 380 44 R
Motor D 9A380 EURO 3
Výkon 279 kW při 1900 ot./min
Pneu 13 R 22,5
Nádrž na vodu 4000 l
Nádrž na pěnidlo 400 l
Čerpadlo Ziegler FP 16/8
Průtok 2400 l/min 8 bar, 250 l/min 40 bar
Naviják s vysokotlak. hadicí DN 25 / 60 m

A jen tak mimo. Na většině letos předaných vozidel je v kabině nainstalován digitální tachograf na karty, který vyjde na cca 30000 Kč. Vzhledem k výjimce vozidel IZS je to naprosté plýtvání penězi, nechápu, proč dodavatelé podvozků (Volvo, Tatra, Renault, MAN, MB…) toto zařízení před předáním nástavbáři neodstraní. Ve chvíli, kdy každý sbor šetří, kde může, aby toho bylo v autě víc, je to naprosto nepochopitelné…

Hynek Obroučka Požáry.cz
Sdílet