Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme armatury k čerpadlu

Čerpadlo máme vybrané, teď jsme se podívali na armatury jako takové. Ty jsou rovněž nedílnou součástí vozu a spolu s nimi i na ně navazující příslušenství.


VÝBĚR


Na každé cisterně jsou přívodní, tedy plnící armatury a spolu s nimi i ty, jenž slouží jako vývody pro dopravu vody ven. Umístění jejich koncovek je buďto uvnitř nástavby v prostoru roletových skříní, či zvenku na boku. Obojí může být pochopitelně i v zadní části, stejně tak i sací armatury.

K armaturám patří také lafetové proudnice. Známe ty s pevnou montáží, případně dnes hojně používané odnímatelné modely. Otázkou je, zdali je lafeta nutností. To samé lze říct i o přední sanační liště a i případných vodních tryskách k ochraně samotného vozidla.

Aby byl výčet ohledně armatur úplný, jsou zde i vysokotlaké průtokové navijáky. Jaká délka hadice, typ proudnice, kam je dát a kolik kusů? Nabízí se nejběžnější varianta, tedy 60 m hadice s pistolovou proudnicí a umístěním navijáku nad čerpadlo. Jsou ale i jiné alternativy, např. délka hadice 80 m, proudnice turbo, navijáky dva, umístěné v bočních roletách.


ROZHODNUTÍ

Zvolili jsme umístění koncovek armatur čerpadla do boků vozu, pod skříně s příslušenstvím. Hadice tak nebudou strojníkovi překážet a vše bude snadno dostupné.

Na každou stranu volíme dva výtlaky B, jedno plnící hrdlo B a jedno hrdlo sací.

Vysokotlaký výstup z čerpadla bude veden do dvou hadicových navijáků, které umístíme do dolní části každé ze zadních skříní nástavby. Použijeme 80metrovou tvarově stálou hadici složenou ze čtyř dílů (snadná výměna v případě defektu). Na konci samozřejmě použijeme turboproudnice.

Lafetovou proudnici na vozidlo nainstalovat necháme, pochopitelně v odnímatelné podobě a s turbo nástavcem.

V přední části vozu necháme nainstalovat asanační lištu. Případné ochranné trysky podvozku nepoužijeme.

Sdílet
Seriál: POŽÁRY.cz staví cisternu pro Spodní Břízu