Automobil AV 15 na podvozku Tatra 815 8×8 mají ve výjezdu hasiči SŽDC Česká Třebová
Vozidlo na podvozku Tatra bylo převedeno z podniku Vojenské správy. Po nezbytných úpravách pro provoz na pozemních komunikacích byl automobil dovezen na stanici HZS SŽDC Česká Třebová – v měsíci říjnu roku 2010.
Vozidlo nadále procházelo technickou kontrolou a byly postupně zjišťovány technické nedostatky a poruchy jak na samotném vozidle, tak na nástavbě. Ty dále podléhaly náročným několikaměsíčním opravám, nejen na stanici.
Po zjištění všech závad byl vyprošťovací automobil odvezen do servisu v Ústí nad Orlicí, kde byly prováděny po dobu několika měsíců výměny hydraulických olejů, hydraulických hadic, filtrů, naftových filtrů, přetěsnění pístnic, přetěsnění královského hřídele, výměna spojkových lamel a přetěsnění nábojů kol.
Během následujících měsíců po příjezdu ze servisu došlo k výměně a montáži dílů na vozidle vlastnoruční prací hasičů, a to:
- světelného a zvukového zařízení na vozidle,
- nové poziční, pracovní a obrysové světla,
- výměna elektromagnetických ventilů pro ovládání nástavby,
- výměna pneumatik,
- oprava elektroinstalace,
- oprava posilovače řazení,
- oprava řazení předvolby navijáku,
- oprava výfukového potrubí,
- přetěsnění brzdy zdvihu,
- celkové odvzdušnění hydraulické soustavy,
- ošetření lan navijáku,
- úprava úložných prostor pro vázací prostředky a nářadí.
Po dokončení všech oprav na vozidle a zajištění finančních prostředků byl VYA 15 převezen 12. prosince roku 2012 do firmy v Nymburku k provedení nového nástřiku.
Nastříkaného vozidla jsme se na jednotce dočkali dne 11. února 2013, kdy strojníci směny C dovezli automobil zpět na stanici ve večerních hodinách. V následujících dnech bylo dovybaveno dalšími prostředky:
- vázacími prostředky,
- motorovou pilou,
- teleskopickým žebříkem,
- páčidla, palice, tažná tyč.
Na stanici HZS SŽDC proběhla zkouška 5 nových a 4 stávajících jeřábníků dne 27. 11. 2012.
Ve dnech 11.-12. března 2013 se konalo proškolení nových vazačů. Po úspěšném absolvování školení a úplném dovybavení mohl být vyprošťovací automobil zařazen do výjezdu dne 12. března 2013.
Prvního výjezdu se „vyprošťovák“ zúčastnil hned den po zařazení do výjezdu. Jeřáb při výjezdu byl použit k zajištění stromů při likvidaci nebezpečných stromů, které hrozily pádem na trafostanici v železniční stanici Moravany, kdy jednotka vyjela 13. března 2013 v 7:14 v počtu 1+3.
Na místě bylo odstraněno celkem 12 kusů stromů o průměru až 130 centimetrů.
Michal Janza