Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Další CASka u dobráků: opět TERRN<sup>o</sup>

V sobotu 9. prosince proběhlo na náměstí TGM v Úpici předání nové hasičské automobilové stříkačky CAS 24 T815 do užívání jednotce sboru dobrovolných hasičů Úpice. Novou CAS zakoupilo město Úpice za přispění státní dotace 2 mil. pro rychlejší a moderní pomoc při mimořádných událostech pro občany města a okolí.

Vyškolená a vycvičená posádka vozu s pomocí techniky může zvládat požár, dopravní nehodu i technickou pomoc.

Za doprovodu městské dechové hudby slavnostní předání sledovala široká veřejnost, pozvaní hosté, zástupci SDH i nastoupené tři generace hasičů jednotky SDH Úpice.
Slavnostního aktu se zúčastnil ředitel THT Polička p. Ing. Stanislav Červený, náměstek starosty SH ČMS p. Josef Netík, náměstek starosty OSH ČMS p. Jaroslav Kocián, za Policii ČR se předání účastnili mjr. Bc. Slavík mjr. Málek. Nově zvolená starostka města Úpice p. Ing. Iljana Beránková spolu s bývalým starostou p. Ing. Zdeňkem Peterkou slavnostně pokřtili cisternovou stříkačku vodou, která pomáhá za pomoci sv. Floriána zdolávat požáry. Dalším, kdo pokřtil nové auto, byli představitelé hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje pplk. Ing. Radek Vymlátil a mjr. Ing. Jiří Šeps. Ti popřáli a pokřtili tuto stříkačku zlatavým mokem – pivem Kozel. Posledními přející byli p. Josef Netík za SH ČMS a velitel JSDH Úpice p. Jaroslav Čiháka, kteří provedli křest likérem Fernet Stock.

Do vínku dostala nová CAS také upomínku na historii sboru, do jehož služeb byla předána. Historické fotografie s přáním toho nejlepšího předal zástupce HZS Khk pplk Ing. Radek Vymlátil.

Ředitel výrobního závodu THT pan Ing. Stanislav Červený po křtu předal klíčky od nového vozu starostce města Ing. Iljaně Beránkové. Klíčky pak už putovali k veliteli sboru.

Následovala společná památeční fotka celé jednotky a představitelů sboru s novou technikou. Prohlídka interiéru a výbavy zajímala všechny zúčastněné hosty, ale i přihlížející veřejnost.

Slavnost dále pokračovala pod střechou hasičské zbrojnice, kde bylo přichystáno pohoštění a kde si pozvaní hosté mohli novou techniku prohlédnout na jejím novém stanovišti vedle starších sester CAS 25 RTHP a DA8 AVIA.

Za JSDH Úpice napsala Mirka Čermáková

Technická specifikace na vozidlo
CAS 24 – T 815 4×4.2

Požární automobil hmotnostní třídy S. Požární výbava ve speciálním redukovaném provedení – dle vyhlášky č.49/2003 Sb. Cisternová automobilová stříkačka s dvounápravovým podvozkem, odstředivým vodním čerpadlem, s vodní nádrží o objemu 3 400 l, s nádrží na pěnidlo o objemu 210 l a se zařízením pro rychlý zásah.

PODVOZEK:
– dvounápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem
– typ T 815–290R55/411
– výrobce TATRA Kopřivnice a.s.

KABINA ŘIDIČE:
– trambusová, celokovová, jednoprostorová, nedělená
– předsunuté řízení
– čtyřdvéřová
– sklopná vpřed o 55° elektricky i mechanicky
– počet míst k sezení 1 + 5
– dvě řady sedadel orientovaných po směru jízdy
– zadní řada sedadel vybavena držáky 4 dýchacích přístrojů a opěrkou hlavy
– mezi držáky DP jsou umístěny 3 záložní láhve k DP
– před zadní řadou sedadel přídržné madlo
– před sedadlem velitele lampička na čtení map
– mezi řidičem a velitelem je umístěna schránka na dokumenty ve formátu A4
– nezávislé topení na chodu motoru a jízdě.

MOTOR:
Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu EURO III. Výrobce je Tatra a.s., Kopřivnice
Zdvihový objem motoru 12 667 cm3
Čistý výkon motoru 300 kW/1 800 min-1

PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ:
Spojka je jednolamelová, s membránovou pružinou, upevněna na setrvačníku. Ovládání je hydraulické se vzduchovým posilovačem. Synchronizovaná převodovka TATRA 14 TS 210 L. Převodovka je vybavená pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla.


NÁPRAVY A ŘÍZENÍ:
Šasi je dvounápravové s připojitelným pohonem přední nápravy pod zatížením.
Převod hnacího momentu od převodových ústrojí je proveden spojovacími hřídeli, uloženými v nosných rourách. Zapínání pohonu přední nápravy se provádí pneumaticky, pomocí zubové spojky.

Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelnou dle potřeby. Pohon na kola je proveden z rozvodovky hřídeli s homokinetickými klouby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy zkrutnými tyčemi. Tlumiče pérování jsou teleskopické.

Zadní náprava je vybavena čelním diferenciálem s uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami. Tlumiče pérování jsou teleskopické. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu. Náprava je vybavena zkrutným stabilizátorem. Řízení je levostranné s monoblokovým servořízením. Počet otáček volantu na celý rozsah rejdu je 6,2. Kola jsou disková, středěna na kulové plochy podložek matic diskových kol. Na přední nápravě je jednoduchá montáž a na zadní nápravě dvojitá montáž. Pneumatiky: přední náprava 385/65 R22,5 Continental HTC, zadní náprava 315/80 R22,5 Barum BD 22

BRZDY:
Šasi je vybaveno čtyřmi na sobě nezávislými systémy brzd:
provozní – pneumatická, dvouokruhová, působící na kola všech náprav
 – nouzovou – pružinové brzdové válce působící na kola zadní nápravy.
 – parkovací – pružinové brzdové válce působící na kola zadní nápravy
 – odlehčovací – motorová
Vozidlo je vybaveno protiblokovacím zařízením (ABS), automatickým zátěžovým regulátorem a samostavným zařízením brzd.


PODVOZEK:
Podvozek šasi tvoří skříň rozvodovky přední nápravy, přední nosná roura, skříň přídavné převodovky, zadní nosná roura a skříň rozvodovky zadní nápravy spojené příčníky s žebřinovým rámem. Závěsná zařízení. Dva pomocné závěsy na předním nárazníku 145 kN
V zadní části vozidla tažné zařízení pro nebržděný přívěs 900 kg a pro bržděný
přívěs nájezdovou brzdou 3 500 kg.

VÝSTRAŽNÉ SVĚTELNÉ A ZVUKOVÉ ZAŘÍZENÍ:
Na kabině řidiče světelná rampa VNL 024F BbSbB modré barvy, se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení. Na přední masce kabiny řidiče 2 ks doplňková LED světla modré barvy, napojené na zvláštní výstražné zařízení. V zadní části nástavby zábleskový maják modré barvy a dvě oranžová výstražná světla, jejíchž činnost je signalizovaná v kabině řidiče a vypínač v prostoru čerpacího zařízení.



NÁDRŽE:
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu tloušťky 4 mm. Nádrž je hranolovitého tvaru, vyztužena soustavou U profilů. Ve spodní části nádrže jsou navařeny dva podélníky, kterými je nádrž uložena na průběžném rámu podvozku, k jehož patkám je přišroubována. Nádrž na vodu je vybavena zařízením na dálkovou kontrolu množství. Na horní části nádrže je průlez o 450 mm s odklopným víkem. Vedle průlezu je válcové těleso membránového ventilu, který zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím přeplnění. Ve spodní části nádrže je příruba DN 100 pro připojení sání čerpadla. Objem nádrže je 3 400 l. Nádrž na pěnidlo je včleněna do nádrže na vodu a je svařena z nerezového plechu. Objem nádrže je 210 l.

ČERPADLO:
GODIVA WTA 2010C
jmenovitý průtok 2 400 l.min-1
jmenovitý tlak 0,8 MPa
jmenovitá sací výška 3 m
maximální sací výška 8 m
Vysokotlak
jmenovitý průtok 200 l.min-1
při jmenovitém tlaku 4,0 MPa


OSVĚTLOVACÍ STOŽÁR:
V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár Teklite TF 340 s ručním ovládáním naklápění reflektorů. Výsuv je pneumatický s maximální výškou reflektorů nad úrovní terénu cca 5 000 mm, počet reflektorů 2 × 500 W.


ROZMĚRY VOZIDLA:
Délka (včetně lanového navijáku) 8 055 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 100 mm
Brodivost 800 mm

HMOTNOSTI:
Provozní hmotnost 12 000 kg
Celková hmotnost 18 000 kg

JÍZDNÍ PARAMETRY:
Maximální rychlost 120 km·h-1
Měrný výkon 16,67 kW·t-1

DALŠÍ VÝBAVA VOZIDLA:
- Elektrocentrála WANGUARD 6000 (230/400V).
- Lanový naviják RAMSEY RE 12000 s elektro­pohonem. Naviják se připojuje do závěsů na předním nárazníku. Délka lana 30 m, max. tažná síla 5 440 kg.
- Vyprošťovací hydraulické zařízení NARIMEX
- Přetlakový ventilátor HURRICANE MT 236
- Motorová pila STIHL MS 460 RHD
- Rozbrušovací přístroj STIHL TS 700
- Motorová pila STIHL 25
- Fire Jack
- Plovoucí čerpadlo Maxcimum
- Zvedací vaky RUBENA
- Mečová pila MAKITA
- Přenosná výstražná oranžová světla
- Záchranářský zdravotnický batoh
- Vakuová nosítka a dlahy
- Kyslíkový přístroj a ambuvak
- Lezecká výbava
- Protichemický oblek SUNIT
- Dopravní kužely
- Lafetová proudnice KL
- Dýchací přístroje PLUTO 300
- Záchranářská nosítka SWISS RESCUE
- Ruční svítilny STREAMLIGHT
- Dalekohled FOMEI
Sdílet