Hasící americká „ÚDÉESKA“ STRONG ARM
Tento neobvyklý požární automobil z produkce americké renomované firmy Ferrara Fire Apparatus, Inc., nápadně připomínající u nás velmi známý stavební stroj UDS, byl k vidění mimo jiné i na loňském veletrhu Interschutz 2005 v německém Hannoveru.
Nyní vám představujeme více než neobvyklý požární automobil. Poprvé jsem na něj narazil na webu někdy v roce 2004 a o to větší bylo mé překvapení, když jsem jej uviděl minulý rok na veletrhu Interschutz 2005. Byl jsem z něj doslova hin, neb to byla první hasičská „amerika“, kterou jsem spatřil na vlastní oči… Článek nosím v hlavě již dlouho, ale až nyní jsem se „dokopal“ k jeho napsání…
Každý rok se při likvidací požárů zraní či zahyne po celém světě velké množství hasičů. Je to krutá daň profesi, kterou dělají jen blázni a nadšenci, což je většina z nás, kteří tuto práci milují. Proto se lidé z firmy Ferrara Fire Apparatus, Inc. z Louisiany v USA, která vyrábí požární automobily mimo jiné i pro hasičský sbor města New York (FDNY) a patří v současné době mezi absolutní špičku ve svém oboru v USA, ale díky svému vývozu do zemí jako např. Čína, Kanada, Jižní Afrika, Bahamy, Filipíny atd. je i jednou z nejlepších na světě, zabývají neustále vývojem modernějších technologií při výrobě hasičských automobilů a jejich určením k zásahovému použití. Pochopitelně zejména z bezpečnostních hledisek, a to jak během samotné jízdy k případu (provádějí se crash testy a v kabině Ferrara Inferno je snad více airbagů než v osobním Volvu…), tak až po samotné použití u likvidace požáru při snížení rizika zasahujících hasičů.
Z těchto důvodů vyplynulo spojení FFA, Inc. s firmou JLG Industries Inc., divize Gragall, která vyrábí stavební stroje, svojí konstrukcí velmi podobné našim vozům UDS. Díky této spolupráci byl vyroben za pomoci nejmodernějších technologií a materiálů speciální požární automobil na podvozku Ferrara, který má vlastní čerpadlo Hale o výkonu 5700 l/min, skvělou prostornou kabinu pro kompletní požární družstvo 1+5 a pochopitelně mimo dalšího vybavení rovněž také jakési hasící rameno s prorážecí hlavicí. Podvozek představovaný na německém veletrhu má osvědčení dle platných bezpečnostních předpisů – norma ECE-29 pro provoz v zemích EU. Barevné provedení demo vozu odpovídá standardu USA, tedy mnoho reflexních polepů a o světelném výstražném zařízení je škoda mluvit. Prostě dokonalé.
Hasící zařízení STRONG ARM konstrukčně vychází přímo ze stavebních strojů Gradall. Rameno, jenž má skvělé manipulační schopnosti, je trojúhelníkového tvaru, lze s ním točit kolem jeho osy o 360°. Na jeho konci, resp. na otáčecí kloubové koncovce + – 220° však nenajdeme bagrovou lžíci či pneumatické kladivo, nýbrž speciální hlavici, vzdáleně připomínající jakýsi drtič či hasící zařízení HRET, známé zejména z letištních požárních vozidel. Je to mohutná hasící prorážecí hlavice s označením „5th Man“ od firmy Eagle Fire Equipment z vysoce odolné nerezové oceli s průtokem trysek 5 700 l/min, jež má průměr 410 mm (na přání je možné dodat i jiné rozměry hlavice). Trysek je v základním provedení na hlavici 52, druhé provedení má trysek 28. Z hlavice lze provádět i hašení pěnou třídy A i B. V čem tedy spočívá výhoda toho hasícího ramene? Zejména v jeho schopnosti prorazit zeď, vyztuženou betonovou konstrukci, či plechovou střechu, vytrhnout mříže apod. Pokud situace vyžaduje hasební zásah a ohrožení zasahujících lidí je vysoké či není možné do objektu vniknout, prostě si STRONG ARM udělá např. ve zdi domu otvor, pronikne dovnitř a provede pomocí trysek hašení. Tímto způsobem lze i vytvořit nouzovou únikovou cestu. Když je třeba zbourat nebezpečnou konstrukci např. hořící střechu domu, lze to provést rovněž zařízením STRONG ARM, a to za neustálého dodávání hasební látky na požářiště z hlavice. Hasící rameno včetně hydrauliky je vyrobeno ze žáruvzdorných materiálů, tudíž je jeho poškození při požáru sníženo na minimum.
Rameno s pracovním dostupem 15,2 m je možné také využít jako jeřáb o max. nosnosti až 2 767 kg. Čili uzvednout osobní automobil nebo části střechy není pro STRONG ARM žádný problém. Na háku ramene mít lze zavěšená i nosítka, tzv. vaničku. Stabilizační vzpory jsou stejné jako u mnoha automobilových žebříků či plošin – čtyři typu H, vysunují se do boku vozidla. Ovládání hasícího ramene včetně vzpor se provádí z dálkově řízeného pracovního panelu za pomoci joysticků.
Co dál dodat? Když jsem o této technice hovořil s několika hasiči, nejčastějším tématem hovoru o ramenu STRONG ARM bylo jeho reálné použití… Osobně si myslím, že by se tento typ MPT občas „uživil“ i u našich sborů, ale v době, kdy není téměř ani na nové CASky, by bylo luxusem mít např. obdobné vozidlo s poměrně omezeným použitím, ale i přes to všechno je dobré vás s ním seznámit. Pořizovací cenu se mi zjistit nepodařilo (zástupce na veletrhu mi ji nechtěl prozradit…), ale 100% to nebude nikterak levná záležitost. Na Interschutzu 2005 firma Ferrara sháněla agenty pro evropský prodej svých výrobků, neboť zařízení STRONG ARM lze namontovat na libovolný podvozek… Jak to asi dopadlo?
PS: Na Interschutzu bylo u firmy Ferrara k dostání velmi dobré CD s kompletním výrobním programem a videozáznamy ukázek použití jejich výrobků včetně zařízení STRONG ARM. Máte ho? Já ano a vřele bych toto CD doporučil všem našim hasičům a i výrobcům MPT ke shlédnutí.
Foto a info: Ferrara Fire Apparatus + V.Porkát
načíst další obrázky ↓