Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velitelsko-spojový automobil Ford Transit rozšířil díky programům Evropské unie vybavení HZS krajů

Jak již z našeho webu jistě víte, neboť informace o Integrovaných operačních programech Evropské unie vám dodáváme nepřetržitě od vyhlášení, patří mezi dodanou techniku taktéž velitelsko-spojové automobily na podvozku Ford Transit.

Jedná se o vozidlo určené jako mobilní pracoviště velitele zásahu jednotek požární ochrany s vybavením pro přenos informací prostřednictvím datové sítě s operačním střediskem a se složkami IZS. Vůz je určen pro dvoučlennou posádku, další sedadla jsou pak určena pro spojaře.

Pro velitelský automobil byla použita podvozková část Ford Transit Van Trend 330 SWB 2,2 TDCi o celkové hmotnosti 3300 kg. Automobily jsou provedeny v červené barvě RAL 3000, pro HZS Moravskoslezského kraje RAL 3024.

Vozidlo s motorem o výkonu 92 kW je vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol.

Elektroinstalace je vzhledem k účelu doplněna o přídavnou gelovou akumulátorovou baterií 12 V s kapacitou 100 Ah, zařízením pro dobíjení této baterie od alternátoru podvozkové části s ochranou proti baterie podvozkové části a měničem 12/230 V 1000 W s propojením do rozvodu 230 V.


Ve schránce s odvětráním v prostoru za první řadou sedadel vlevo (pod druhou řadou sedadel) přístupné z venku je umístěna vyjímatelná elektrocentrála. Její výkon je dimenzován pro současné použití veškerých elektrospotřebičů. V uvedené schránce je umístěna i nádoba se zásobou pohonných hmot pro elektrocentrálu.

Součástí úložného prostoru je i úchytný prvek pro uložení láhví 1,5 l s pitnou vodou v celkovém počtu sedadel.

Kabina osádky je vybavena analogovou vozidlovou radiostanicí a digitálním vozidlovým terminálem v rádiové síti PEGAS. Oba komunikační prostředky jsou propojeny pomocí převodníku A/D a doplněny anténním filtrem.

K rádiové části digitálního vozidlového terminálu je připojena lokalizační jednotka GPS a terminál je nastaven pro odesílání geografické polohy nezávisle na obsluze.

Automobil je v zadní části vybaven vestavěným výsuvným osvětlovacím stožárem s výškou 6 m nad terénem. Vysunutí stožáru je opticky signalizováno v zorném poli strojníka (řidiče) trvale svítícím světlem červené barvy.

Osvětlovací stožár je vybaven čtyřmi LED světlomety o jmenovitém výkonu 30 W (pro každý z nich). Světlomety jsou zapojeny do dvou samostatných okruhů (osvětlení levého a pravého boku a osvětlení před a za automobilem), každý okruh je vybaven samostatným vypínačem.

Osvětlovací stožár je osazen anténou analogové radiostanice a digitálního terminálu, jejichž anténní svody jsou vyvedeny na panel konektorů pracoviště spojaře.

Obvod hlavice osvětlovacího stožáru je opatřen červeným LED páskem o počtu 60 LED na 1 m, který se samočinně zapne při vysunutí stožáru. Není-li osvětlovací stožár zcela v zasunuté přepravní poloze, není možné s vozidlem pojíždět.


Kabina osádky a vnitřní část účelové nástavby tvoří jeden nedělený prostor vybavený společnou klimatizací, samostatnou ochlazovací jednotkou a společným topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.

První řada sedadel je přístupná dveřmi z obou stran. Druhá řada je přístupná dveřmi z pravé strany, zadní prostor za pracovním stolem je pak přístupný samostatnými dveřmi na zádi a při sklopení části pracovní desky také bočními dveřmi pro druhou řadu sedadel.

Za druhou řadou sedadel je příčně umístěn pracovní stůl s pracovní plochou pro umístění třech nezávislých počítačů (notebooků, tabletů apod.), a to pro velitele a minimálně dvě přizvané osoby.

V dosahu osob sedících u pracovního stolu jsou umístěny čtyři zásuvky 230 V. Konstrukce pracovního stolu umožňuje část jeho pracovní desky u bočních dveří sklopit. Prostor pracovního stolu je osvětlen LED pásky se samostatným vypínačem.


Pracoviště spojaře je umístěno v zadní části vozu. Technologické vybavení se nachází podél levé stěny účelové nástavby od zadních dveří až k pracovnímu stolu. Nad úrovní pracovní plochy stolu spojaře jsou ve svislém panelu umístěny ovládací prvky radiostanic a terminálů, reproduktorů a mikrotelefonů, dále zásuvky 230 V pro možnost připojení nabíječů a externě napájených zařízení a konektor pro připojení faxu.

V horní části panelu jsou LED hodiny a časomíra. Na zadním boku technologického bloku je umístěn hlavní vypínač elektrické soustavy účelové nástavby, jističe jednotlivých okruhů, pojistková skříň elektrického rozvodu účelové nástavby, ovládání vnitřního a vnějšího osvětlení včetně osvětlovacího stožáru a signalizace stavu ovládaných zařízení.


Již před šesti lety jste u nás mohli číst článek:
Mobilní operační středisko HZS Moravskoslezské­ho kraje


Pod úrovní pracovní plochy stolu spojaře jsou samostatné segmenty pro přístup ke klíčovým prvkům technologií – radiovým blokům, měničům apod. Dále je zde umístěno pět zásuvek 230 V. Sedadlo spojaře je umístěno podél pravé stěny účelové nástavby od zadních dveří až k pracovnímu stolu, resp. nástupnímu prostoru pravých zadních dveří. Pracovní plocha stolu spojaře je v transportní poloze přiklopena vzhůru a zajištěna, čímž částečně kryje technologie zabudované ve svislém panelu a umožňuje přístup k technologiím zabudovaným pod úrovní pracovní desky.

Pracoviště spojaře je vybaveno třemi analogovými vozidlovými radiostanicemi a třemi digitálními vozidlovými terminály v rádiové síti PEGAS.

Připojovací prvek pro napojení elektrické soustavy 230 V na vnější zdroj a jedna zásuvka rozvodu 230 V se samostatným jištěním jsou umístěny na levé vnější straně vozu.


Na pravé straně VEA je umístěna stahovací markýza pro vytvoření přístřešku proti dešti, sněhu a slunečnímu svitu. Markýza umožňuje vysunutí do vzdálenosti 2 m. Prostor účelové nástavby pod markýzou je vybaven LED osvětlením.

VEA je vybaven modrým výstražným zařízením s LED diodami, stejnou technologii používá oranžová sváděcí alej na zádi vozu.


Již téměř „obvyklý“ počet – tedy třináct – těchto automobilů (VEA) v ceně 2.278.677 Kč za kus dodala Hasičskému záchrannému sboru po vítězství ve výběrovém řízení společnost ISS Wawrzazsek.

Technika bude rozdělena takto, vždy po jednom kusu:

  • HZS Pardubického kraje
  • HZS Jihomoravského kraje
  • HZS Královéhradeckého kraje
  • HZS Ústeckého kraje
  • HZS Zlínského kraje
  • HZS Středočeského kraje
  • HZS Karlovarského kraje
  • HZS Libereckého kraje
  • HZS Plzeňského kraje
  • HZS Jihočeského kraje
  • HZS Olomouckého kraje
  • HZS kraje Vysočina
  • HZS Moravskoslezského kraje
Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů