Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technické automobily financované z Evropské unie jezdí na podvozku Iveco Daily, HZS jich zakoupil čtrnáct

Čtrnáct technických automobilů doplnilo poměrně rozsáhlou „rodinu“ vozidel, zakoupených z Integrovaných operačních programů Evropské unie, jež spolu s námi sledujete.

Vozidla dodala společnost THT Polička, která se do výběrového řízení přihlásila s dvounápravovým podvozkem Iveco Daily 70C17 s pohonem zadní nápravy.

Podvozek

Přední náprava má nezávisle zavěšena kola a je odpružena torzními tyčemi. Tlumiče pérování jsou hydraulické a doplněné o zkrutný stabilizátor. Zadní je tuhá, vybavená uzávěrkou diferenciálu. Náprava je vybavena zesílenými semieliptickými pery. Tlumiče pérování jsou hydraulické. Náprava je vybavena stabilizátorem a je na ni dvojitá montáž pneumatik.

Brzdy na obou nápravách jsou kotoučové s automatickým nastavováním. Vozidlo je navíc vybaveno systémem ESP, který v sobě integruje spoustu dalších zkratek.

Automobil je poháněn naftovým, přeplňovaným, třílitrovým čtyřválcem o výkonu 125 kW a točivém momentu 400 Nm. Převodovka je mechanická, šestistupňová.

V přední části je vozidlo vybaveno tažným zařízením pro vlečení. V zadní části je tažné zařízení s čepem 40 mm pro nebrzděný přívěs 750 kg a pro brzděný přívěs nájezdovou brzdou 3 500 kg.

Automobil je vybaven samostatnou přípojkou MAG CODE pro dobíjení akumulátorů, umístěnou na straně u řidiče. Jelikož není vybaveno vzduchovou soustavou, nemá přípojku pro doplňování tlakového vzduchu.

Nástavba

Karoserie nástavby je montovaná z hliníkových profilů a oplechována plechem ze stejného kovu při použití technologie lepení. Pomocný rám je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.

Boční část tvoří dvě úložné skříně, opatřené z obou boků uzavíracími roletkami s průběžnými madly přes celou šířku roletky. Další část nástavby tvoří zadní skříň opatřená uzavírací roletkou.

Podlaha skříní je zhotovena z hliníkového plechu.

Střechu karoserie nástavby tvoří ohrazená manipulační plošina. Je z hliníkového plechu s neklouzavým povrchem. Horní plošina zároveň slouží pro uložení rozměrné požární výbavy (žebříky apod.). Na střechu se vystupuje žebříkem v zadní části nástavby.

Na nástavbě jsou na každé straně vozidla umístěna dvě LED neoslňující světla, osvětlující okolí vozidla při zásahu. Vnitřní LED osvětlení se automaticky rozsvítí po otevření úložné skříně.

Vozidlo je vybaveno výsuvným osvětlovacím stožárem se čtyřmi halogenovými světlomety 500W s možností naklápění a zapínání jednotlivých světlometů. Stožár dosahuje při plném vysunutí do výše 5 metrů nad úroveň terénu. Jelikož jsme výše zmínili, že vozidlo nevyužívá vzduchovou soustavu, je výsuv stožáru řešen vlastním kompresorem.

Barevná úprava a výstražné zařízení

Vozidlo je vyvedeno v červeném odstínu RAL 3000, vůz pro HZS Moravskoslezského kraje v RAL 3024. Pruh po obvodu karoserie je bílý, odstín RAL 9003. Na zadní straně karoserie účelové nástavby je v souladu s předpisem EHK 48/2008 umístěno úplné obrysové značení v barvě červené, na obou bočních stranách karoserie účelové nástavby a kabiny osádky je v celé délce bílého zvýrazňujícího pruhu umístěno liniové značení v barvě bílé.

Na kabině řidiče je uchycena záblesková světelná rampa VNL 012F BSB modré barvy. Na přední kapotě ji doplňují dvě záblesková LED světla modré barvy, která lze je vypnout samostatným vypínačem.

V zadní části nástavby najdeme modrý zábleskový maják a výstražná oranžová alej složená z 6 LED světelných zdrojů, se zapínáním a s kontrolkou v zorném poli řidiče, zabraňujícím zapnutí během jízdy.


Vůz je dlouhý 6 650 mm, široký 2 350 mm a vysoký 2 700 mm. Provozní hmotnost Iveca je 5 700 kg, celková pak 7 000 kg. Maximální konstrukční rychlost je 100 km/h a měrný výkon 17.85 kW/t.

Kupní cena za 14 kusů těchto technických automobilů činí 34 003 200,– Kč včetně daně, tedy 2 428 800,– Kč za kus.

Seznam vybavení je přílohou článku.

Sdílet
Přiložené soubory
seznam_vybavy.pdf zobrazit online PDF 292 kB
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů