Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová cisterna pražských drážních hasičů je na podvozku Scania, nástavba byla vyrobena ve Slatiňanech

Jednotka HZS SŽDC Praha převzala v únoru letošního roku nový přírůstek do svého vozového parku. Je jím cisternová automobilová stříkačka s označením CAS 20 – 3000/200 – S2T na švédském podvozku Scania s prodlouženou kabinou. Požární nástavbu zhotovil český nástavbář, firma SPS Slatiňany.

Jedná se o automobil prvního výjezdu, který nahradil původní CAS 24 Mercedes – Benz 1124 s francou­zskou nástavbou Schultz, který byl u drážní jednotky v Praze zařazen od léta roku 1995. Ten nyní doslouží na méně vytížené jednotce. Jeho stav odpovídá provozu, avšak je o 100% lepší, než stávající ještě starší vozy CAS K 25 Liaz.

Nová cisterna je postavena na podvozku Scania 440CB, její motor o síle 324 kW/440 koní umožní vozidlu teoreticky dosáhnout rychlost přes 140 km/h, pražská jednotka však nechala aktivovat omezovač na hodnotě 115 km/h, což je plně postačující. Není umění automobil rozjet na maximum, uměním je ho pak zastavit, což by při maximálce bylo u 18ti tunového náklaďáku problematické. Síla motoru je výhodu při jízdě do kopce, kdy Scania prakticky nepociťuje, že veze tři kubíky vody a při záběru vás to zapírá do sedačky jako v nadupaném sportovním automobilu.

Na šasi je namontována sklopná prodloužená kabina Scania CP 28 Crew Cab, tu vyrábí firma Laxa. Je určena pro osádku 1+5, řidič a velitel vpředu, čtveřice hasičů vzadu. Integrované dýchací přístroje Dräger včetně záložních lahví v opěradlech jsou samozřejmostí. Dále jsou zde čtyři kusy svítilen Streamlight SURVIVOR LED – ATEX. Jedná se společně s Volvem o nejprostornější sériově vyráběnou kabinu přímo pro hasiče. Automobilka Scania slaví letos mimo jiné i jubileum, je tomu již 100 let, co dodala první podvozek speciálně pro hasičské účely.

Přístup do kabiny je zajištěn pomocí schodů před čtvery dveře. Kromě prostorné zadní části je zde i přední, řidič – strojník má k dispozici skvěle ergonomicky řešený vnitřek s přístrojovou deskou, všechny ovladače jsou v bezpečném dosahu. Převodovka je zde manuální 12ti rychlostní. Velitel vozu zde má potřebné místo pro uložení různé dokumentace. Nalezneme zde ještě mobilní nabíječ s termokamerou Dräger UCF 7000, dále navigaci GPS Navicom, na předním skle je pak záznamová kamera pro snímání průběhu jízdy, což je dlouho požadovaná pomůcka, sloužící jak na „nezbedné“ strojníky, tak případně i při dokumentaci nehody či situaci v době příjezdu k zásahu. V horní polici je uložena vozidlová analogová radiostanice Motorola, vedle ní pak ovládací skřínka světelného a zvukového výstražného zařízení od firmy Holomý – VNL 024F BbSbB. Z něj se ovládá světelná rampa v LED provedení a dvojice světel Predator.

Co se kabiny týče, je v jejím nárazníku také zabudovaný elektricky poháněný lanový naviják o tažné síle 5,1 tuny, pod ním je ukryta dvojice přídavných světel. Je zde i detekční přístroj na měření trojice plynů.

Za kabinou se nachází požární nástavba. V jejím středu je uložena nerezová nádrž na 3000 l vody, v ní je integrována nádrž na 200 l pěnidla. Konstrukce nástavby včetně polic na vybavení je z hliníkových profilů/plechů a každý úložný prostor kryjí hliníkové roletky s průběžným madlem. Čerpací zařízení pak nahoru výklopné dveře na plynový píst.

Úložných prostorů je celkem 7, tři na obou stranách a zadní, kde je kombinované čerpadlo THZ 3000 o výkonu 2000 l/min při tlaku 10 barů, resp. 350 l/min při 40 barech s pěnovým přiměšovačem v rozmezí přimísení pěnidla 1–6% a hadicový elektricky poháněný naviják vysokotlaku se 60ti metry hadice, zakončený turbo proudnicí AWG. U čerpadla je také odposlech a mikrofon radiostanice.

Na pravé straně vozu nalezneme v první roletové skříni vyprošťovací zařízení Holmatro (2× nůžky, 1× rozpínák a rozpěrný válec + sada řetězů) s benzínovou i nožní pohonnou jednotkou, k tomu kanystr s PHM, dále jsou zde pneumatické zvedací vaky Vetter s ovládacím pultem a dvojicí tlakových lahví se vzduchem. Z drobného vybavení jmenujme malé páčidlo v bočním držáku, variabilní sekeru VRVN-1, pákové nůžky, kufr s elekrto nářadím a náhradní kotouče na rozbrušovací adaptér. Své místo zde má i zdravotnické vybavení – velká lékárna, ambuvak v kufru a sada krčních límců.

Prostředí roleta je vymezena pro hadice. Je zde celkem 11 ks hadic C, z toho 6 ve dvou koších a 4 ks hadice B, k tomu pak turbo proudnice AWG. V horní části jsou vanová skládací nosítka.

Pravé zadní skříni dominuje plovoucí čerpadlo Aquafast Kawasaki, nad ním jsou pak součásti armatur – rozdělovač, přenosný pěnový přiměšovač, další turbojet AWG, klíče na hadicové spojky. Horní police ukrývá přepravku s kyslíkovým přístrojem Saturn OXY, u ní jsou včelařské kukly a prostředky pro likvidaci obtížného hmyzu.

V levé zadní skříni nalezneme hadici C s nasazenou turbo proudnicí AWG pro první zásah, dále klasickou proudnici C s uzávěrem, proudnici Rambojet, stojatý ejektor, hydrantový nástavec a klíče, výstražné kužely, hadicové klíče a spony, vazáky. Horní police patří bedně s prostředky na očistu kolejového svršku od lidských ostatků.

Prostřední roleta na této straně obsahuje dvojici sudů, v jednom je sorbent, druhý je jako odchytová nádoba, vedle nich je hasící vak a džberová stříkačka s hadicí D. Své místo zde má i trojice práškových hasicích přístrojů. V horní polici jsou dvě bedny, jedna je na protichemické obleky Sunit, druhá pak na sorpční hady.

Levá přední roleta je rozdělena na tři části. Ve spodní je elektrocentrála Geko 4400 na výsuvném platu, přetlakový motorový ventilátor Papin a sněhové hasící přístroje. Nad tím je prostor pro dvě motorové pily Stihl, rozbrus Husqvarna, motorový vysavač na obtížný hmyz včetně nástavce a mečová pila Ryobi. K tomu jsou zde i kanystry s olejem a PHM. Horní police je určena pro přenosnou svítilnu PELI Rals 9440 (naprosto skvělá pomůcka) a čtyři protichemické obleky OPCH PO 90. Na zadní stěně skříně je osvětlovací stožár TVS 01 s kruhovou hlavicí 4×500W, umožňující svícení 360°, ovládání je v prostřední části této rolety.

Zbývá popsat horní pochozí střechu nástavby. Tam jsou bedny pro ženijní nářadí, zkratovací tyče, savice. Dále sada nastavovacích hliníkových žebříků a odnímatelná lafeta s bajonetovým upínáním THZ GT 1600 o dostřiku 60m. Přístup sem je umožněn pomocí výklopného žebříku na zadním čele nástavby vozu. Kromě vybavení je tady modrý maják v LED provedení a osmiprvková sváděcí světelná alej oranžové barvy taktéž v LED provedení. Na zadních rozích jsou pak celkem čtyři modrá LED světla Predator. Nahoře je světlo pro osvětlení plochy nástavby, jinak vnitřek skříní je osvětlen pomocí LED pásků, stejně tak i venkovní nasvícení okolí vozu je taktéž z LED pásků.

Zajímavostí je umístění kolejového vozíku, pro který se nenašlo místo při zadávání vozu, ostatně zadávací dokumentace nepočítala s více věcmi, neboť nebyla konzultována s budoucími uživateli vozu, a tak si hasiči po převzetí novou Scanii upravili dle svých potřeb, toho se týká právě i kolejový vozík.

Po konzultaci s výrobcem podvozku ohledně sklápění kabiny a následně vstřícnosti Ing. Čechlovského, zástupce výrobce nástavby bylo vymyšleno, že se umístí na pravou stranu do volného prostoru mezi kabinou a nástavbou (zásluhu na tomto nápadu má VD směny C, Jirka Čáda). Tak se i stalo. Současně s tím byl na levé straně nástavby za kabinou namontován kastlík na ženijní nářadí, které bude tak hned po ruce a umístí se sem i malý pomocný schůdek pro lepší dosažitelnost věcí v horních částech skříní.

Základní koncept umístění vybavení provedla směna A, na dovybavení se podílela směna B a finální úpravy v nástavbě udělala před zařazením cisterny do výjezdu směna C. Automobil má za sebou již desítky výjezdu, a za tuto krátkou dobu se jeví velice dobře, obzvláště podvozek je bez chyb, i když strojníci by ocenili jinou převodovku. Motoricky je to naprosto skvělý vůz. Nástavba se podařila vychytat a doupravit, v rámci garanční prohlídky se ještě provedou drobné změny a opravy.

Závěrem lze jen dodat, že prakticky identický vůz mají i drážní hasiči z Plzně, převzali ho jen o pár dní později, než Praha. Liší se de facto jen v umístění požárního příslušenství, které je ve skříních dle potřeb JPO HZS SŽDC Plzeň.

Takticko – technická data CAS 20 – S2T Scania HZS SŽDC Praha

  • Podvozek: Scania 440CB
  • Motor: 324 kW/440 koní, emisní norma EURO 5
  • Kabina: CP28 Crew Cab
  • Osádka: 1+1+4
  • Přední nájezdový úhel: 32,5°
  • Zadní nájezdový úhel: 32,5°
  • Nástavba: SPS Slatiňany
  • Materiál: hliník
  • Vodní nádrž: nerez, 3000 l
  • Pěnidlová nádrž: integrována do vodní, nerez, 200 l
  • Čerpadlo: THZ 3000, kombinované
  • Výkon: 2000 l/min při 10 barech, 350 l/min při 40 barech
  • Zařízení pro první zásah/vysokotlak: hadice 60m, proudnice turbo/C hadice 20m, proudnice turbo
  • Odnímatelná lafeta: THZ GT 1600, dostřik 60m
  • Délka: 7700 mm bez navijáku, 8000 mm s navijákem
  • Šířka: 2550 mm
  • Výška: 3100 mm
  • Max. celková hmotnost: 18000 kg
Sdílet