Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ford F550 RIV HZSP Letiště Brno

Letištní zásahový vůz typu RIV na robustním americkém podvozku Ford 550 s nástavbou polského výrobce Sczeszniak z města Bielska-Bialej slouží od loňska hasičům na letišti Brno – Tuřany.

V roce 2005 převzal Jihomoravský kraj letiště Brno-Tuřany od České správy letišť. Tamní hasiči však nedisponovali kvalitní technikou, a tak bylo rozhodnuto o zakoupení starší velkokapacitní cisterny Sides z Německa (článek zde…) a také nového malého automobilu kategorie RIV (Rapid Intervention Vehicle) za použití komponentů ze starého Dodge Cheetah s nástavbou Rosenbauer, který před převedením do Brna sloužil na letišti v Praze-Ruzyni. Dodavatelem se stala polská firma Sczeszniak z Bielska-Bialej, počítalo se se zabudováním původního čerpadla a lafety Rosenbauer, bohužel americký výrobce dodal šasi bez přídavného náhonu na čerpadlo, a tak musel nástavbář přistoupit k náhradnímu řešení – zabudování přenosné stříkačky Ziegler TS 8/8, která byla dovybavena dálkovým ovládáním z kabiny.

Jako podvozek byl zvolen americký „truck“ Ford F550 s dvojmontáží na zadní nápravě s osmiválcovým motorem o objemu 5,4 l a výkonu 191 kW vybavený automatickou převodovkou. Kabina je pro dva hasiče, řidič má k dispozici dálkové ovládání čerpadla a lafety.

Nástavba sestavená z hliníkových profilů je vybavena nerezovými nádržemi o objemu 1200 l vody a 180 l pěnidla, a dvěma samostatnými čerpacími zařízeními – zmíněnou stříkačkou Ziegler TS 8/8 Ultra leicht o výkonu 1600 l/min a vysokotlakým hasicím zařízením AWP 65/40 s navijákem se šedesátimetrovou hadicí. Kromě toho je v přední skříni práškové hasicí zařízení Minimax s 250 kg prášku s dvěma zásahovými zařízeními (hadice „C“ s proudnicemi) a hasicí zařízení CO2 se zásobou 60 kg plynu (2 lahve po 30 kg) s navijákem s tlakovou hadicí. Obojí je přístupné z pravé strany. V levé přední skříni je pak ještě navíc elektrocentrála SDMO Ranger o výkonu 2,5 kW a naviják k vysokotlakému zařízení, které je umístěno v pravé zadní roletě. V levé zadní roletě jsou pak hadice a dva dýchací přístroje Dräger PA 90. V nástavbě je zabudován teleskopický osvětlovací stožár se dvěma 500 W reflektory, na střeše třídílný výsuvný žebřík, na rámu nad kabinou pak dálkově ovládaná lafeta Rosenbauer RM 12. Na předním nárazníku je namontován elektrický naviják.

Vozidlo je na střeše osazeno rampou, na přední masce dvěma zábleskovými světly, vzadu pak jedním zvýšeným rotačním majákem, dvěma zábleskovými světly a osmisekční oranžovou alejí.

Technická data:
Délka x šířka x výška 7500 × 2430 × 2900 mm
Celková hmotnost 7938 kg
Motor Ford Triton V8, 5,4 litru, 191 kW při 4500 ot/min
Nádrž na vodu 1200 l
Nádrž na pěnidlo 180 l
Zásobník prášku 250 kg
Zařízení CO2 2 × 30 kg
Výkon čerpadla TS 8 1600 l/min

Jedná se v současnosti o jediný automobil této kategorie u letištních hasičů v ČR, podobné vozidlo na podvozku Dodge s nástavbou Rosenbauer slouží jako RZA v elektrárně ČEZ Počerady, bylo představeno v článku Lukáše Vejvara zde… RIV/RZA Ford od Sczeszniaka slouží i v atomové elektrárně ČEZ Dukovany.

Hynek Obroučka Požáry.cz
Foto autor

Foto RIV Dukovany: www.ratownictwo.org.pl -adminRG
Sdílet