Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

STAVÍME CISTERNU: Vybírali jsme lanový naviják

Tento týden jsme pro naši ideální cisternu vybírali lanový naviják. DNes je čtvrtek, přinášíme tedy rozhodnutí.


VÝBĚR


V souvislosti s navijákem se – ač se to na první pohled nemusí zdát – nabízí několik zásadních otázek, které musíme vyřešit. V první řadě jeho umístění – může být klasicky v přední části vozu nebo může být „v nitru“ vozidla, a dopředu jen vyveden. Nebo může být umístěn na zádi vozu, jako to často mívají cisterny na podvozku Scania. Nebo může být mobilní, s možným uchycením vpředu nebo vzadu.

Velmi důležitý je pohon navijáku. Elektrický motor přímo nebo přes hydrauliku, nebo z pomocného pohonu samotného automobilu.

Nezanedbatelnou věcí je tažná síla navijáku a lano. To dnes nemusí být jen ocelové, lze použít i syntetická lana.


ROZHODNUTÍ


Pro naši cisternu jsme vybrali naviják Rotzler Triebmatic TR 030 FIRE s tažnou silou 60 kN a průměrem lana 13 mm. Lano použijeme standardní, ocelové.

Jelikož má naviják ukladač, bude umístěn mezi podélníky rámu v prostoru mezi kabinou a nástavbou vozu.

Poháněn bude hydraulicky a v základní konfiguraci bude konec lana vyveden k přednímu nárazníku vozu. Systém kladek na podvozku však umožní vytažení lana a následné navíjení na oba boky automobilu i dozadu.

Naviják bude možné ovládat dálkově.

Sdílet
Seriál: POŽÁRY.cz staví cisternu pro Spodní Břízu