Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dvojice CAS 15 M1T na podvozcích Volvo pro pražské hasiče už je zařazena do výjezdu

Pražský hasičský záchranný sbor zařadil v uplynulých dnech do výjezdu dvě nové prvovýjezdové cisterny Volvo FL CAS 15/2000/120 M1T od polského nástavbáře Wawrzaszek. Vozidla slouží na stanicích č.2 Petřiny a č.4 Chodov.

Podvozek Volvo FL 4×2 pohání přeplňovaný řadový šestiválec D7F se vstřikováním paliva Common-rail, o výkonu 213 kW (290 k) při 2300 ot./min s max. krouticím momentem 1070 Nm při 1200–1700 ot./min splňující emisní normu Euro 5. Palivová nádrž má objem 200 litrů, nádrž na Ad Blue 20 litrů.

O přenos točivého momentu se stará jednokotoučová automaticky ovládaná spojka a automatizovaná převodovka Volvo I-Sync ATO 1056, doplněná o pomocný pohon čerpadla a chladič převodového oleje. Řazení rychlostních stupňů (6 vpřed a 1 vzad) se provádí páčkou vpravo pod volantem, lze využít jak automatický, tak i „manuální“ režim.

Zadní náprava s jednoduchým hypoidním soukolím má převod 4,13:1 a zubovou uzávěrku diferenciálu. Kotoučové brzdy na obou nápravách jsou ovládány stlačeným vzduchem a vybaveny systémem EBS který v sobě slučuje funkce ABS, kontroly trakce – protiprokluzu, který lze v případě potřeby vypnout), zátěžové regulace, sledování opotřebení brzdových destiček, umožňuje např. i funkci pomoci pro rozjezd do kopce a další.

Odlehčovací motorová brzda je jednostupňová s klapkou ve výfukovém potrubí, s možností automatické aktivace/deaktivace po uvolnění brzdového pedálu. Rám podvozku je žebřinový, pérování vpředu i vzadu parabolickými pružinami, servořízení je monoblokové, hydraulické, s nastavitelným sklonem volantu. Obuty jsou pneumatiky GOODYEAR 285/70R19,5, na zadní nápravě v dvojmontáži.

Kabina s kódovým označením L4H1 vychází ze švédsko-francouzské spolupráce Volvo – Renault a v konfiguraci 1+5 je ve srovnatelné třídě aut asi nejprostornější. V kabině je umístěno celkem šest vzduchových dýchacích přístrojů Dräger PSS7000 – čtyři v opěradlech zadních sedadel, jeden vedle sedadla velitele a poslední za sedadlem řidiče.

Dále je v kabině celkem šest polic umožňujících odložení přileb posádky a dalšího drobného příslušenství například při cestě od zásahu. Mezi strojníkem a velitelem je dále uzamykatelná schránka pro uložení dokumentace a otočný držák GPS navigace.

Výrobcem nástavby je polská firma ISS Wawrzaszek. Jedná se o hliníkovou šroubovanou kostru olepenou hliníkovými plechy a kompozitními komponenty. Zástavba vybavení je kombinací hliníkových polic, upínacích rastrových stěn a výsuvných plat. Čerpadlo je od firmy Ruberg R30/2,5e o výkonu 1500 l/min při 1,0 MPa s vysokotlakou částí o průtoku 150 l/min při 4,0 MPa. Na navijáku vysokotlaku je 80 m pryžové hadice.

Nádrže jsou celokompozitní o objemu 2000 l vody a 120 l pěnidla. Zajímavé a v ČR zatím jen málo obvyklé řešení je svislé výsuvné plato s kohoutkem, tekutým mýdlem a podavačem ubrousků. Nástavba komunikuje s podvozkem pomocí CAN-BUS sběrnice, vozidlo má v kabině i na obslužném místě čerpadla multifunkční displej zobrazující potřebné údaje.

Vozidlo je v rozšířeném technickém provedení, má tedy krom základní výbavy elektrický lanový naviják o tahu 4000 kg nebo hydraulické vyprošťovací zařízení Weber sestávající z přenosné motorové jednotky, nůžek, rozpínáku a lineárního rozpínáku.

Ve výbavě je kromě běžného požárního příslušenství motorová pila a rozbrus Husqvarna, elektrocentrála Geko typu 7401 o výkonu 5,5 kW, plovoucí čerpadlo Aquafast Frog 4, přetlakový ventilátor nebo ponorné elektrické kalové čerpadlo.

Technická data:

  • D x Š x V 7650 × 2540 × 3­000
  • Rozvor 4100 mm
  • Nosnost přední / zadní nápravy 4584 / 7240 kg
  • Celková hmotnost 11824 kg
  • Omezovač rychlosti 110 km/h
  • Motor šestiválec D7F o objemu 7,2 l
  • Výkon motoru 213 kW (290 k) při 2300 ot./min
  • Nájezdový úhel
    • přední 18°
    • zadní 13°
  • Nádrž na vodu 2000 l
  • Nádrž na pěnidlo 120 l
  • Pětidílný osvětlovací stožár 6000 mm / 2× 1000 W, 230 V

Pro Požáry.cz Hynek Obroučka, foto autor a Martin Petržela
Poděkování patří Martinu Petrželovi z Volvo trucks CZ.

Sdílet