Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Unikátní cisterna Henschel Magirus roku 1942 patřila za války Němcům, nyní je v majetku dobrovolných hasičů z Tábora

Sbor dobrovolných hasičů v Táboře vlastní unikátní a pojízdnou cisternu z roku 1942. Za války sloužil letištní speciál CAS 25 Henschel TS 25.5 Němcům, dobrovolným hasičům jej darovala rudá armáda.

Tento vůz se k táborskému sboru dostal po 2. světové válce, když si rudá armáda u táborského nádraží skladovala válečnou kořist. Věnovala z této kořisti tehdejšímu táborskému sboru právě představovaný Henschel. Zde pak dlouhá léta sloužil.

Před nástupem komunistického režimu byl vůz schován ve skladu na seno, kde v podstatě celé období přečkal. Po revoluci byl znovu opraven a od té doby u hasičů v Táboře slouží a je také plně funkční. Čerpadlo, siréna, zvonek, vše je v provozu, dokonce je téměř vše originální a to včetně zadních pneumatik Continental 34×7 ½ EXTRA 8.25–20

Automobil má i původní, zhruba 1.5 metru dlouhé proudnice na pěnu. Na bocích vozu jsou hadicové navijáky, bohužel už nahrazeny dnešními hadicemi D, původní byly gumové.

Henschel má poměrně hodně uloženého prostoru, úložný prostor na savice je pod nádrží na vodu.

Vůz má spotřebu 70 litrů benzínu na 100 kilometrů, rychlost se pohybuje okolo 60–70 km/h. Vůz pravidelně jezdí po vlastní ose do Litoměřic na oslavu hasičů.

Cisterna je určena pro sedm hasičů. Otevřenou kabinu lze krýt plachtovými dveřmi. Vůz je osvětlen červenými majáky, ozvučen je sirénou a zvonkem. Objem nádrží na vodu je 2 500 litrů, na pěnidlo 250 litrů.

Táborský Henschel má hodně vyznamenání, hrál dokonce i ve filmech. Na rok byl zapůjčen do muzea ve Zbirohu. Nyní je vystaven za vitrínou, na odiv občanům města Tábora. Pravidelně doprovází členy sboru při svatbách.

V České republice jsou tyto vozy dva, táborský originál a jeden upraven a nastříkán, ale nepojízdný.


  • Rok výroby: 1942
  • Výrobce podvozku: HENSCHEL & SOHN GMBH, Kassel – Německo
  • Výrobce požární nástavby: fa. MAGIRUS
  • Vozidlo vyrobeno jako speciální letištní zásahové vozidlo pro potřebu letectva Luftwaffe
  • Barevná úprava: polní šeď, kat.č. R 7009
  • Celková hmotnost: 10 200 kg
  • Užitečná hmotnost: 3 760 kg
  • Rozměry: 7900 × 2250 × 2800 mm
  • Zdvihový objem válců: 12 654 cm3, 6 válců v řadě
  • Zapalování: bateriové Bosch 12 V, (startovací napětí 24V)
  • Možnost „magnetoelektric­kého zapalování“, se startováním motoru pomocí stlačeného vzduchu
  • Max. výkon: 125k (93,75 kW) při 1 500 ot./min.
  • Max. rychlost: 60 km/hod
  • Odstředivé čerpadlo MAGIRUS o výkonu 2500 l/min.
  • Nádrž na vodu o objemu 2 500 litrů
  • Nádrž na pěnidlo o objemu 250 litrů
Sdílet