Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Expedice Peking aneb China Fire 2013 počtrnácté: Speciální zásahové automobily

Na veletrhu China Fire 2013 bylo k vidění mimo jiné také velké množství nejrůznějších speciálních požárních automobilů. Mnoho z nich bylo pro nás překvapením, protože podobnou techniku v naší republice prakticky nemáme a zřejmě ani nikdy mít nebudeme.

Největší zastoupení měla pochopitelně domácí čínská produkce – Shenyang Jietong, Morita Sichuan, XCMG, Youngman, Mingguang Haomiao Fire Protection, Shantui, Jieda Fire, JH Zhenxiang, Xingxing CI a několik dalších neznámých značek.

Když to shrneme, zajímavé techniky bylo skutečně dost. Byla zde k vidění i pásová technika v různých podobách. Za zmínku stojí jistě tankový podvozek s proudovým motorem, určený na hašení aerosolem. Proudové motory mělo jako svojí hasičskou nástavbu také pár automobilů.

Tato technika je vesměs určena pro likvidaci požárů plynových a ropných vrtů, případně úniků těchto látek s následným požárem v petrochemickém průmyslu. V Evropě toto používá již dlouhá léta např. podnikový sbor BASF.

Co se pásové techniky týče, byl představen také klasický hasičský tank s nádrží a čerpadlem, dále se jednalo o malé multifunkční samohybné pásáky, přepravované na k tomu zkonstruovaných automobilech. Jejich funkce je např. při pomáhání natažení dopravního vedení v náročném terénu, či můžou nést variabilní nástavbu v podobě bagru, hasícího ramena atd. Lze je pochopitelně ovládat i dálkově.

Na speciálním automobilu, sloužícím jako pohonná jednotka a hadicový vůz zároveň, bylo přepravováno také osmikolové plovoucí vozítko coby mobilní přepravník vysoce výkonných čerpadel. Těch bylo na veletrhu také poměrně dost. Několik firem produkuje obdobu u nás známého systému Hytrans Somati, ale v Číně existují i jiné způsoby dálkové dopravy velkého množství vody.

Hadice se přepravují na obrovských kotoučích, vysunutelných z nástaveb do boku apod. Specialistou na tuto techniku je zejména značka Jieda Fire, s ní dále i XingXing CI. Druhá jmenovaná představila speciální vůz na čerpání pěnidla. Takto nám ho popsal zástupce značky. Automobil měl na obou bocích vyvedeny armatury, v horní části pak vysunutelnou konstrukci, kde bylo zavěšeno několik kladkostrojů a na nich sací hadice.

Popsaný princip funkčnosti byl jasný, ale smysl této techniky už nikoliv. Automobil byl určený pro tandemovou spolupráci s hadicovým vozem. Oba mají vlastní čerpadla o výkonu 1700 l/min.

Když už jsme u vody, musíme zmínit také sací nástavbu na nákladním automobilu. Žertem jsem o tomto vozu prohlásili, že dokáže hravě vycucnout Vltavu i s rybama.

Závěrem napíšeme pár řádků ještě o automobilech, sloužících jako mobilní větráky. Těch bylo vystaveno poměrně dost. Jedná se o vozidla, jejichž požární nástavbu tvoří obrovské a velmi výkonné ventilátory, sloužící pro vyhnání kouře z jím zasažených prostor. V Evropě je známe také, ale jejich čínské provedení je úplně jiná liga.

Když vidíte různá provedení těchto odvětrávacích vozidel, naklápěcí zdvihy pro ventilátory, jejich montáž na hydraulická ramena, samotná protižárová úprava, dálkové ovládání, je to vskutku něco, co u nás nevidíme a neuvidíme. Krom vozidel byly vystavovány i malé pásové transportéry s ventilátory. Kapacitně obdobnou techniku, jen přepravovanou, resp. namontovanou na přívěsu lze vidět již i v ČR.

Unikátní technikou, viděnou na veletrhu China Fire 2013 byl nový obousměrný požární automobil pro petrochemický průmysl. Jedná se o natolik zajímavé vozidlo, že vám ho představíme podrobněji v sekci TECHNIKA a nebude jediné, které se takto odprezentuje. Stejně tak se budeme zabývat patrovou mobilní hasičskou stanicí.

PS: Když Číňan vztyčil a poté zapnul trojici mohutných ventilátorů, začalo za nimi spadávat listí ze stromů.

Sdílet
Seriál: China Fire 2013