Hasiči budou cvičit v Ergonu pod Hády, využijí torzo továrny, kterou čeká demolice
Jihomoravští hasiči získali přímo v Brně unikátní prostor pro výcvik svých jednotek. Jedná se o nikdy nedokončenou továrnu Ergon pod bývalým lomem pod Hády.
V reálném prostředí nebezpečného torza staré továrny budou simulovat situace, které jinak nemají možnost v reálném prostředí přímo ve městě nikdy vyzkoušet. Učit se tu budou i nastupující hasiči z celé republiky. Továrnu koupila před dvěma lety společnost Trikaya, připravuje její demolici a na jejím místě chystá stavbu nové obytné čtvrti.
Jihomoravští hasiči budou v továrně cvičit a trénovat celý rok. „Ergon využijeme hlavně k cvičením, která si jinde nemáme možnost v reálných podmínkách vyzkoušet. Je vždycky lepší, když chlapi trénují v prostředí, které je pro ně nové a neznámé,“ vysvětluje plk. Ing. Václav Kovář z Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje. „Zatím jsme ve složitých sklepích staré továrny trénovali vyhledávání termokamerou, připravujeme se na tréninky požáru ve sklepích, budeme cvičit zásahy u požárů garáží, situace s nebezpečnými látkami, speciální záchranné akce tu bude cvičit jednotka lezců a na části továrny se potrénuje i střelmistr, který cvičí řízené odstřely budov pro záchranné práce. Sutiny pak využijí k tréninku kynologové… To je jen stručný výčet toho, k čemu stará továrna ještě poslouží.“
Ergon ke svému tréninku využijí i začínající hasiči z celé republiky, kteří se školí ve výcvikovém středisku v Brně-Líšni.
Co čeká továrnu
Trikaya mezitím připravuje demolici továrny, na jejím místě vyroste v šesti a půl hektarovém areálu nová obytná čtvrť. „Místo továrny proměníme ve spolupráci s městskou částí na novou klidnou, zelenou městskou zónu, jednání s městskou částí Brno-Maloměřice a Obřany a s paní starostkou Liptákovou už několik měsíců běží. Je to místo, odkud jste za 15 minut pěšky v Moravském krasu a stejně rychle autem nebo autobusem v centru města. Nové domy a byty bychom mohli otevřít už na jaře 2015, bourat továrnu budeme těsně před zahájením stavby. V lokalitě vznikne bydlení pro dvě až tři stovky rodin,“ říká Alexej Veselý ze společnosti Trikaya. Jak by mohla čtvrť vypadat, už vymýšleli studenti architektury, jejich návrhy byly v roce 2011 vystaveny i na brněnském nádraží. Ještě letos bude na finální podobu nové čtvrti vypsána mezinárodní architektonická soutěž.
Výkopy a nový specializovaný tým HZS JMK
Aktuálně mají hasiči v areálu továrny připraven cvičný výkop, ve kterém trénují vyprošťování dělníků zavalených špatně zajištěným výkopem. „Je to extrémně náročná práce, výkop se musí napřed speciálně a dokonale zajistit a potom teprve můžeme jít lidem dole pomoct,“ doplňuje Václav Kovář z Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje. „Případy dělníků, které zasype špatně zajištěný výkop, nejsou výjimečné a hraje se v ten okamžik o minuty. I proto tvoříme v rámci jihomoravských jednotek specializovaný tým, který bude umět zasahovat v těchto situacích na území celého kraje. Školit se bude právě v těchto dnech v Ergonu.“
Historie nedokončené továrny
Továrna Ergon se začala stavět v roce 1988, nikdy nebyla dokončena, a nikdy se v ní tedy ani nevyrábělo. „Podle informací, které se nám podařilo dohledat, stavěl továrnu národní podnik Ergos, který vyráběl zdravotní a rehabilitační pomůcky,“ popisuje Alexej Veselý. „Šlo o obří projekt továrny, která měla dodávat výrobky Ergosu do celého RVHP. Tyto plány zhatil rok 1989, trhy RVHP byly pro výrobce ztraceny, a byť byla továrna v podstatě hotová, a do jejího spuštění zbývalo sotva pět měsíců práce, nikdy nebyla dokončena.“ Dvacet let tak její zbytky hyzdí panorama Brna. Nová kapitola této lokality se začne psát až teď.
Ondřej Kubala, Trikaya, Ewing Public Relations