Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Víceúčelový vyprošťovací jeřáb MB Actros AV 30 zapůjčila Záchrannému útvaru HZS ČR Správa státních a hmotných rezerv

U víceúčelového vyprošťovacího jeřábu AV 30 jsou zachovány vlastnosti pro klasické jeřábování, které jsou rozšířeny o schopnost stroje při vyprošťování a odtahování havarovaných vozidel.

Nástavbu vozu vyrobila dirma ČKD Mobilní jeřáby. Je vybaveno navijákem RAMSEY RPH 45 000 o tahu v laně 20 t a hydraulickým odtahovým zařízení o nosnosti 7,5 t. V přední části vozidla na nárazníku je namontován vyprošťovací naviják HV 12/15000 s tahem v laně 5 t.

Podvozek a spodní rám jeřábu

Jeřábová nástavba je montována na podvozku Mercedes-Benz Actros 4150 K 8×8. Použitý podvozek má zadní dvě nápravy s dvojmontáží kol. Rozměr pneumatik je 315/80-R 22,5, u přední nápravy 385/65-R 22,5.

Pro stabilizaci jeřábu jsou použity dva páry konstrukčně odlišných opěr. První pár vodorovně výsuvných opěr je umístěn za koly druhé přední nápravy; po vysunutí do pracovní polohy se svislé válce opěr po spuštění na zem automaticky hydraulicky zamykají.

Druhý pár opěr je umístěn na zádi vozidla. Tyto opěry jsou určeny pro kotvení jeřábu při vyprošťování (dvoupolohové patky opěr umožňují použití jednak na zpevněném povrchu – ploché patky, jednak zarytí do země při vyprošťování v terénu – „rycí“ poloha patek).

Na kabině šasi je umístěno výstražné optickoakustické zařízení v zábleskovém provedení. V kabině podvozku jsou umístěny držáky dvou dýchacích přístrojů. V podvozkové části jeřábu je vytvořena řada úložných prostorů pro umístění potřebného vybavení stroje a vázacích prostředků.

Otočný vršek a kabina jeřábu, výložník

Otočný vršek, ovládání, kabina a kapotování jeřábu jsou konstruovány tak, aby byly zachovány jeřábovací schopnosti stroje. Je použit elektronický indikátor přetížení SLI 05 a indikátor vysokého napětí IVN.

Výložník má dva hydraulicky výsuvné díly a poslední (čtvrtý) je vysouván přečepováním. Délka výložníku je konstruována tak, aby byly maximálně zvýšeny parametry při vyprošťování vozidel z kratší vzdálenosti. Jeřáb je vybaven kladnicí s třemi kladkami o nosnosti 30 t.

Vyprošťovací zařízení

Vlastní vyprošťovací zařízení sestává z dvakrát lomeného, hydraulicky ovládaného ramene se zinkovanou vyprošťovací a transportní vidlicí. Rameno je doplněno hydraulickým navijákem RAMSEY RPH 45000 o tahu v laně 20 t.

Naviják je vybaven lanem délky 70 m, což umožňuje vyprošťovat vozidla ze vzdálenosti větší než 60 m. Konstrukce navijáku umožňuje vytažení lana tahovou silou ručně bez nutnosti odvinutí hydraulikou (vyšší rychlost při použití).

Hydraulika vyprošťovacího ramene a řízení navijáku se ovládá dálkově, prostřednictvím vysílače, což obsluze umožňuje řídit vyprošťovací práce z bezprostřední blízkosti.

Při jízdě jeřábu po komunikaci je vyprošťovací vidlice zvednuta do bezpečné výšky vedle výložníku a nemůže tak v žádném případě ohrozit ostatní vozidla. V této transportní poloze je vidlice aretována mechanicky.

Vidlice je seřiditelná jak pro různou rozteč kol vlečených vozidel, tak také umožňuje změnu vyložení za vyprošťovacím jeřábem (teleskopické, hydraulicky vysouvané rameno).

Při zdvižení vyprošťovaného vozidla vidlicí se zamknou hydraulické zámky zvedacích válců a vidlice je tak aretována pro transport. Nosnost vidlice je 7,5 t. Jeřáb je vybaven elektronickou váhou ke stanovení hmotnosti břemene upevněného na přepravních (odtahovacích) brýlích.


Technické údaje a dosahované parametry

  • Délka/šířka/výš­ka/šířka s vyklopenými opěrami: 11 000/2 500/­3 850/5 780 mm
  • Celková hmotnost: 32 000 kg
  • Nosnost: 30 000 kg
  • Délka výložníku: zasunutý 7 m, vysunutý hydraulicky 15 m, (mechanicky 17,5 m)
  • Hydraulická soustava: 6 obvodů na podvozku, 4 obvody na otočném vršku
  • Ovládání jeřábu: mechanické, čtyřpákové ovládání rozvaděčů
  • Typ podvozku: MB Actros 4150 K 8×8
  • Max. dopravní rychlost: 85 km/hod. (samotný jeřáb)
  • Vyprošťovací zařízení: hydraulicko-mechanické rameno s úchopnou vidlicí
  • Naviják: RAMSEY RPH 45000
  • Tažná síla v laně: max. 20 t (v základní vrstvě lana)
  • Délka vyprošť. lana 70 m (efektivně více než 60 m)
  • Nosnost vidlice 7,5 t (při minimálním vyložení)
  • Vysunutí vidlice teleskopicky, hydraulický zdvih až 1 200 mm
  • Ovládání vyprošťováni dálkové, bezdrátové vysílačem (rameno i naviják)

Zdroj: ČKD mobilní jeřáby, a. s.


Záchranný útvar HZS ČR je ochraňovatelem majetku Správy státních hmotných rezerv a má mimo jiné tento jeřáb v dlouhodobém užívání.

Sdílet
Přiložené soubory
av30mb.pdf zobrazit online PDF 349 kB