Vyprošťovací automobily AV-15 Záchranného útvaru HZS ČR disponují novým ramenem o nosnosti 20 tun
Vyprošťovací automobil AV-15 na podvozku Tatra 815 VP 13 32 265 8×8.1R byl původně vyvinut pro potřeby Československé lidové armády. Vozidlo nahradilo jeřábové tanky JT-34 a vojenské jeřáby AV-8, které byly vyráběny v 60. a 70. letech a morálně i technicky zastarávaly.
Osmikolový podvozek z produkce kopřivnické automobilky je poháněn naftovým vidlicovým dvanáctiválcem, přeplňovaným dvojicí turbodmychadel. Maximální výkon motoru T3–930–50 je 265 kW při 2200 otáčkách za minutu.
Kabina vozu je čtyřmístná, sklopná, vyhřívaná nezávislým naftovým topením.
Přestavba některých vozidel AV 15 na AV 15/20 byla provedena na základě potřeby zvýšit jejich užitné vlastnosti u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky.
Došlo k výměně výložníkového tělesa z dvoudílného na třídílné teleskopické; nový výložník je zasazen do prostoru toho původního. Touto změnou došlo ke zvýšení nosnosti na 20 tun při vyložení na 3,5 metrů od středu (10 tun na 5 metrů od středu otáčení).
Dále se zvýšil dosah výložníku na 12 metrů při zachování teleskopického výsuvu. Úhel zdvihu se výměnou tělesa zvýšil na 64 stupňů.
Také byla vyměněna hydraulická soustava a zároveň došlo k modernizaci ovládání, které je nyní elektrohydraulické. Nové, popř. repasované, jsou rovněž všechny hydromotory. Součástí modernizace kabiny obsluhy je i nové ovládání otáček motoru podvozku.
Nové bezpečnostní zařízení odpovídá nejnovějším požadavkům – je digitální se sledováním váhy břemene. Opraveny byly i základní součásti navijáku, provedena byla revize lana (v některých případech i výměna) a rovněž bylo zkontrolováno a opraveno ovládání.
Rekonstrukci vozu provedla firma ČKD Mobilní jeřáby a její cena byla necelé 4 miliony korun.