Automobilový jeřáb AD 30 na podvozku Tatra 815 pomáhá i hasičům ze Záchranného útvaru
Autojeřáb AD 30 je určený pro stavební a montážní práce, i v těžkém terénu. Jeřáb má čtyřdílný teleskopický výložník. Hydraulika je osazena řídícími prvky DANFOSS s joysticky.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88c24071b0.800.jpg)
Podvozek, motor a převodovka
Automobilový podvozek TATRA 815 PJ 28 170 6×6.1 je bezrámový třínápravový s odpojitelným pohonem přední nápravy. Díky předsazené kabině pro osádku 1+1 je určen pro kompletaci s jeřábovými nástavbami.
Vozidlo je poháněno naftovým třináctilitrovým osmiválcem TATRA 3–928–37 o výkonu 170 kW.
O přenos hnací síly na kola se stará mechanická převodovka bez synchronizace s pěti stupni vpřed a jedním vzad, násobená přídavnou sestupnou převodovkou se stálým převodem.
Nástavba
Nástavba je dílem ČKD Mobilní jeřáby. Má čtyřdílný teleskopický výložník a jak už z označení vyplývá – maximální nosnost je 30 tun.
Základní výložník je v zasunutém stavu dlouhý 9 500 mm. Vysunout lze až na mezní hodnotu 26 000 mm, k dispozici jsou pak i dva nástavce – příhradový a trubkový, se kterými se lze dostat na hodnoty 33 900 resp. 38 900 mm.
Hydraulická soustava sestává ze dvou obvodů na podvozku a čtyř na otočném vršku.
Foto: ZÚ Hlučín
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88c24071b0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88b6e5ea9e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88b91c95ae.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88baf65b6a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88d0ed2403.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51a88b40d6e3c/obr51a88bf048126.200.jpg)