Nová pražská Atega
Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy obdržel na přelomu roku nové vozy CAS 24 na podvozku Mercedes-Benz Atego s požární nástavbou od německé divize rakouzské firmy EMPL.
Dvě cisterny pro družstvo jsou na podvozcích MB Atego 1328 4×2 s automatickou převodovkou, nástavbu postavila německá pobočka rakouské firmy EMPL. Podvozky mají motor o výkonu 205 kW / 280 k s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vozidlo řadí velmi podivně, na jedničku a dvojku vytáčí motor do neuvěřitelných otáček, naopak trojku to přeřadí při pouhých tisíci otáčkách. Kabina je prodloužená od Mercedesu, oproti staršímu provedení má ještě jakousi „kapsu“ na zadním čele, kde jsou schované IDP, takže zbývá více místa pro hasiče v kabině, i tak je ale mnohem méně prostorná než prodloužení kabiny od Plastisolu. Uspořádání kabiny je tradiční, tedy řidič + velitel vpředu a čtyři hasiči vzadu, ti mají k dispozici IDP v opěradlech sedadel. V kabině mě zaskočilo umístění nerezové police s kapesními svítilnami a „JET“ proudnicí, která se při prudkém brždění stane nebezpečnou pro hasiče sedící na prostředních sedadlech, její hrana vychází akorát na kolena, u vyšších těsně pod ně.Nástavba je z hliníkových profilů olepená hliníkovými plechy s nerezovou nádrží na vodu a pěnidlo. Čerpadlo o výkonu 2 400 l/min je klasicky přístupné zezadu, nad ním je v poslední době nepříliš často umísťovaný naviják s vysokotlakem. Ze stran jsou opět netypicky jen dva páry roletových skříní, esteticky to nevypadá příliš pěkně, ale účel světí prostředky, funkčnosti nástavby to třeba přispěje… V dolní části jsou skříní výklopné schůdky, bez jejichž odklopení se nedá dostat k výtlačným hrdlům, což bude velmi problematické zejména v úzkých sídlištních ulicích, které jsou navíc obsypány parkujícími auty. V nástavbě najdete kromě základního požárního vybavení také přetlakový ventilátor Hurricane MT236, elektrocentrálu Endress, motorovou pilu Husqvarna a rozbrus Partner. Na střeše jsou tři hliníkové bedny a nastavovací žebřík, není tam však ani úchyt pro v Praze používaný výsuvný žebřík. Další věc, která mě u rakouského výrobce zaskočila, jsou doslova lajdácky namontované patky otevírání rolet, které jsou šikmo namísto rovně, a tak jdou rolety nejen nesnadno otvírat, ale i zavírat. Poslední věc, nad kterou jsem se pozastavil, je vyklápěcí plato v pravé přední roletě, které nejde vyklopit bez otevření stupačky, což opět velmi degraduje vozidlo u zásahu ve stísněném sídlišti. K možnosti otevřít platu chybí pouhé tři-čtyři centimetry výšky. Ani rozmístění vybavení ve skříních není ideální, už několikrát tu někteří přispěvatelé v diskusi zmínili, že se v nich „prohání vítr“. Na předním nárazníku je namontován elektrický naviják Warn. Některé mnou zmíněné „nešvary“ vozidel jsem na třech fotografiích zvýraznil do červeného čehosi, kolečko to není…
Vozidla byla přidělena na stanice č. 3 Holešovice (zde nahradí Iveco 4×2 CAS-16) a č. 6 Krč (kde nahradí Dennis Rapier CAS-K27).
Technická data:
Podvozek: MB Atego 1 328 4×2
Motor: OM 906 LA Euro III
Výkon: 206 kW při 2 200 ot/min
Objem: 6 374 ccm
D x Š x V: 7 700 × 2 500 × 2 670 mm
Rozvor: 3 860 mm
Objem nádrže na vodu: 3 000 l
Objem nábrže na pěnidlo: 300 l
Výkon čerpadla: 2 400 l/min 8 bar
350 l/min 40 bar
Pro úplnost, vozy dodala firma Fire and Safety systems z Prahy.
Ve fotogalerii najdete snímky těchto vozidel ještě před polepením a samozřejmě i po polepení.
Hynek Obroučka, Požáry.cz
načíst další obrázky ↓