Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Katova zrenovovali AS 16 Praga RN, strávili tím téměř 1 300 hodin

V roce 2011 si Sbor dobrovolných hasičů Katov pořídil hasičského veterána AS 16 Praga RN r.v. 1951, se kterým se bude reprezentovat na různých společenských, kulturních i sportovních akcích. Vozidlo bylo zakoupeno v obci Předonín u Roudnice nad Labem. S opravou započali na jaře roku 2011 a prvé vyjeli 13. 4. 2013. Je chloubou sboru. Na renovaci strávili 1288 brigádnic­kých hodin.

Začalo se zároveň na několika pracovních úsecích a byla sundána nástavba z podvozku. Šasi a ostatní díly karoserie byly připraveny na tryskání starého laku.

Demontována byla také veškerá elektroinstalace i další díly spojené s nástavbou. Kabina pro posádku byla zvětšena na úkor úložného prostoru, na podlaze byla vyměněna prkna a ostatní výdřeva, na které se podepsal zub času. Na podvozku došlo k montáži rámu vozidla na kterém je uloženo čerpadlo.

I motor se začal postupně dávat dohromady, ale s ohledem na stáří stroje se protahovaly dodací lhůty náhradních dílů. Po nemilém zjištění tlaků ve válcích, se přistoupilo k důkladné opravě motoru. Při rozborce se přišlo i na skryté závady (prasklý zvedací ventil, prorezavělá trubička v bloku, jímž prochází hnací hřídel k rozdělovači, zarezlá sedla ventilů, opotřebené obložení spojky a ložiska atd.).

Původní sedačky se podařilo jen po drobných stolařských úpravách zachránit a po přečalounění jsou jako nové.

Velkou část rekonstrukce – i když už s vidinou blížícího se výsledku příjemnější – byly karosářské a lakýrnické práce. Demontáž, otrýskání, kytování, základní nátěr a následně červený lak už daly vozu pozitivní vzhled.

Postupně pak byly zastavěny agregáty, elektroinstalace a další doplňky. První čestné kolečko si (ještě před lakem) dalo vozidlo vlastními silami 29. prosince 2012.

--

AS 16 Praga RN (AS – automobilová stříkačka, 16 jmenovitý výkon čerpadla 1600 litrů/min, Praga RN – typ podvozku /RN – rychlý nákladní/).

Je vybavena benzinovým, 4 taktním motorem, 6ti válec o objemu 3 468 ccm, zážehový, vodou chlazeným, o výkonu 38 kW (72k). Spotřeba se pohybuje kolem 26 l/100 km.

Karoserie skříňová, délky 6280 mm, šířky 2100 mm a výšky 2170 mm. Karosérie je rozdělena na budku řidiče, kabinu pro mužstvo a zadní část pro uložení potřebného materiálu a věcných prostředků.

Skládá se z automobilového podvozku a speciální karoserie, odpovídající požárním účelům. Kabina pro mužstvo má po obou stranách dveře. Vozidlo bylo určeno k přepravě družstva hasičů v počtu 1 + 10 a kompletní výzbroje k zásahu, jak pro zřízení sacího, tak i útočného vedení.

Vpředu před motorem je na rámu přimontováno čerpadlo, které je poháněno motorem vozidla. Tlak na výstupu čerpadla 0,8 – 1,2 MPa. Dále vozidlo mohlo za sebou táhnout přívěsnou stříkačku.

Maximální rychlost byla 80 km/h a celková hmotnost vozidla 6 210 kg-pohotovostní 4210 kg, dovolené zatížení 2000 kg.

Výrobcem je ČKD auto Praha, výrobcem nástavby Továrna na hasící zařízení n. p. Vysoké Mýto.

SDH Katov

Sdílet