Hasiči z Katova zrenovovali AS 16 Praga RN, strávili tím téměř 1 300 hodin
V roce 2011 si Sbor dobrovolných hasičů Katov pořídil hasičského veterána AS 16 Praga RN r.v. 1951, se kterým se bude reprezentovat na různých společenských, kulturních i sportovních akcích. Vozidlo bylo zakoupeno v obci Předonín u Roudnice nad Labem. S opravou započali na jaře roku 2011 a prvé vyjeli 13. 4. 2013. Je chloubou sboru. Na renovaci strávili 1288 brigádnických hodin.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676b5c67c2.800.jpg)
Začalo se zároveň na několika pracovních úsecích a byla sundána nástavba z podvozku. Šasi a ostatní díly karoserie byly připraveny na tryskání starého laku.
Demontována byla také veškerá elektroinstalace i další díly spojené s nástavbou. Kabina pro posádku byla zvětšena na úkor úložného prostoru, na podlaze byla vyměněna prkna a ostatní výdřeva, na které se podepsal zub času. Na podvozku došlo k montáži rámu vozidla na kterém je uloženo čerpadlo.
![](http://storage.pozary.cz/2013/07/uz51d672d8f294c/obr51d676a21e72e/750x900.jpg)
I motor se začal postupně dávat dohromady, ale s ohledem na stáří stroje se protahovaly dodací lhůty náhradních dílů. Po nemilém zjištění tlaků ve válcích, se přistoupilo k důkladné opravě motoru. Při rozborce se přišlo i na skryté závady (prasklý zvedací ventil, prorezavělá trubička v bloku, jímž prochází hnací hřídel k rozdělovači, zarezlá sedla ventilů, opotřebené obložení spojky a ložiska atd.).
Původní sedačky se podařilo jen po drobných stolařských úpravách zachránit a po přečalounění jsou jako nové.
Velkou část rekonstrukce – i když už s vidinou blížícího se výsledku příjemnější – byly karosářské a lakýrnické práce. Demontáž, otrýskání, kytování, základní nátěr a následně červený lak už daly vozu pozitivní vzhled.
Postupně pak byly zastavěny agregáty, elektroinstalace a další doplňky. První čestné kolečko si (ještě před lakem) dalo vozidlo vlastními silami 29. prosince 2012.
--
AS 16 Praga RN (AS – automobilová stříkačka, 16 jmenovitý výkon čerpadla 1600 litrů/min, Praga RN – typ podvozku /RN – rychlý nákladní/).
Je vybavena benzinovým, 4 taktním motorem, 6ti válec o objemu 3 468 ccm, zážehový, vodou chlazeným, o výkonu 38 kW (72k). Spotřeba se pohybuje kolem 26 l/100 km.
Karoserie skříňová, délky 6280 mm, šířky 2100 mm a výšky 2170 mm. Karosérie je rozdělena na budku řidiče, kabinu pro mužstvo a zadní část pro uložení potřebného materiálu a věcných prostředků.
Skládá se z automobilového podvozku a speciální karoserie, odpovídající požárním účelům. Kabina pro mužstvo má po obou stranách dveře. Vozidlo bylo určeno k přepravě družstva hasičů v počtu 1 + 10 a kompletní výzbroje k zásahu, jak pro zřízení sacího, tak i útočného vedení.
Vpředu před motorem je na rámu přimontováno čerpadlo, které je poháněno motorem vozidla. Tlak na výstupu čerpadla 0,8 – 1,2 MPa. Dále vozidlo mohlo za sebou táhnout přívěsnou stříkačku.
Maximální rychlost byla 80 km/h a celková hmotnost vozidla 6 210 kg-pohotovostní 4210 kg, dovolené zatížení 2000 kg.
Výrobcem je ČKD auto Praha, výrobcem nástavby Továrna na hasící zařízení n. p. Vysoké Mýto.
SDH Katov
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676b5c67c2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6767e9a208.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6767fb18d4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d67680e8322.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676842d160.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676851474d.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d67686153e9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d67686ea84c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768821ea3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768967138.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768a93273.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768bd6cee.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768cc61eb.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768e19918.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6768f4aba8.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6769076f80.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6769b7512b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6769d68870.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d6769ff3de7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676a169fcd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676a21e72e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676a2dd593.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676a3b7ce5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676a460dc6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676a54632b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676ace7bc0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676bebcc54.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676c144c24.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676c3cd9e7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676c7ab58c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676c8d7119.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676cb57226.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/1/51d672d8f294c/obr51d676cdea0c7.200.jpg)