Hasiči z Daskabátu si vlastními silami modernizovali vozík s PS 12
Při příležitosti hodů obce Daskabát jsme spoluobčanům představili náš nový vozík s požární stříkačkou PS12 a potřebným vybavením.
Myslím si, že je to schůdná cesta pro všechny jednotky JPO V, které nemají vlastní automobil se zástavbou- Zástavba do automobilu by stála to, co celá modernizace vozíku, který může přežít i dvě a více zásahových vozidel.
Proto bychom byli rádi, kdyby tento článek posloužil hlavně malým jednotkám jako inspirace.
Jak to začalo
Na konci roku 2012 se rozhodlo místní SDH vyřešit nevyhovující situaci s umístěním zásahového hasičského vybavení. Vzhledem k faktu, že jednotce do dnešního dne chybí automobil se zástavbou, ve kterém by bylo trvale umístěno vybavení nutné k zásahu, bylo nutné vyřešit tuto situaci alternativním způsobem.
Do té doby byly veškeré hadice umístěny v nepraktických přepravkách, které musely být v případě zásahu komplikovaně nakládány do kufru automobilu.
Vybavení tak nemělo své řádné místo, hadice se zamotávaly jedna do druhé a výsledkem bylo zpomalování jednotky při zásazích, což mohlo v krajním případě vést i k ohrožení lidských životů a majetku.
V prosinci loňského roku se tak členové SDH rozhodli přistoupit k modernizaci zastaralého vozíku sloužícího k uložení zásahového vybavení, kde jeho rok výroby je již rok 1976. Ten byl až doposud kvůli nedostatku místa v požární zbrojnici umístěn v dřevěném přístřešku na místním hřišti, kde ale bez průběžné údržby vytrvale chátral. Proto když byl na členské schůzi přednesen návrh na opravu a přestavbu vozíku, členové jej jednohlasně odsouhlasili.
Začátkem nového roku se tedy členové pustili do příprav, tedy do vytáhnutí vozíku z přístřešku, odstrojení od elektroinstalace, odmontování původních blatníků a posléze k odmontování skříně z podvozku a jejího naložení na vozík. Tato skříň se poté 7. ledna odvezla do firmy zabývající se výrobou vozíku. Dle nabídek jsme zvolili brzděný vozík s nápravou na 900 kg.
Průběh prací
Práce na novém podvozku byly hotovy 23. ledna a vozík tak mohl putovat zpět na Daskabát. Ale ty největší práce měly teprve nastat.
Nejdříve ze všeho bylo nutné vymontovat stávající vnitřní část vozíku, aby bylo možné jej upravit, dle potřeb zásahové jednotky. Na regály savic se nově přivařili nové kolejnice pro uložení košů na hadice, které si členové taktéž vyrobili sami.
Díky těmto košům na hadice bylo přidáno 80 metrů hadic B a sbor samovýrobou dvou košů ušetřil nemalé finance. Regály na savice se poté namontovali zpět na své místo. Také se posunuly kolejnice na stroj PS 12 hlouběji do nitra vozíku.
Kvůli funkčnosti vozíku při nočních zásazích byly dovnitř vozíku umístěny osvětlovací LED pásky, které nám krásně osvětlují vnitřní prostor skříně. Led pásky jsou napojené na autobaterii, jenž je umístěna místo 5m hadic B.
Potřebné oplechování vybavení (pro jeho přesné uložení) se ujal člen jednotky Josef Hudec, čímž došlo k reorganizaci jeho vnitřní části. Oplechovalo se uložení kufru s nářadím, který byl umístěn místo původního uložení hydrantového nástavce.
Proto se na stěnu skříně přivařil držák na hydrantový nástavec, který se umístil vlevo od stoje před polici se savicemi. Následně byly upevněny popruhy se zaklepávacími přezkami pro fixaci jednotlivých součástí výbavy. Dále jsme odstranili původní polici na hadice C, která se nahradila novou policí na větší počet uložení hadic C (nyní 6ks, místo původních 4 ks). Tím byla vnitřní část vozíku hotova a čekala už jen na zaplnění zásahovým vybavením a přešlo se k barevné úpravě skříně.
Z vnější části vozíku musel být nejprve odstraněn starý nátěr. Následně byl vozík opětovně nabarven. Nejdříve byla použita bílá barva na postranní vodorovné pruhy a následně červená barva na zbytek vozíku. Na bílé pruhy na bočních částech byly nalepeny nálepky s nápisem HASIČI, v pravém horním rohu zadních dveří byl dle vyhlášky o požární technice umístěn symbol vybavení vozíku a ve spodní části adresa webových stránek sboru.
Nyní už zbývalo jen odstranění několika malých nedostatků a 15. května byl vozík plně připraven k případnému použití.
Zajímavosti
Celkem bylo při modernizaci vozíku odpracováno 191 hodin. Nejvíce se na opravách podíleli členové:
- Jiří Kašpar – odpracováno 90 hodin
- Jakub Niesner – odpracováno 74 hodin
- Vladimír Smékal – odpracováno 27 hodin
Oproti původnímu vozíku kde bylo uloženo celkem 180 metrů hadic, bylo přidáno o dvě hadice C více (40 metrů) a o čtyři hadice B umístěné v koších (80 metrů). Úpravou tedy převážíme 300 m hadic.
Koše na hadice, které jsou umístěny místo původního šuplíku na nářadí.
Nářadí bylo dáno do kufru na nářadí, který byl dán na místo, kde se původně nacházel hydrantový nástavec. Hydrantový nástavec byl umístěn do zadní části vozíku pro snadnější vyjmutí.
Celý prostor je osvětlen LED pásky. Do budoucna plánujeme vyrobit osvětlovací stožár s LED reflektory, který umístíme do zadní části vozíku k osvětlení místa zásahu a vyvést autozásuvku do stěny skříně k možnému připojení adaptéru na dobíjení baterie.
Vybavení uložené ve vozíku
- 1 ks přenosná motorová stříkačka PS 12
- 1 ks sací koš 110
- 6 ks sací hadice 110 × 1,6
- 1 ks ejektor
- 1 ks hydrantový nástavec
- 1 ks klíč k podzemnímu hydrantu
- 4 ks klíč na spojky
- 1 ks ploché páčidlo
- 1 ks požární bourací sekera
- 1 ks polní lopatka
- 1 ks přechod 110/75
- 2 ks přechod 75/52
- 1 ks zátka
- 1 ks klíč k nadzemnímu hydrantu
- 6 ks požární tlaková hadice 52 × 20m
- 9 ks požární tlaková hadice 75 × 20m
- 2 ks koš na hadice
- 1 ks rozdělovač
- 1 ks mlhová proudnice
- 1 ks proudnice 75
- 1 ks proudnice 52
- 1 ks clonová proudnice 52
- 1 ks vidlice na lano
- 1 ks ventilové lano 6 × 12
- 6 ks vazák na hadice
- 2 ks objímka na hadice 52 v obalu
- 4 ks objímka na hadice 75 v obalu
- 1 ks sada hadicových těsnění v obalu
- 2 ks kanistr 20 l s PHM
- 1 ks kufr na nářadí
- 1 ks sada otevřených a očkových klíčů
- 1 ks kartáč na svíčky
- 1 ks sada šroubováků
- 1 ks kombinované kleště
- 1 ks kleště siko
- 2 ks montážní páky
- 1 ks pryžová palička
- 1 ks imbusové klíče
- 1 ks kladivo
- 1 ks nálevka
- 1 ks olejnička
- 1 ks mazací tuk v obalu
- 1 ks náhradní kolo
- 1 ks klíč na matice kol (kolovrátek OK 17)
- 1 ks zvedák 1000 kg
- 1 ks kolovrátek ke zvedáku
- 2 ks přejezdové můstky na hadice
- 2 ks zakládací klíny
Poděkování
Poděkování patří nejen členům podílející se na modernizaci vozíku ale také spoluobčanům, kteří nám svou pomocí ušetřili mnoho práce a zařizování.
- Dr. Jaroslav Kováč – Daskabát 27
- Petr Skácel – Daskabát 16
- Jaromír Niesner – Daskabát 7
- Jiří Niesner – Daskabát 179
- Stanislav Smolka – Daskabát 34
- Karel Svoboda- dopravní značení – Velký Újezd 381
Za SDH a JSDH Daskabát
Jiří Kašpar, velitel www.sdhdaskabat.webnode.cz