Neděle 29. září 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V San Francisku havaroval při přistání Boeing 777, dva lidé zemřeli a mnoho dalších bylo zraněno

V sobotu, 6. 7. 2013 došlo na mezinárodním letišti v americkém San Francisku k nehodě dopravního letadla Boeing 777 jihokorejské společnosti Asiana Airlines. Letoun se po nárazu o zem rozlomil a začal hořet, i přesto se však posádce v rámci daných možností podařilo sebe i cestující evakuovat.

K události ihned vyrazila kompletní letištní hasičská jednotka ze všech tří zde dislokovaných požárních stanic s potřebnou technikou dle stanovených postupů, tu posílili hasiči z městských stanic San Francisco Fire Department. Současně s nimi vyjela i záchranná služba, která posléze transportovala do okolních nemocnic téměř dvě stovky zraněných osob. Dvěma z nich už nebylo možné pomoci.

Jednalo se o nehodu, o jejíž příčině lze zatím jen spekulovat. Některé prameny uvádějí, že se letoun dotkl podvozkem o mořský vlnolam a posádka poté prakticky se strojem nemohla nic dělat. Následoval náraz o zem ještě před ranvejí 28L a odlomení zadní části. Boeing skončil na volném prostranství vedle dráhy.

Na RWY 28L nebyl dle dostupných informací v době nehody zřejmě funkční ILS – Instrument Landing System, což je elektronický přístrojový přistávací systém. Piloti tak museli provést vizuální přiblížení. Zdali toto mělo na nehodě svůj podíl, zjišťují nyní vyšetřovatelé NTSB (National Transportation Safety Board).

Směr přiblížení na SFO

Jakmile to situace umožnila, posádka neprodleně aktivovala evakuační skluzy a dostala cestující z letounu ještě před příjezdem záchranných složek. Boeing v tu dobu již hořel a brzy byl téměř celý zachvácen plamenným hořením. Hasiči na likvidaci požáru použili pěnu dodávanou z celkem trojice proudnic speciálního hasicího zařízení HRET, umístěného na nástavbách zásahových automobilů – 1× Oshkosh T-3000 a 2× Oshkosh Striker.

Oshkosh Striker San Francisco Fire Department – Airport Division

Vzhledem k tomu, že hořelo uvnitř letounu, bylo použití hasících ramen HRET na zapěnění trupu nezbytné. O dohašení se postarali hasiči pomoci klasických hadic.

Havarovaný letoun Boeing B 777–28EER výrobního čísla 29171 a korejské imatrikulace HL7742 byl vyroben v roce 2006, první zkušební let vykonal 25. 2., společnost Asiana Airlines ho převzala v březnu zmíněného roku. Od té doby absolvoval stovky transkontinen­tálních letů, včerejší let číslo 214 ze Soulu byl jeho poslední cestou. Na palubě bylo celkem 291 cestujících a 16 členů posádky. Vzhledem k rozsahu havárie lze mluvit o štěstí, že si vyžádala jen dvě mrtvé osoby.

Sdílet