Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Návštěva u hasičů v Bruselu a Londýně

Když dobrovolný hasič Jakub Morávek z Chrudimi na konci měsíce ledna cestoval po západní Evropě, nezapomněl navštívit ani své kolegy a to v hlavních městech Belgie a Velké Britániea a pro čtenáře Požárů toto vše zaznamenal.

Brusel, foto Jakub Morávek

Brusel

Systém v Bruselu se poněkud odlišuje např. od Prahy. Sbor má jednu centrální stanici a pak desítky pobočných. Na hlavní stanici je dislokována veškerá speciální technika (AZ, TA, PPLA, HA atd.) a na pobočných je většinou pouze jedna CAS se sanitkou.

Pokud tedy dojde k požáru nebo jiné nehodě, jede k místu auto z nejbližší stanice a vždy také posily ze stanice centrální. Stanice pobočné jsou proto menší než např. u nás. Hasiči slouží na 4 směny, takže do práce se bruselský hasič dostane jen 2× do týdne. Někteří si přivydělávají, ale většině stačí to nemálo co dostanou.

HS – Střed města

Tuhle malou stanici jsem málem přešel. Zapadá do komplexu vysokých budov, ale díky radě od policisty jsem jí našel. Na stanici mě přivítalo asi 7 hasičů, kteří se podobně jako v dalších zemích Z Evropy točí na CASce a Ambulanci. Vybavení cisterny normální až na dvě věci. Speciální nastavovací žebříky, který sundávají tak, že sklopí ze střechy speciální plošinu (viz foto z hl. stanice) a batoh, ve kterém je napojeno několik hadic C a proudnice.

Jeden hasič si ho vezme na záda a běží prý okamžitě po příjezdu na místo požáru, kde si tuto soupravu napojuje na hydrant. Tato věc mě zaujala a tvrdili mi, že to je pouze v Bruselu jejich vlastní know-how.

HS – Centrální

Stanice poměrně rozlehlá s množstvím techniky, ať již jde o několik CAS nebo speciální automobily, sanitky a příslušenství. Prohlídku zde jsem si musel domluvit předem, protože když jsem přišel někdy kolem 18. hod poprvé, nemohli mě pustit dovnitř, protože všichni důstojníci již byli doma. Sehnat také někoho kdo mluví i jinak než jen vlámsky nebo francouzsky byl problém. Začali jsme prohlídkou skromného muzea a sbírky darů od hasičů z celého světa.

V budově byli kromě mužstva také veškeré kanceláře úředníků, inspektorů a civilních zaměstnanců. Přes den dohromady přes 120 lidí. V garážích auta, jak směrem do silnice, tak na dvůr viz foto. V zadní části komplexu bylo perfektní výcvikové centrum, kde měli nováčci kromě polygonu také halu, lezeckou stěnu a spoustu prostoru pro to, sžít se pořádně s veškerou technikou.

Stejně jako na stanici první měli i zde během mojí návštěvy výjezd. Obojí požár. Statisticky vychází na hlavní město požár na den + další technické zásahy několikrát za směnu.


Londýn

V Anglii slouží podobně jako naši drážní hasiči 2× denní služba, 2× noční služba a 4 dny volna. Platy mají slušné a dobrovolné jednotky ve městě vesměs nejsou.

HS č.24 – SOHO

Tato stanice se nachází přímo uprostřed čínské čtvrti. Dobře vidět to je již ze znaků a nášivek. Stanice je jako jedna z asi dalších 100 v Londýně vybavena 2× CAS a plošinou. Na stanici slouží kolem 8 lidí, když jsme tam byl já, tak měli zrovna fyzickou přípravu a musím říct, že upocení byli všichni do jednoho, takže na to hodně dbají.

Obě cisterny jsou vybavené totožně, zaujal mě ale jiný typ koncovek, které jsem (na rozdíl od těch belgický, které se podobají spojce ROT) ještě neviděl. Hadice nejsou z umělého vlákna a uvnitř s gumou, jako u nás, ale gumové celé. Zásahové obleky hnědé, což je lepší než oranžové z Belgie, ale zlaté naše modré.

Jakub Morávek
JSDH Chrudim
coudy150@seznam.cz

Sdílet
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče