Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Každoročně v ČR hoří přes 2000 aut

Příčinou těchto požáru nejsou jen dopravní nehody. Hasiči proto motoristům radí, že se skutečně vyplatí pořídit si hasicí přístroj. Když ho nebudete potřebovat sami, může v nouzi na silnici pomoci někomu jinému.

V úterý (13. 2. 2007) došlo na dálnici D2 na Brněnsku k tragické dopravní nehodě – po střetu nákladního vozidla s osobním automobilem se jeden vůz vzňal a uhořel v něm člověk. Zhruba před rokem – dne 31. 1. 2006 – došlo v Praze po srážce tří vozidel k požáru jednoho z nich – tehdy v něm uhořely tři osoby.

V roce 2006 vzniklo kvůli dopravním nehodám celkem 175 požárů, při nichž 26 osob zemřelo a 101 osob utrpělo zranění. O rok dříve – v roce 2005 – evidují statistiky celkem 215 požárů v souvislosti s dopravní nehodou, při nichž bylo 46 osob usmrceno a 138 utrpělo zranění. (Je však třeba upozornit, že ani zdaleka ne všechna tato úmrtí a zranění lze přičíst na vrub samotného požáru – často lze jen obtížně rozlišit, zda např. osoba zemřela kvůli nárazu nebo ji usmrtil až následný požár.)

K požárům automobilů však nedochází jen kvůli dopravním nehodám – ty tvoří jen zhruba 8 % případů z celkového počtu požárů v dopravě. Absolutně nejčastější příčinou vzniku požárů automobilů je technická závada – buďto na elektroinstalaci, nebo jde o netěsnost palivové soustavy. Bohužel v 10 – 12 % případů jsou vozidla zapálena úmyslně, svůj podíl má i nedbalost provozovatelů vozidel – ať již při vlastní jízdě, údržbě či opravách. Jsou známy i případy, kdy se majitel pokoušel svůj vůz rozmrazit tím, že pod vozidlem rozdělal otevřený oheň – skončilo to samozřejmě požárem a zničením auta. Časté jsou případy požárů aut způsobené svářením, letováním, kouřením, v létě je zase riskantní ponechat plynový zapalovač za sklem auta, které je vystaveno prudkému slunci apod.

Pokud vezmeme v potaz jednotlivá odvětví hospodářství, tak v dopravě podle statistik dochází k druhému nejvyššímu počtu požárů hned za požáry v domácnostech. Např. v loňském roce 2006 hasiči evidují celkem 2 122 požárů v dopravě (10,5 % z celkového počtu požárů). Škody způsobené požáry v dopravě činily 309,1 mil. Kč (16 % z celkového objemu škod způsobených požáry). Objem těchto škod je tak třetí nejvyšší, hned po zpracovatelském průmyslu a soukromých domácnostech.

POŘIĎTE SI DO AUTA HASÍCÍ PŘÍSTROJ

Přestože v České republice nepatří hasicí přístroje mezi povinnou výbavu běžných osobních automobilů (tato povinnost je např. u autobusů, vozidel taxislužby, sanitních vozidel apod.), je vždy lepší přenosný hasicí přístroj v osobním autě mít. Jeho cena se pohybuje v řádu stokorun, což se s ohledem na cenu automobilu určitě vyplatí. Lze s ním efektivně zlikvidovat požár v počáteční fázi, a tím zabránit i těžkému poškození auta. Jakmile totiž automobil zachvátí požár, postupují plameny velice rychle – automobil může být kompletně zničen během dvou minut, a tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči. Mnohokrát již takto hasicí přístroj pomohl, naopak v mnoha případech bohužel zbytečně chyběl.

Umístění hasicího přístroje
Hasicí přístroj by měl být pro řidiče co nejsnáze dosažitelný, aby ho mohl okamžitě použit, aniž by bránil samotnému provozu automobilu (hasicí přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě požáru nepoužitelný). Za nejvhodnější se proto pokládá prostor spolujezdce -záleží však na konstrukci vozidla a volbě řidiče. Někdy je možné umístit přístroj pod sedadlo spolujezdce nebo na sloupek pod přístrojovou deskou. Některá auta umožňují dát přístroj do poličky u spolujezdce. V těchto případech je nutné pamatovat na to, aby byl hasicí přístroj pevně uchycen v držáku, který se prodává spolu s ním. Některé firmy dodávají přístroje ve speciálních schránkách, které ho chrání před poškozením a lze je pak volně uložit právě pod sedadlo.
Pamatujte, že hasicí přístroj by měl být minimálně 1× ročně zkontrolován k tomu oprávněnou osobou.

Co dělat v případě, že automobil začne hořet
Pokud zjistíte, že váš automobil začal hořet, okamžitě ho na bezpečném místě odstavte. Všechny osoby musí ihned hořící automobil opustit. Pokud je požár v počáteční fázi a z pod kapoty motoru vychází jen hustý kouř, pokuste se požár uhasit. Vezměte přenosný hasící přístroj, uvolněte pojistku a začněte hasit. Při hašení postupujte tak, aby se k místu hoření dostalo co nejméně kyslíku, jinak plameny paradoxně posílíte. Do motorového prostoru nastříkejte hasivo jen pod lehce nadzvednutou kapotou a kapotu znovu uzavřete. Tím se z prostoru vytěsní vzduch a oheň uhasne. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty!!
Přivolejte pomoc prostřednictvím linky tísňového volání 150 nebo linky 112. Uveďte zejména místo kde a co hoří. Pokud jste na dálnici nebo rychlostní komunikaci, pak také ve kterém směru. Dále sdělte, jsou-li ohroženy osoby nebo náklad a jaký, svoje jméno a telefon, ze kterého voláte. Po příjezdu hasičů na místo informujte jejich velitele o případných rizicích, která nejsou na prvý pohled zřejmá. Například o pohonu na LPG, přepravovaném nebezpečném nákladu, větším množství hořlavých kapalin apod.

Ani hasicí přístroj vždy nepomůže. Nejlepší je vzniku požáru preventivně předcházet. Řádně se o své auto starat, nechávat si dělat pravidelné revize automobilu. Složitější opravy a úpravy na autě je lepší svěřit autorizovanému servisu a odborníkům. Sami ale můžeme pravidelně kontrolovat těsnost palivové soustavy, provádět kontrolu elektroinstalace – zda např. není narušena izolace vodičů apod. Pozor také na neodbornou manipulaci s autobaterií, ta by měla vždy odpovídat danému typu vozu – jinak hrozí vznik požáru!

A na závěr dva kuriózní případy:
V lednu loňského roku došlo k požáru auta v Bystřici pod Hostýnem. Majitel vozidla chtěl auto chránit před silným mrazem, a proto přes motor vozu rozložil deku a kapotu uzavřel. Jeho manželka však o tomto nebyla informována a s vozidlem vyjela. Po ujetí deseti kilometrů se začalo kouřit pod kapotou motoru. Žena pak musela zavolat na pomoc hasiče, kteří požár zlikvidovali.
Stěží uvěřitelnou smůlu měl v listopadu loňského roku jeden obyvatel obce Štipoklasy na Klatovsku. Muž nejprve při dopravní nehodě naboural auto, které následně nechal odvést do své stodoly. Tam se však jeho vůz po několika desítkách minut zřejmě vinou zkratu na elektroinstalaci vzňal a začal hořet. Požár se od automobilu rozšířil i na samotnou stodolu a museli ho likvidovat přivolaní hasiči. Prvotní odhad škod způsobených požárem se vyšplhal na 1,5 mil. Kč.

kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV- GŘ HZS ČR

Ilustrační foto: SDH Havířov-Město

-wap-
Sdílet