DVA PROUDY: Je opravdu nutné mít dnes drážní hasiče?
Zprostředkováváme pohled na existenci jednotek HZS SŽDC ze strany příslušníka HZS ČR z bývalého okresního útvaru, nyní krajského HZS a stejně tak i zaměstanance HZS SŽDC shodou okolností ze stejné lokality v ČR.
HZS SŽDC? Dnes již rozhodně NE!
Je to prosté, jednotky HZS SŽDC v podstatě neplní to, proč jsou zřízeny. Jejich činnost, ostatně jako mnoha podnikových hasičů, je z valné většiny tvořena vším možným, jen ne tím, co mají JPO dělat. Jejich „výjezdy“ na prořezávání křoví jsou dnes již legendárním počinem, který se děje dnes a denně. Pokud dojde ke skutečné události na železnici a naše jednotka je na místě z 99% první (HZS ČR), drážní jednotka dojede dlouho po nás a to v počtu, kdy není schopna prakticky zasahovat, protože její část tou dobou právě řeže křoví nebo dělá jinou nehasičskou čiinost (ne že by nás sloužilo o mnoho víc, ale děláme činnost, pro kterou hasiči existují).
Deklarovaný minimální početní stav směny u HZS SŽDC je reálný pouze při nástupu do služby. Není výjimkou, že pak na samotné zajištění výjezdu zůstanou na stanici dva lidi, případně vůbec nikdo, protože někde všichni řežou křoví. K čemu jsou tedy pak drážní hasiči nejen jako součást IZS? K ničemu. Je to jen mrhání penězi daňových poplatníků, rozpuste je i s použitelnou technikou mezi řady HZS ČR, na mnoha stanicích by tak byl k dispozici hasič, co má s prostředím dráhy zkušenosti, které může předávat dál. Plk. Rybou zmiňovaná duplicita stanic je taktéž k zamyšlení.
Argumentace, že my, veřejní hasiči nemáme potřebná školení pro pohyb v kolejišti apod., ano, nemáme, ale stejně tam musíme zasahovat, protože jsme téměř vždy u události mnohem dříve, jde především o zdraví a životy občanů/zaměstnanců a majetek státu v řadě druhé, toto HZS SŽDC v žádném případě v dnešní době není schopen zajistit. Vzpomeňme zásah u velké nehody ve Studénce, nic ve zlém, ale tam drážní hasiči byli jen jednou z mnoha JPO na záchranné práce, následné likvidační může provádět klidně nějaká pracovní četa.
Bezpečnostní školení pro pohyb v kolejišti podstupují policisté, můžeme ho prodělat i my, příslušníci HZS ČR. Co se znalosti kolejových vozidel týče, ani drážní hasiči neznají všechny dokonale, ono to snad ani nejde a zásah se musí provést vždy, tudíž ani zde nevidím problém. Činnost nám beztak narůstá, tak jestli přibude ještě železnice v plném rozsahu, už na věci nic nezmění, beztak tam zasahujeme. S převzetím HZS SŽDC by alespoň narostl početní stav. Ostatně vypovězení smlouvy od ČD Cargo vůči činnosti drážních hasičů hovoří za vše, tato firma už si i sama provádí nakolejování, což bylo či ještě asi je jakousi specialitou pár jednotek HZS SŽDC, nejinak tomu bude brzy i ze strany ČD. Této firmě ostatně patří dosud i nehodové vlaky. Ptám se tedy, v čem je HZS SŽDC dnes jiný, že je tak potřebný? V ničem. Ač se to mnoha drážním hasičům nebude líbit, jejich smysl dávno pominul. Když s tímto přišel ex-ministr vnitra John a kolegové z HZS MSK, jevilo se to i spoustě příslušníků HZS ČR jak hloupost, s odstupem času to však jako nereálné a neopodstatněné nevypadá.
ANO, zachování drážních hasičů je pro ministerstvo dopravy a SŽDC výhodné
Jednotky drážních hasičů mají na železnici svojí tradici, letos již 60. let, po celou dobu své existence jsou nedílnou součástí chodu kolejové dopravy. Po redukci stanic došlo k zefektivnění naší služby, výjezdy k likvidaci nebezpečných stromů příp. skalních masivů jsou na denním pořádku. Jistě, mohla by to dělat soukromá firma, ale tím by se stát připravoval o peníze, protože o ně jde dnes v první řadě. Vyškolení stromolezci z našich řad mají práce nad hlavu. Co se běžné činnosti týče, tak při výjezdu máme výhodu oproti kolegům z řad HZS ČR ve znalosti prostředí, to oni nemůžou nikdy mít, nehledě na školení v pohybu na dopravní cestě, to také nemají.
Rovněž jsme akceschopnější při výjezdu těžké techniky – vyprošťovacích tanků, než ZÚ HZS ČR, my můžeme vyjet okamžitě, ZÚ nikoliv, nedrží 24h služby. Jsme taktéž specialisté na nakolejování drážních vozidel a to přesto, že dodnes neexistuje kvalitní metodika pro tuto činnost. Jsme schopni provádět i zásahy na vodě a ve výškách, nikoliv nepodstatnou věcí je spolupráce s drážním odborem mimořádných událostí.
Neustále obhajujeme svojí existenci, tlaky na převzetí HZS SŽDC státními hasiči jsou veliké, dodnes nám však nikdo neřekl, co by to obnášelo, jak by byla zajištěna PO na železnici. Naše vedení říká jen to, že by HZS ČR převzalo max. techniku a lidi by propustilo. Nevíme tedy, na čem jsme a to se spousta informací k nám ani nedostane. Zachování drážních hasičských jednotek je z našeho pohledu nutné, stejně tak je i potřeba vytvořit pro nás adekvátní pracovní podmínky. Ale to už je na jiné pojednání.
Pozn. redakce: O převodu HZS SŽDC pod HZS ČR se hovoří již dlouho a tu a tam prosáknou i hrubější obrysy toho, jak by to mělo proběhnout. O věci se jednalo a jedná na politické i nepolitické půdě. Např. strana LIDEM má ve svém Návrhu úsporných opatření v oblasti zjednodušení agend a zrušení duplicit ve státní správě pro rok 2014 toto:
Transformace HZS Správy železniční dopravní cesty s HZS ČR
legislativní opatření/meziresortní, úspora v desítkách milionů korun
Pouze v případě transformace HZS SŽDC s HZS ČR, respektive převzetí úkolů včetně personálu způsobilého výkonu služby u jednotek HZS krajů, jehož součástí by bylo převzetí finančního zabezpečení formou fondu, do kterého by přispívali všichni železniční přepravci (po vzoru SRN). Jedná se o iniciativu MV, ale případná úspora je nadresortní.
Seriál: Dva proudy
DVA PROUDY: Je snaha omezit rentu pro zaměstnance státu správná?
Dnešní díl našeho názorového občasníku „Dva proudy“ věnujeme dvěma postojům k návrhu na změnu vyplácení výsluhového příspěvku, která v minulých dnech letmo, zatím jen ve…
DVA PROUDY: Je účelné čerpání evropských dotací, nebo se pro hasiče nakupují nepotřebné věci?
Poslední dobou se (nejen) Hasičskému záchrannému sboru daří čerpat evropské dotace ve velké míře a nakupují se tak spousty věcí. Podle mnohých jsou některé z nich…
DVA PROUDY: Je životnost ochranných prostředků nutnost, nebo marketing?
Dnes se ve vašem oblíbeném seriálu názorových proudů podíváme na zoubek životnosti osobních ochranných pomůcek hasiče. Názory na ni se různí, postavili jsme tedy jako…
DVA PROUDY: Je pravidelná zkouška techniky nutnost, nebo jen zbytečný přežitek?
Dnes se v našem seriálu Dva proudy, stavějícímu proti sobě vždy odlišné názory na dané téma, podíváme na pravidelné zkoušky techniky. Jejich provádění je stanoveno Řádem…
DVA PROUDY: Vyhláška o technických podmínkách požární techniky a její smysl
V dnešním názorovém střetu se nám sešly dva pohledy na Vyhlášku o technických podmínkách požární techniky.
DVA PROUDY: Má smysl pokračovat v pořádání veletrhu PYROS?
Dnes se v našem seriálu názorových proudů podíváme na veletrh PYROS, jehož další ročník před pár dny skončil.
DVA PROUDY: Mají vozidla RZA u hasičů smysl i v roce 2013?
O prapůvodu „erzet“ nemá smysl hovořit, Narex tým a první vozy RTP Tatra 613 u hasičů, či upravená pražská Volha nebo drážní Ara. V 90. letech pak jejich následníci v…
DVA PROUDY: Režim služeb na operačním středisku aneb 12 nebo 24?
V dnešním názorovém střetu se zaměříme na režim služeb na operačních střediscích. Není neznámým faktem, že v republice existují operační střediska, kde se slouží…
DVA PROUDY: Je potřeba odlišovat ústroj dobrovolných a profesionálních hasičů?
Čas od času se objevují názory, že je potřeba více odlišit dobrovolné a profesionální hasiče. Čas od času dojde k situaci, která danou problematiku znovu vyzvedne na…
DVA PROUDY: Morálka versus plnění přímých příkazů, mají hasiči být jako stroje?
Vzhledem k „situaci“ ve Španělsku přinášíme dva pohledy na principy rozkazů a jejich plnění. Kam až má sahat lidskost a morálka při výkonu služby a kam až nechat zajít…