Letištní hasiči amerických mariňáků obměňují techniku, sáhnou opět po vozech Oshkosh
Jednotky vojenských hasičů, dislokované na stálých či expedičních letištích U. S. Marine Corps, začínají od letošního roku s rozsáhlou obměnou vozového parku, spočívající v nahrazování dosavadních prvovýjezdových automobilů Oshkosh P-19 4×4.
Do výjezdu se tento speciál, vyvinutý přímo pro potřeby vojáků na počátku 80. let, dostal na základě potřeby vozidla nových takticko-technických vlastností, plynoucích z potřeby nasazení, které bylo ne vždy jen na mateřské základně.
První Oshkosh P-19 4×4 byl zařazen k hasičům USMC v roce 1984, předtím jich však jezdilo již relativně velké množství v rámci zkoušek. Zákazníkem ovšem nebyli jen mariňáci, P-19 byly ve dvou variantách dodávány i hasičům U. S. ARMY a U. S. NAVY.
Za zhruba dvacet let jejich sériové produkce jich bylo vyrobeno na stovky kusů – pro mariňáky a armádu celkem 782, další pro námořnictvo. Hasiči byli spokojeni s jejich jízdními vlastnostmi i taktickou hodnotou požární nástavby, vezoucí ve svých útrobách 3800l vody a 500l pěnidla. Jak šel čas, bylo potřeba na vozech P-19 provádět k prodloužení životnosti repase, těch se chopilo více dodavatelských firem.
Oshkosh P-19
Automobily tak stále slouží svému účelu, dokonce je lze spatřit i v sousedním Německu na amerických základnách. Stroje P-19 se aktivně podílely či ještě podílejí na válečných operacích při zajištění požární ochrany letišť nejen USMC v Iráku či Afghánistánu. Ne všechny zůstaly ve službách vojáků, a tak dnes můžeme vidět P-19 i na menších civilních letištích poté, co byly vyřazeny ze státní služby.
Po necelých třiceti letech provozu však nastala doba jejich obměny. Jako první s ní přišlo právě U. S. Marine Corps, které v roce 2012 oznámilo vyhlášení veřejné zakázky na projekt náhrady P-19. Nové vozidlo bylo přesně naspecifikováno a po několika měsících se objevil vítězný návrh od firmy Oshkosh Corporation a její divize Defense. Tento tradiční dodavatel automobilové techniky americké armády tak představil nástupce svého starého produktu P-19, kterým je model označený jako P-19R.
Je postaven na podvozkové platformě Oshkosh LVSR v upravené podobě pro potřeby požárního vozidla v konfiguraci 6×6. Konfigurace 6×6 je zásadním rozdílem oproti čtyřkolce P-19. Podvozek má skvělé jízdní vlastnosti v terénu i na silnici, což je mimořádně důležité u letištních vozidel, jezdících a zasahujících jak na pevné ranveji, tak i mimo ní. Využití platformy LVSR je také důležité z taktického hlediska dodávek a použití kompatibilních náhradních dílů.
Nový Oshkosh P-19R
Samotná požární nástavba částečně vychází z civilního modelu letištního speciálu Striker od téže značky, využívajícího komponenty firmy Pierce, což je renomovaný producent hasičské techniky v USA. Ostatně Pierce s Oshkoshem velmi úzce spolupracuje již řadu let a ani vývoj nového vozu pro USMC nebyl tedy žádnou výjimkou.
Nový automobil P-19R tak využívá dosavadní nejmodernější technologie včetně počítačem ovládané nástavby, jakési obdoby u nás známého PLC či CAN-BUSu. Ten dodala již zmíněná firma Pierce. Vozidlo je samozřejmě uzpůsobeno také pro přepravu v běžných transportních letounech USAF/USMC případně NATO.
Dodávka prvního kusu nového automobilu Oshkosh P-19R byla uskutečněna v červnu letošního roku, kontrakt je rozložen na 5 let, poslední kus bude tedy dodán v roce 2018, kdy by měl být v rámci uzavřené objednávky v hodnotě přibližně 192 milionů USD kompletně obměněn vozový park automobilů prvního výjezdu u USMC. Podrobnější článek o novém letištním speciálu P-19R vám přineseme později.