Obousměrná čínská cisterna dokáže hasit aerosolem, ale i odvádět kouř
Na hasičském veletrhu China Fire 2013, který se konal v květnu letošního roku v Pekingu, bylo k vidění spousta nejrůznější techniky. Redakce serveru POŽÁRY.cz se této přehlídky požárních vozidel zúčastnila a nyní vám tak představujeme v dalším článku jeden z nejzajímavějších vystavených automobilů.
Jedná se o speciální cisternovou automobilovou stříkačku z produkce čínské firmy Sichuan Morita, označenou jako typ SXF5190GXFSD40. Vozidlo je určeno pro provoz u hasičských sborů v petrochemickém průmyslu a jeho unikátností je možnost obousměrného provozu. Pro toto je vhodně upraven podvozek, který má dvojí řízení a pochopitelně i dvě kabiny pro obsluhu. Obousměrný provoz je použit z důvodu lepšího přiblížení k požáru a zároveň poskytuje i lepší možnost opuštění nebezpečného území.
Koncepce vozu vychází z klasické cisterny, nádrž uprostřed, vybavení v roletových skříních. Zbytek je však naprosto odlišný.
Samotný podvozek je v konfiguraci 4×4 a obě nápravy jsou individuálně řiditelné. Hlavní kabina řidiče-strojníka je uzpůsobena i pro přepravu požárního družstva v počtu čtyř hasičů, sedících na sklopných sedačkách. V jejich opěradlech jsou držáky vzduchových dýchacích přístrojů. Každé sedadlo je vybaveno bezpečnostním pásem.
Nejedná se však o běžnou prodlouženou kabinu, jakou známe ze standardních automobilů. Neliší se od nich jen designově – připomínají vojenský či letištní speciál. S tím má společného jmenovatele v podobě nástupu právě požárního družstva. To leze dovnitř přes přední dveře. V kabině není sedačka velitele vozu.
Osádku tvoří 6 osob, z toho dva strojníci – hlavní a operátor hasicích zařízení, dále tři hasiči a jeden velitel vozu. Strojník – operátor má své stálé místo ve druhé kabině.
Strojník má vstup samostatný a k dispozici má v hlavní kabině běžné ovládací prvky k řízení vozidla. O snazší průběh jízdy se stará automatická převodovka, takže ho prakticky zajímá pouze páka přepínání směru jízdy (chodu). K dispozici dále má na malém LCD displeji obraz z kamery vozidla, snímající nadefinované okolí. Řešení střešních oken navíc umožňuje perfektní výhled.
kabina č. II
Druhá kabina je určena pouze pro strojníka, který z ní může nejen řídit, ale také ovládat hydraulicky stavitelné aerosolové hasicí zařízení v podobě motorového větráku s několika desítkami trysek, vstřikujících do proudu vzduchu hasební látku. Pěnidlo se dokáže přimísit do vody objemem 18 l/min a celková intenzita aerosolu je 5600 l/m. Pokud se nepoužívá k hašení, lze tak využít další funkci jako ventilátoru na odvod kouře o výkonu 100 000 m3 za hodinu. Obě funkce však lze požívat současně, v tom případě je ale intenzita dodávky vody rapidně menší, pouhých 900 l/m, sloužících k ochlazování odvětrávaného místa.
K hašení vodou či pěnou lze rovněž použít nárazníkový monitor. Ovládá se opět z druhé kabiny řidiče pomocí joysticku. Lafeta má průtok 1800 l/min při provozním tlaku 10 barů a dostřik vody i pěnidla je 50m.
ventilátor vedle druhé kabiny
Kromě ovládacích prvků aerosolového ventilátoru a monitoru je ve druhé kabině umístěn také pomocný pult čerpacího zařízení, které se nachází v nástavbě před ní. Hlavní ovládání je pak umístěno ve skříni na pravé straně vozu před hlavní kabinou, stejný pult je i na straně levé. V dalších dvou roletách je prostor pro uložení vybavení – hadice, proudnice, náhradní láhve k dýchacím přístrojům. Na pochozí střeše nástavby jsou pouze nastavovací žebříky, přístup k nim je po žebříčku na levé straně vozu.
Nádrže hasebních látek jsou umístěny uprostřed nástavby. Vody veze tento obousměrný speciál 3500l, pěnidla třídy A 200 l, pěnidla třídy B 500 l. Čerpadlo má výkon 3600 l/min při tlaku 10 barů.
Materiál, použitý na výrobu nástavby a kabiny, je hliník v kombinaci s kovem a plasty. Zajímavostí je i žáruvzdorné sklo druhé kabiny.
Automobil je postaven na podvozku WS5190T, který je vyroben přímo producentem nástavby. Motor je pod hlavní kabinou a má výkon 275 kW. Vozidlo je dlouhé 11060 mm, široké 2500 mm a vysoké 3460 mm. Rozvor je 6000 mm. Celková jeho hmotnost dosahuje 19000 kg.
Co se taktického určení automobilu týče, je jím likvidace požárů v petrochemii. Obdobné vozy lze vídat i v Evropě. Ty však pracují na jiném principu. Pro tvorbu aerosolu je u nich použit proudový motor, stejně je tomu i u hasicích tanků v zemích bývalého SSSR.
Seriál: China Fire 2013
Pojízdná hasičárna v čínském provedení pojme až 24 osob
Představujeme vám speciální automobil týlové podpory s označením „Life Support Vehicle“, který jsme měli možnost prohlédnout si na letošním veletrhu China Fire 2013,…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 popatnácté: Rikši, aneb co všechno je možné potkat na ulici
O Číně a našem výletě toho bylo již napsáno dost, v tomto posledním cestopisném článku jsme se pokusili zaměřit na nejvíce používaný dopravní prostředek, který se zde dá…
Mobilní čerpací stanoviště čínské produkce je svým výkonem a provedením unikátní
Na veletrhu China Fire 2013, který se konal začátkem tohoto měsíce v Pekningu, bylo k vidění spousta zajímavých a pro nás přinejmenším neobvyklých hasičských automobilů…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 počtrnácté: Speciální zásahové automobily
Na veletrhu China Fire 2013 bylo k vidění mimo jiné také velké množství nejrůznějších speciálních požárních automobilů. Mnoho z nich bylo pro nás překvapením, protože…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 potřinácté: Hasičské helmy, novinky, kopie, fikce a budoucnost
Veletrh China Fire 2013 přinesl mimo asi největšího lákadla v podobě obrovského množství vystavených hasičských automobilů také ostatní pomůcky, používané jako…
- ▶ Video
Expedice Peking aneb China Fire 2013 podvanácté: Čínské metro, cestování a bezpečnost v něm
Po dobu pobytu v Číně jsme samozřejmě měli možnost vyzkoušet si veškeré dostupné dopravní prostředky, které jsou zde dostupné. Jedná se taxíky, soukromé přepravce, rikši…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 pojedenácté: Cisternové automobilové stříkačky na veletrhu
Veletrh China Fire 2013 představil mnoho požárních automobilů. Tou nejzásadnější kategorií jsou beze sporu cisternové automobilové stříkačky, zastoupené zde v počtu…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 podesáté: Roboti, hasičské motorky a rakety na likvidaci požáru
Nejen venkovní plocha s technikou je plná zajímavostí. Na své si přijdou i návštěvníci vnitřní haly veletrhu China Fire. Vybíráme pro vás několik zajímavých věcí, na…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 podeváté: Opět byl překonán rekord v dostupu výškové techniky
Na hasičském veletrhu China Fire 2013 je k vidění obrovské množství mobilní požární techniky, čili automobilů. Nelze je představit všechny, proto se nyní podívejte na…
Expedice Peking aneb China Fire 2013 poosmé: Hasičský veletrh začal
V úterý, 7. 5. 2013 ráno nastal nejen námi velmi očekávaný okamžik – začátek veletrhu China Fire 2013. Budeme vám tak konečně přinášet hasičské reportáže a nejen zkazky…