Unikátní cisternu na podvozku Tatra 815 používají dobrovolní hasiči z Jezvé
Jednotka SDH Jezvé na Českolipsku, zařazena od roku 2011 jako JPO III, má ve svém vozovém parku unikátní požární automobil. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra 815, která vznikla svépomocí předěláním vozidla CAS 11.
Automobil získala jednotka převodem od ministerstva vnitra. Je vyroben v roce 1991 a původní určení CAS 11 sloužilo jako přepravník různých znečištěných kapalin, průmyslových odpadových vod, tekutých výkalů, umělých hnojiv apod. v nádrži o objemu 11 000 litrů.
Cisterna je postavena na podvozku Tatra T-815 6×6. Osazena je kabinou pro osádku 2+2. Hasiči z Jezvé po získání tohoto vozidla provedli jeho úpravu pro své potřeby. Z původní nástavby zůstala pouze nádrž na 11 kubíků.
CAS 11
Požární nástavba vznikla de facto obestavením vodní nádrže. Vzhledově se tak blíží běžným požárním automobilům. Vzniklo tím mnoho úložných prostorů, krytých výklopnými dveřmi na plynové vzpěry. Jako čerpací zařízení bylo použito standardní čerpadlo z vozu CAS 32. Na Tatru bylo umístěno zhruba na stejné místo.
Ovládání je vyvedeno na obě strany cisterny, nachází se v předních skříních hned za kabinou, stejně tak i armatury. Čerpadlo je bez vývěvy. Stavoznak vodní nádrže je umístěn na předním čele nástavby a perfektně ukazuje na obyčejný rybářský splávek.
Pravá strana obsahuje celkem čtyři úložné prostory. V prvním jsou kromě armatur dále hadice B a C, hadicové klíče, proudnice, rozdělovač a plovoucí čerpadlo Pavliš & Hartmann PH-1200. To znáte i z našeho redakčního testu.
Ve druhé skříni je hydrantový nástavec s klíčem a bourací sekera. Třetí skříň je určena pro práškový hasicí přístroj a dýchací techniku. Nyní jsou v ní celkem čtyři přístroje Saturn S5, ty budou ale brzy nahrazeny novými přetlakovými dýchacími přístroji Dräger PSS 3000, které jednotka pořídila. Tento izolační dýchací přístroj vám byl představen v rámci redakční recenze, tu si můžete přečíst ZDE.
Poslední úložný prostor je ve spodní části. V něm nalezneme přejezdové můstky, klín a nářadí.
Zadní část je uzavřená, na její pravé straně je pouze žebřík pro umožnění výlezu na pochozí střechu nástavby, kde jsou uloženy nastavovací žebříky v počtu 4ks. Jejich držák je jednou z věcí, která se bude ještě dodělávat. Na zadním čele je dále dvojice přídavných světel, oranžová sváděcí alej a výstražná modrá mini rampa.
Levá strana nástavby začíná od kabiny podobně, jako ta pravá. Tedy armatury a ovládání čerpadla. Krom toho jsou v levé první skříni rovněž proudnice a hadice včetně klíčů.
Druhá skříň obsahuje hadicové koše B a C, výstražné kužely, balenou vodu a zásobu PHM pro vozidlo i agregáty. Ty jsou ve třetí skříni. Jedná se o motorovou pilu a rozbrušovačku s náhradními kotouči, vše od firmy Husqvarna.
Poslední úložný prostor, nacházející se na stejném místě, jako na pravé straně, je určen pro uložení sudu se sorbentem a malou odchytovou nádobu.
Další vybavení je v kabině. Jsou v ní ruční radiostanice Motorola, přenosná svítilna, reflexní vesty, rozbíječ oken a řezač pasů v jednom. Pevnou součástí je vozová radiostanice a ovládání VRZu. Na střeše je modrá rampa Holomý, typ VSL012F, doplněná čtveřicí modrých LED světel v masce vozu. Pod předním nárazníkem je kropicí lišta.
Svépomocná oprava a předělávka vozu byla provedena v letech 2007 – 2011, celkové náklady se vyšplhaly na zhruba 170 000 korun včetně krajské dotace. V současné době se ještě chystá několik drobných úprav, nicméně vozidlo jezdí od dokončení oprav a předělávek běžně k zásahům.
Rozměry vozu jsou 8550×2500×3500 mm (délka x šířka x výška). Celková hmotnost je 23 800 kg.
Nejedná se o první upravený automobil CAS 11, který je ve službách dobrovolných hasičů v ČR. Další kus má např. jednotka SDH Horní Podluží, podobný kus jezdí i na Příbramsku. Nutno poznamenat, že ani jeden z nich však není v podobě, v jaké ho má JSDH Jezvé.
Kromě této cisterny disponuje ještě JSDH Jezvé také voze CAS 23 Tatra 148, rovněž upravenou dle svých potřeb. V nejbližší době bude provedena úprava kabiny, do které přijdou sedačky s opěradlem, umožňujícím uchycení dýchacích přístrojů Dräger.
Zatím jsou na této Tatře Saturny. Jejich umístění je v krytých bednách na zadním čele vozu. Dvojici cisteren doplňuje ještě terénní vozidlo Mitsubishi. Jeho určením je přeprava mužstva, případně výjezd k menším zásahům typu spadlého stromu apod.
Popřejme hasičům z jednotky SDH Jezvé, jejichž zřizovatelem je obec Stružnice, pokud možno co nejméně výjezdů s jejich skvěle udržovanou a v rámci možností upravenou technikou.
Pozn. autora: Na to, že je tatra předělaná, resp. upravená tzv. samo-domo (neberte to nijak hanlivě), musím konstatovat, že se jedná o perfektní práci, kterou odvedli v rámci svých možností hasiči z Jezvé.