Kombinovaný hasicí automobil na podvozku Mercedes-Benz Atego získali jihomoravští hasiči od firmy Net4Gas
V květnu jsme vás informovali o „novém“ vozidle jihomoravských hasičů – od firmy Net4Gas tehdy převzali kombinovaný hasicí automobil KHA 24 na podvozku Mercedes-Benz Atego 1528 F 4×2. Dnes si tuto techniku představíme podrobněji.
Podvozek
Dvounápravové šasí s pohonem zadní nápravy 1528 má rozvor 3 610 mm. Kabina je sklopná, trambusová se třemi místy k sezení. Je přetlaková s bezprašným větráním a filtrováním nasávaného vzduchu.
Vozidlo pohání naftový šestiválec OM 960 LA o výkonu 205 kW, splňující emisní normu Euro III. Šestistupňová převodovka je manuální a je vybavena pomocným pohonem pro požární čerpadlo.
Brzdy na obou nápravách jsou bubnové s automatickým nastavováním, samozřejmostí je ABS.
V zadní části vozidla je tažné zařízení pro nebrzděný přívěs o hmotnosti 900 kg nebo brzděný 3 500 kg.
Nástavba
Karoserie nástavby je svařena z ocelových profilů a oplechována ocelovým pozinkovaným plechem při použití technologie lepení. Rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.
Po obou bocích jsou vytvořeny úložné skříně s roletkami. Zadní skříň je určena pro obsluhu čerpadla a je přístupná nahoru výklopnými dveřmi. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a jsou vyrobeny z nerezového plechu. Vodní má objem 2 500 litrů, pěnidlová pak 400 litrů.
Kombinované čerpadlo je osazeno automatickou pístovou vývěvou. Ovládací panel je umístěn ve zmíněné zadní skříni.
Vozidlo je vybaveno hasicím zařízením One Seven E45 s 50m hasicí na navijáku. Systém je určen k výrobě komprimované těžké pěny a to přímo v zařízení, na rozdíl od běžného postupu, kdy pěna vzniká na proudnici. Pojmenování této technologii přinesl fakt, že se z jedné kapky vody utvoří sedm identických kapek pěny. Výrobce uvádí, že účinnost vody se při použití One Seven zvyšuje až o 80%.
Přiměšovací zařízení je elektronické a umí pracovat v rozsahu 0 – 6% (2 – 165 litrů pěnidla za minutu). Pro rychlou volbu umožňuje systém uložit dvě hodnoty do paměti. Nastavené procento je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku.
V pravé zadní skříni vozidla je jako zařízení pro rychlý zásah namontován průtokový naviják s 60m hasicí s pistolovou proudnicí.
Práškové hasicí zařízení je umístěno v pravé přední skříni. Tvoří jej ocelová tlaková nádoba s práškem Furex ABC 40, ventil, hadice a proudnice. S 50 kg náplně lze hasit 60 sekund. Hadice je dlouhá 5 metrů.
Rozměry a hmotnosti
Vozidlo je dlouhé 6 800 mm, široké 2 550 mm a při pohotovostní hmotnosti vysoké 2 900 mm. Světlost pod nápravami je při celkové hmotnosti 200 mm. Pohotovostní hmotnost je 9 490 kg, celková pak 13 990 kg. Maximální dosahovaná rychlost je 110 km/h.