Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobrovolní hasiči z Bohumína – Šunychle si pro zásahy při povodních pořídili vůz Praga V3S, využijí ho ale i u jiných událostí

Jak asi všichni čtenáři tohoto webu dobře vědí, leží město Bohumín na soutoku Olše a Odry, tedy řek, na nichž dochází velmi často k povodním, a proto patří místní hasiči v této otázce mezi ty nejzkušenější. Při častých debatách hasičů s odpovědnými lidmi na radnici se pochopitelně nebylo možné vyhnout ani otázce zlepšení technického vybavení, určeného pro tento typ zásahů.

Vzhledem k tomu, že člunů je relativní dostatek, ale ne vždy je možné jejich použití, rozhodli se hasiči ve spolupráci s městem pro pořízení „povodňového“ vozu.

Samozřejmě, že nemůže být auto určeno jen pro tento typ zásahu a tak se přistoupilo ke specifikaci nákladního vozidla, které bude všemi svými parametry vyhovovat jak zásahům při velkém vodě tak také široké škále dalších typů událostí.

Po dlouhé diskusi o nutných vlastnostech a finančních možnostech bylo přistoupeno k pořízení Pragy V3S z armádních zásob. Přestavby na požární speciál se ujala firma Ing. Radomír Knězek z Palkovic.

Technická data podvozku:

  • podvozek Praga V3S M2
  • brodivost 1,1 m Světlá výška 0,4 m
  • stoupavost 75 %
  • nájezdový úhel vpředu 72°, vzadu 32°
  • palivová nádrž 120 l, elektrické naftové čerpadlo (24v) ulehčuje starty při dlouhodobém stání vozidla.
  • motor typ T 912–5
  • zdvihový objem 8 102 cm3
  • výkon 88kW /2100 ot/min
  • počet válců 6 v řadě
  • palivo nafta
  • chlazení vzduchem
  • spojka suchá, jednokotoučová s vzduchovým posilovačem, skříň spojky je vodotěsná.
  • převodovka 4+1
  • přídavná převodovka 2°
  • nápravy tuhé
  • pérování listové pružiny
  • řízení šnek s kladkou
  • brzdová soustava pneumatická dvoukruhová

Převodovka, přídavná převodovka a nápravy mají všechny výstupné unašeče křížových kloubů utěsněné zdvojenými těsnícími hřídelovými kroužky.

„Vejtřaska“ samozřejmě disponuje trvalým pohone zadních náprav s možnosti uzavření diferenciálu a připojitelným pohonem přední nápravy.

  • délka 6 910 mm
  • šířka 2 320 mm
  • výška 2920 mm
  • rozměr ložné plochy 4 010 × 2100 mm
  • max hmotnost 11 350 kg
  • max hmot. příp. vozidla 6 000 kg

Při přestavbě vozidla byly vyměněny všechny gumové díly za nové, bylo provedeno přetěsnění motoru, převodovky, náprav a dodány nové textilní kryty kardanu. Všechny pneumatiky jsou nové včetně rezervy.

Pro uvažované využití byl automobil vybaven vepředu 24V elektrickým navijákem o tažné síle 5,4 t s 23 m lana s ovládáním pomocí joysticku nebo dálkového ovladače.

Dozadu bylo namontováno hydraulické čelo s nosností 1000 kg, poháněné od motoru vozidla. Osvětlení ložní plochy je zajištěno třemi reflektory, osvětlení kolem vozidla pak dvěma reflektory na každé straně a ručně vysouvaným stativem se dvěma 24V halogenovými reflektory, umístěným za kabinou.

Dále bylo do vozidla zabudováno nezávislé naftové topení Webasto, radiostanice Motorola 360, výstražné světelné zařízení (na kabině dva zábleskové modré majáky, vzadu zábleskové blikače) i zvukové zařízení (s mikrofonem). Nová nepromokavá plachta nad ložnou plochou je opatřena reflexním nápisem HASIČI.

Členové jednotky sboru dobrovolných hasičů Bohumín – Šunychl si ještě do vozidla vyrobili a namontovali svépomocí úchyty pro upevnění agregátů a tak jsou schopni během několika málo minut vozidlo vybavit touto technikou: 2× motorové kalové čerpadlo, 2× plovoucí čerpadlo, 2× PS 12, elektrocentrála, motorová pila a příslušenstvím k agregátům.

A na závěr peníze. Celkové náklady dosáhly na „povodňovou“ Pragu V3S cca 400 tis. korun.

Text: Ing. Pavel Haas
Foto: Hasiči Bohumín – Šunychl

Sdílet