Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Společné školení chebských hasičů a jejich německých kolegů bylo zaměřené na přepravu nebezpečných látek po železnici

Dne 12. září 2013 byli pozváni zástupci Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje, hasičské stanice Cheb, v rámci příhraniční spolupráce s Freiwillige Feuerwehr Marktredwitz (dále jen FF Marktredwitz) na instruktážně metodické zaměstnání týkající se nehod železničních vlakových souprav převážejících nebezpečné látky.

IMZ se uskutečnil na vlakovém nádraží v bavorském městě Marktredwitz ve Spolkové republice Německo. IMZu se zúčastnil také zástupce velitele jednotky Hasičského záchranného sboru Správy železničních dopravních cest stanice Cheb.

Aby byli hasiči lépe připraveni na železniční nehody s přítomností nebezpečných látek, poskytly v rámci krizového řízení Deutsche bahn (DB) „cvičný vlak“. Ten se skládá ze tří vozů: školicí vůz a dva cvičné cisternové vozy.

IMZ začal ve školícím voze, který je určen pro 20 posluchačů. Instruktor DB pro krizové situace seznamuje posluchače s největšími železničními nehodami s přítomností nebezpečné látky na území SRN, taktikou zásahu při úniku těchto látek z cisternového vozu a označováním cisternových vozů převážejících nebezpečné látky. Velká část přednášky byla také věnována explozím cisternových vozů na vlakových nádražích.

První cvičný cisternový vůz je určen pro seznámení se všemi dostupnými bezpečnostními prvky, ventily, armaturami, výtokovými a plnícími hrdly všech různých typů, kterými disponují železniční cisternové vozy DB převážející nejrůznější nebezpečné látky. V útrobách tohoto vozu je dále možné najít jednotlivé řezy těchto bezpečnostních prvků. Cisternový vůz má také pochozí střechu, na které jsou umístěny nejrůznější typy plnících hrdel a bezpečnostních armatur.

Na druhém cvičném cisternovém voze už probíhal samotný praktický výcvik. Cisternový vůz má 9 různě velkých trhlin, které jsou umístěny na nejméně přístupných místech cisternového vozu. Tyto trhliny jsou jednotlivě doplňovány vodou a tak dochází k simulaci úniku kapaliny pod různými tlaky.

Záleží pouze na obsluze, z jaké trhliny bude unikat kapalina a pod jakým tlakem. Úkolem hasičů je zastavit únik pomocí klínků, ucpávek, těsnících tmelů a dalších různých technických prostředků, kterými jednotka disponuje.

Na závěr IMZu došlo k výměně cenných zkušeností souvisejících s řešením mimořádné události při úniku nebezpečné látky z cisternového vozu a také k seznámení se s rozdílným systémem pomoci a řešením mimořádných událostí na železnici.

Příhraniční spolupráce chebských hasičů s kolegy ze SRN (FF Marktredwitz, FF Waldsassen, FF Markneukirchen) zahrnuje dále:

  • pravidelná mezinárodní cvičení na území SRN a ČR,
  • představení nové speciální techniky a její možnostmi v rámci nasazení během mimořádné události v příhraniční oblasti (zejména technické, chemické automobily a lesní speciály pro dálkovou dopravu vody až na 2 kilometry),
  • společné výcviky v mobilním ohňovém trenažéru na území SRN,
  • možnosti spolupráce při řešení mimořádné události s Technisches Hilfswerk (Organizace technické pomoci),
  • seznámení s rozdílnou taktikou zásahu při řešení mimořádných událostí a výměnu zkušeností s řešením specifických zásahů,
  • a v neposlední řadě také seznámení s rozdílným systémem požární ochrany na území SRN.

mjr. Ing. Martin Tomášek
velitel stanice Cheb

Sdílet