Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Brazilský hasičský minibus Volare V8 ABTR veze až tři kubíky vody

Představujeme vám letošní novinku na poli požární techniky v Jižní Americe. Jedná se o dvounápravový minibus značky Volare na stejnojmenném podvozku s označením V8. Hasičskou vestavbu provedl přímo výrobce vozidla.

Hasičský minibus Volare V8 je označen coby ABTR – Auto Bomba Tanque Resgate, což je volně přeloženo požární záchranná cisterna. Konstrukčně vychází z největšího minibusu Volare V8, se kterým má identický podvozek o rozvoru 3.750 mm. Minibus pojme až 27 sedaček pro cestující a je tedy dostatečně dlouhý, aby se na místo pasažérů mohla zabudovat hasičská nástavba s potřebným vybavením a vodní nádrží.

Toto vozidlo ABTR vzniklo na základě požadavku hasičských sborů, které potřebují pro plnění svých úkolů menší techniku, než jsou klasické cisterny, avšak při zachování stejných taktických vlastností. Důvod je nasnadě, lepší manévrovací schopnosti a pohyb ve zhuštěném prostoru městských a příměstských obytných částí. Myšlenka je taková, že ABTR vyjede jako první, jeho vybavení je plně postačující pro provedení pravotního zásahu a po něm dojede na místo události větší mobilní požární technika. Tento koncept známe i z Evropy.

Ohledně vývoje automobilu, který by splňoval požadavky hasičských jednotek, proběhlo mnoho debat s možnými dodavateli, jako vítězný návrh se ukázalo právě vozidlo ABRT Volare V8. Jeho výrobce představil zcela novou koncepci požární techniky, kdy využil stávající karoserii a do ní zabudoval hasičskou vestavbu. Samozřejmě nelze brát vše doslovně. Z karoserie minibusu bylo použito mnoho částí a komponentů, ale pro potřeby ABTR musela být značně upravena. Vznikl tak naprosto kompaktní zásahový automobil dle zadaných požadavků.

Přední část je určena pro přepravu požárního družstva o početním stavu až 1+4. Přístup je zajištěn velmi nezvykle a to pomocí pouze jedněch dveří. Umístěny jsou na pravé straně v zadní části za spolujezdcem – velitelem vozu, který na své sedadlo musí prostoupit přes střed kabiny, stejně tak i řidič. Hasiči sedící vzadu mají k dispozici lavici.

Motor je uložen pod kabinou. Jedná se o čtyřválcový agregát Cummins 3,8 ISF, splňující emisní normu Euro 5. Jeho síla je 112 kW/152 koní při 2600 otáčkách za minutu. O převody se stará manuální pětistupňová převodovka, 4 stupně vpřed, 1 vzad.

V prostoru za kabinou mužstva je nádrž hasebních látek. Vodní může mít objem až 3000 l, pěnidlová 300l. Zde je umístěno i čerpadlo, dosahující výkonu téměř 2000 l/min při 10 barech s možností přimísení pěnidla v rozsahu 0–3–6%. Nato, že se jedná prakticky o větší dodávku, je objem vodní nádrže úctyhodný. Tolik vody nevezou ani mnohé klasické cisterny větší hmotnostní kategorie. Armatury jsou ukryty ve spodní části vozidla na obou stranách. Hlavní ovládací panel čerpadla je v levé přední roletové skříni, pomocný ovládací pult je na pravé straně.

Požární vestavba je také poměrně zvláštní koncepce. Za vodní nádrží nalezneme ložné místo o rozměru 5500×1900 mm, sloužící jako úložiště přepravovaného materiálu. Z obou boků je přístup k němu přes hliníkové roletky s průběžným madlem. Na tom by nebylo nic zvláštního, ale toto vybavení si může hasič vyndat i zevnitř. Protože v zadní části karoserie jsou dvoukřídlé dveře, přes ně se dostane do uličky uprostřed úložného prostoru. Toto řešení není na cisternách opravdu obvyklé, natož na vozidlech této hmotnostní kategorie.

Vybavení plně odpovídá cisterně prvního výjezdu dle brazilských požadavků na tuto hmotnostní kategorii vozidel. Nalezneme zde hadice v policích, proudnice, pomocné a hydrantové příslušenství, dýchací přístroje, elektrocentrálu, napájející osvětlovací stožár se šesti xenonovými výbojkami, svítícími v rozsahu 180°. Vlevo je také hadicový průtokový naviják pro první zásah. Dále pak hasicí přístroje práškové a sněhové v počtu čtyř a dvou kusů.

Je zde rovněž vybavení pro dopravní nehody v podobě kombinovaného vyprošťovacího nástroje a agregátu, pro technické zásahy veze sebou ABTR sekery, motorovou pilu a rozbrušovací pilu, dále je v přepravkách sada klasického nářadí a prostředky první pomoci. Kromě nich je v útrobách vozu také místo pro dva lezecké batohy a omezené prostředky pro záchranné práce na vodě. Plošina na střeše je určena po instalaci držáků pro uložení žebříků. Na vozidlo této kategorie toho není málo.

Výstražné zařízení je ovládáno z kabiny a kromě akustického je na voze samozřejmě i světelné v červené barvě a rozhodně se na něm nešetřilo. Na střeše je rampa, na obou bocích čtyři světla a vzadu světelná alej. V přední masce další čtyři přídavná světla. Vše je v LED provedení.

Rozměry vozu ABTR Volare V8 jsou následující: 7505 mm délka, 2040 mm šířka, 2730 mm výška, 1800 mm výška vnitřního prostoru. Celková hmotnost je 8000 kg.

Foto a info: Volare

Sdílet