Klöcner AS-16 sloužil hasičům z Králova Dvora do konce sedmdesátých let, dodnes je ve výborném stavu
Dnes se v naší pravidelné rubrice Technika podíváme trochu hlouběji do historie. Představíme si vozidlo Klöckner Humbolt Deutz z roku 1942, které bylo až do konce sedmdesátých let v aktivní službě u dobrovolných hasičů v Králově Dvoře, kde si ho jako veterána hýčkají dodnes.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee52dc686b.800.jpg)
Firma Deutz AG byla založena v roce 1864 v Kolíně nad Rýnem, kde sídlí dodnes. Během druhé světové války se firma zabývala především zbrojní výrobou.
Původní značení vozidla, které bylo v roce 1942 vyrobeno v Německu, bylo Klöckner Humbolt Deutz. O pět let později, dva roky po konci 2. světové války, byl automobil předán do služeb dobrovolných hasičů Králův Dvůr u Berouna. Automobil byl využíván pro účely autoškoly. To je zřejmé především při pohledu do kabiny, kde zůstaly zachovány dvojí pedály.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5c30e341.800.jpg)
Kabina vozu a motor
Kabina je na válečnou dobu klasické konstrukce, kdy rám tvoří dřevěné oblouky s vnějším oplechováním a je postavena na ocelovém šasi. V přední i zadní části jsou dřevěné lavice s koženkovým polstrováním. Do kabiny se pohodlně vejde 6 – 8 osob. Vozidlo pohání osmdesátikoňový vznětový čtyřválec o objemu 4 942 ccm.
Nástavba
Výrobcem nástavby je firma Metz. Je z roku 1942 a je tvořena dřevěnou konstrukcí s ocelovým plechem. Stejný výrobce dodal do vozu i čerpadlo.
14. 2. 1945 zasahoval automobil Klökner při požáru Klášteru Emauzy v Praze. Během náletu došlo prakticky naprostému zničení Emauzského kláštera, jehož areál zasáhly tři těžké pumy. Věže kláštera byly pobořeny; zničeny byly také klenby kostela Panny Marie a škody utrpěl i ojedinělý cyklus gotických maleb z doby Karla IV.
Nástavba je z každé strany osazena 3 oddělenými boxy. Přístup do nich je dveřmi s hliníkovou klikou. Celá nástavba včetně polic je dřevěná. V zadních boxech na každé straně jsou úložné prostory pro hadice a příslušenství, jako jsou proudnice, hadicové klíče a vazáky. Prostřední části na obou stranách slouží pro převoz větších pomůcek pro hasiče. Vozí zde kanystry, rezervu nebo pily.
V levé prostřední části je izolační kyslíkový dýchací přístroj. Přední rolety jsou průchozí. Jsou v nich uložené savice. Zadní část vozidla je rozdělena horním a spodním prostorem. V horní části je sací koš a rozdělovač, ve spodní pak čerpadlo F. Metz z roku 1942, o výkonu 1500 l/min.
Od II. světové války až dodnes
Automobil byl vybaven na svou dobu specialitami, jako je dýchací izolační přístroj nebo zařízení na hašení těžkou pěnou. Za druhé světové války bylo hasičské vozidlo LF – 15 začleněno do pluku požární policie Čechy. Po válce, přesněji v roce 1947, převzal vozidlo sbor dobrovolných hasičů Králův Dvůr. V tomto dobrovolném sboru sloužil pod označením AS – 16 v plném bojovém nasazení až do roku 1978. Od té doby se s ním tamní hasiči mohou chlubit jako s dobře udržovaným veteránem.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee52dc686b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee55151797.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee570d658b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee57a383cc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5843b68d.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee591759c9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee59d49151.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5ad0a0ff.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5c30e341.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5cf087a4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5dc0a605.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5ea07f38.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee5f915407.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee60807c01.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee61618fe8.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee62408daa.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6328e72a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee63fdb1d3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee64bdfb01.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee65a0949c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee66a08a8f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6770b3fe.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee68421aa8.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee69111cfe.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee69a24bbf.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6a717f7c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6b59d543.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6c60b0d9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6d91e3ed.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6e90c5e6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee6ffde205.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/2/524ee50424df9/obr524ee71714e7c.200.jpg)