Klöcner AS-16 sloužil hasičům z Králova Dvora do konce sedmdesátých let, dodnes je ve výborném stavu
Dnes se v naší pravidelné rubrice Technika podíváme trochu hlouběji do historie. Představíme si vozidlo Klöckner Humbolt Deutz z roku 1942, které bylo až do konce sedmdesátých let v aktivní službě u dobrovolných hasičů v Králově Dvoře, kde si ho jako veterána hýčkají dodnes.
Firma Deutz AG byla založena v roce 1864 v Kolíně nad Rýnem, kde sídlí dodnes. Během druhé světové války se firma zabývala především zbrojní výrobou.
Původní značení vozidla, které bylo v roce 1942 vyrobeno v Německu, bylo Klöckner Humbolt Deutz. O pět let později, dva roky po konci 2. světové války, byl automobil předán do služeb dobrovolných hasičů Králův Dvůr u Berouna. Automobil byl využíván pro účely autoškoly. To je zřejmé především při pohledu do kabiny, kde zůstaly zachovány dvojí pedály.
Kabina vozu a motor
Kabina je na válečnou dobu klasické konstrukce, kdy rám tvoří dřevěné oblouky s vnějším oplechováním a je postavena na ocelovém šasi. V přední i zadní části jsou dřevěné lavice s koženkovým polstrováním. Do kabiny se pohodlně vejde 6 – 8 osob. Vozidlo pohání osmdesátikoňový vznětový čtyřválec o objemu 4 942 ccm.
Nástavba
Výrobcem nástavby je firma Metz. Je z roku 1942 a je tvořena dřevěnou konstrukcí s ocelovým plechem. Stejný výrobce dodal do vozu i čerpadlo.
14. 2. 1945 zasahoval automobil Klökner při požáru Klášteru Emauzy v Praze. Během náletu došlo prakticky naprostému zničení Emauzského kláštera, jehož areál zasáhly tři těžké pumy. Věže kláštera byly pobořeny; zničeny byly také klenby kostela Panny Marie a škody utrpěl i ojedinělý cyklus gotických maleb z doby Karla IV.
Nástavba je z každé strany osazena 3 oddělenými boxy. Přístup do nich je dveřmi s hliníkovou klikou. Celá nástavba včetně polic je dřevěná. V zadních boxech na každé straně jsou úložné prostory pro hadice a příslušenství, jako jsou proudnice, hadicové klíče a vazáky. Prostřední části na obou stranách slouží pro převoz větších pomůcek pro hasiče. Vozí zde kanystry, rezervu nebo pily.
V levé prostřední části je izolační kyslíkový dýchací přístroj. Přední rolety jsou průchozí. Jsou v nich uložené savice. Zadní část vozidla je rozdělena horním a spodním prostorem. V horní části je sací koš a rozdělovač, ve spodní pak čerpadlo F. Metz z roku 1942, o výkonu 1500 l/min.
Od II. světové války až dodnes
Automobil byl vybaven na svou dobu specialitami, jako je dýchací izolační přístroj nebo zařízení na hašení těžkou pěnou. Za druhé světové války bylo hasičské vozidlo LF – 15 začleněno do pluku požární policie Čechy. Po válce, přesněji v roce 1947, převzal vozidlo sbor dobrovolných hasičů Králův Dvůr. V tomto dobrovolném sboru sloužil pod označením AS – 16 v plném bojovém nasazení až do roku 1978. Od té doby se s ním tamní hasiči mohou chlubit jako s dobře udržovaným veteránem.