V Újezdu stále hoří brikety
V Újezdu u Brna v okresu Brno-venkov hasiči stále likvidují požár skladu briket, který vypukl v neděli 1. dubna před 22. hodinou. Zbytky polozříceného objektu o rozměrech 60 × 17 metrů, v němž bylo uskladněno na 1 900 tun dřevěných a uhelných briket a dřevěných štěpků, v noci na úterý střežily a pomocí tří vodních proudů dohašovaly čtyři jednotky profesionálních a dobrovolných hasičů.
V pondělí ve 20:15 hodin byl na sousední železniční trati Brno-Vyškov obnoven provoz elektrických vlaků. Protože z požářiště se do obce Telnice večer šířil hustý dým, hasiči obyvatele obce upozornili, aby neotvírali okna a chránili se před kouřem. Měření však ukázalo, že kouř kromě obvyklých zplodin hoření neobsahuje toxické látky. El. energie k napájení trolejí železniční trati byla ráno kvůli intenzívnímu zásahu hasičů opět vypnuta a vlaky tímto úsekem projížděly s motorovými lokomotivami.V úterý na místě zasahovalo sedm jednotek profesionálních hasičů a tým vojáků ze 74. záchranného praporu v Bučovicích. Na místě stále pracuje i štáb velitele zásahu. Požářiště, které místy až do výšky sedmi metrů vyplňují zbytky žhnoucích a doutnajících briket zasypaných sutinami a zbytky konstrukce skladovací haly, vojáci pomocí těžké techniky postupně rozhrabují a žhnoucí materiál odvážejí na sousední pozemek, kde ho hasiči prolévají vodou. Silně zakouřené a žhnoucí požářiště a jeho okolí hasiči ze země i z výškové techniky kropili sedmi vodními proudy. K jejich zásobování pokračovala kyvadlová doprava vody od čerpacího stanoviště u rybníka v Sokolnicích. Účinnější likvidaci požáru a vyvážení hromady prohořívajících briket zatím komplikují zbytky silně poškozeného pláště budovy. Vjezd těžké techniky dovnitř objektu znemožňují části uvolněných panelů obvodových stěn a betonových sloupů konstrukce objektu, které hrozí zřícením na mechanismy i jejich obsluhu. Pokusy strhnout části pláště budovy vojenskými nakladači i technikou HZS na nejrizikovějších místech dnes nebyly úspěšné.
Po přeložení požárních hadic do větší vzdálenosti od železniční trati bylo možné po 11. hodině dopoledne obnovit napájení trolejí a provoz elektrifikované vlakové trasy. Hasiči však společně s železničáři museli monitorovat stav železničního náspu, který voda z hasících proudů částečně promáčela. Protože k hašení stovek tun žhnoucích briket hasiči potřebují velké množství vody, v okolí požářiště se vytváří řada promáčených míst. Do místa, kam vytekla voda z uvolněné betonové jímky, odpoledne zapadl armádní těžký mechanismus a hasiči k jeho vyproštění museli ze stanice v Lidické ulici v Brně povolat speciální vyprošťovací automobil MAN. Na požářišti stále zůstávají hasičské jednotky a likvidace požáru bude vzhledem k jeho rozsahu pokračovat i v příštích dnech.
por. Mgr. Jaroslav Haid, tiskový mluvčí HZS Jihomoravského kraje