Cisterna Mercedes od polského Szczęśniaka má kabinu mužstva jako samostatný modul požární nástavby
Představujeme vám další z řady cisteren, které nemají klasickou továrně prodlouženou kabinu pro přepravu mužstva – tento prostor je integrován do nástavby či tvoří její samostatný modul. Na webu jsme ukázali podobných vozidel od různých výrobců již poměrně dost, jednalo se o více či méně zdařilé hasičské cisterny několika provedení takových kabin. Nejrozšířenější jsou vozidla řady AT od Rosenbauera a také automobily s integrovanou kabinou od SPS-THZ Slatiňany.
Podobná vozidla u nás
Prvně jmenované cisterny v době svého vzniku představovaly naprosto přelomovou technologii AT. Na podvozku Mercedes – Benz Atego je má ve svém výjezdu např. HZS Pardubického kraje, HZSp ČEZ a také několik dobrovolných jednotek. Každá z těchto cisteren, provozovaných v ČR, má kabinu mužstva integrovanou právě přímo do požární nástavby.
Způsoby podobného řešení
Kolegové na Slovensku mají kromě klasických vozů AT také jejich levnější ekvivalent v podobě dodatečně zbudované kabiny, která na první pohled vypadá jako běžná prodloužená, ale není. Její část pro mužstvo je na krátkou denní kabinu implementována velmi podobně, jako je tomu u prostoru mužstva v nástavbě u modelové řady AT. V tomto případě je však kabina samostatným modulem, který není součástí nástavby, mezi oběma je mezera.
Druhým známým provedením integrované kabiny je mezi hasiči leckdy haněné, dle jejich názorů lacině vypadající provedení od domácího výrobce SPS-THZ Slatiňany. Tento producent zabudoval kabinu do předního dílu nástavby a propojil jí s denní kabinou na automobilu pomocí tunelového okna a částečně i ochranné manžety.
Tato varianta, v dnešní době mírně modifikovaná, je sice funkční, ale nesetkává se s pozitivními ohlasy zejména pro řemeslné zpracování a samotné provedení. Hasiči tyto slatiňanské vozy dle toho také přezdívají, nejčastěji používají slovo jako koňobus, které se z jedné stanice poměrně rozšířilo. Je známý i termín „králikárna“, ten má ovšem i lehce jinou souvislost, i když toto označení je také výstižné. Na druhou stranu nutno poznamenat, že za peníze, které hasiči dají SPS, nelze čekat vozidlo jako od Rosenbauera – to lze pořídit přibližně za více jak dvojnásobek ceny.
Web vám také představil pár vozidel ze zahraničí, namátkou jmenujme cisternu od výrobce Iveco – Magirus, postavenou na podvozku Scania pro francouzského zákazníka, či cisternu od německého Lentnera. Obě mají kabiny pro družstvo v nástavbě a nutno říct, že se jedná o výrobky kvalitativně na výši.
CASku Scania/Lentner se redakci podařilo zmapovat na vlastní oči při příležitosti návštěvy rakouského hasičského veletrhu. V článcích by se podobných vozidel našlo ještě více, Lohr – Magirus se podobnou koncepcí také zabývá. Jmenujme i další rakouskou firmu Walser, či německo-italskou BAI. Ona je to vlastně cesta pro všechny výrobce hasičské techniky, snad vyjma USA a Kanady.
Důvody vzniku podobných kabin
Proč se toto řešení vůbec využívá? Odpověď je nasnadě. Od výrobců podvozků je ve valné většině případů k dispozici prakticky ihned šasi s krátkou denní kabinou, nástavbář tak nemusí čekat dlouhé měsíce na prodlouženou kabinu a může začít pracovat prakticky okamžitě na svěřené zakázce, kterou tak dodá včas. Nehledě na skutečnost, že ne každý dodavatel podvozku má k dispozici prodlouženou kabinu, případně nikoliv v podobě vyžadované zákazníkem. Druhým, neméně důležitým aspektem je cena továrně prodloužené kabiny, který bývá mnohdy dražší, než její výroba a integrace do nástavby, i když toto nemusí být nutně pravidlem.
Podvozek automobilu
V dnešním článku vám představujeme další variantu možného provedení samostatné kabiny mužstva, která pochází z dílen polské firmy Szczęśniak. Jedná se dle svého označení o těžkou automobilovou cisternu (18 t), postavenou na dvounápravovém terénním podvozku Mercedes-Benz Actros 2031 4×4, osazeném krátkou kabinou pro dvě osoby.
Pod ní se ukrývá agregát o výkonu 231 kW/310 koní. V místě za kabinou je umístěna rezervní pneumatika a až za ní začíná samotná požární nástavba, sestávající ze dvou modulů. Její přední část – blíže k rezervě – ukrývá kabinu mužstva o síle čtyř hasičů, sedících proti směru jízdy na lavici, která vzhledem k malému prostoru nemá, jak je tomu dnes běžné, zabudované dýchací přístroje do opěradel.
Zadní kabina
Na první pohled toto polské provedení nevypadá jako žádná designérská lahůdka. Vstup do kabiny vede z obou stran vozu přes poměrně úzké dveře, zde můžeme spatřit paralelu s výrobky SPS-THZ. Ani do jejich vozidel se kvůli tomuto nenastupuje zcela ideálně. Vzhledem k tomu, že se jedná o vysoký terénní podvozek, je nutné do kabiny mužstva nastupovat přes schody pode dveřmi. Pro spojení s hlavní kabinou využívají hasiči radiové komunikační prostředky a Intercom. Výhled ven je přes okna dveří, středové okno je zde sice také, ale vidět z něj není nic.
Nástavba
Co se požární nástavby týče, tak ta je vyrobena z hliníkových profilů a olepena hliníkovým plechem. Z části je použit i kompozit. Olakování je provedeno v červené barvě RAL 3000. Nalezneme v ní celkem pět skříní na uložení potřebného vybavení, krytých roletkami s průběžným madlem. Dvě skříně jsou na obou bocích, zadní skříň ukrývá dvoustupňové čerpadlo Godiva P2A 3010 o stejném výkonu s pěnovým přiměšovačem Trokomat. Střed požární nástavby tvoří nádrže vody a pěnidla. Obě jsou vyrobeny z nerezové oceli. Vodní je o objemu 6180 l, pěnidlová 500 l.
V rámci zařízení na rychlý zásah je v nástavbě elektricky poháněný naviják se šedesáti metry hadice, zakončený turbo proudnicí. Ta má průtok až 250 l/min. Dalším hasicím zařízením je na pochozí střeše nástavby manuálně ovladatelná lafeta s průtokem 2400 l/min při tlaku 8 barů. Veškeré armatury jsou z nerezu. Na cisterně jsou čtyři výtlaky 75 mm, jeden hydrantový přívod 75 mm a jedna plnička pěnidla 52 mm. Sání je o průměru 110 mm.
Pro snadný přístup do úložných prostor najdeme pod každým výklopný schod. U čerpadla jako schod lze použít nárazník s pevnou stupačkou. Vše je v protiskluzové úpravě, tvořené tzv. slzičkovým plechem. Podlaha kabiny mužstva je rovněž v protiskluzové úpravě.
Na pochozí střechu nástavby je přístup pomocí sklopného žebříku na pravém čele vedle skříně s čerpadlem.
Rozměry a osvětelení
Ne moc hezky, ale přitom zároveň robustně a jistě účelně působící cisternová automobilová stříkačka GCBA 6,1/24 MB Actros o délce 8330 mm, šířce 2550 mm a výšce 3460 mm se samostatnou modulovou kabinou, přidruženou k nástavbě vozu, je kompletně vybavena LED osvětlením úložných skříní i prostor posádky, stejně tak i okolí vozu. O VRZ se starají dva majáky na střeše vozu, na přední masce jsou dvě modrá LED doplňková světla a vzadu jeden zábleskový maják.